Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 2718 ggr
farvendal
0

Hur sjutton går jag ner i vikt?

Jag må inte vara direkt överviktig med mina 70kg till mina 171cm, men några kilo skulle jag iallafall vilja tappa, finns en del hull runt midja och lår som jag vill bli av med..som inte fanns där innan jag började med p-piller.

Problemet är att jag inte lyckas. Till en början drog jag bara ner på snabba kolhydrater så som pasta, ris, m.m samt drog ner på sötsakerna och skräpmaten. När det inte hände något så ströp jag kolhydraterna ännu mera och åt mest bara grönt och proteiner.. men det hände ingenting.

Blev desperat och sedan några veckor tillbaka använder jag måltidsersättningar i form av bars, shakes och Soppor. Gör också ofta egna smoothies gjorda på naturell yoghurt och frysta bär. Ibland käkar jag mackor. Kaloriintaget ligger på vanligtvis på runt 1000 om dagen men det händer inte något med vikten ÄNDÅ.

På helgerna lyxar jag förvisso oftast till det med en påse chips, ibland en kebabtallrik samt någon måltid med vanlig husmanskost (begränsat med kolhydrater dock).  Man måste ju för fasen få leva också tänker jag… Går dock väldigt sällan över rekommenderat dagligt intag.

Jag har ett relativt stillasittande jobb (vissa dagar blir det dock mycket spring) och väljer därför att promenera hem från jobbet (strax över 3km) och även till bussen på morgonen (1km). Utöver det tränar jag 3-4 ggr i veckan i form av styrketräning eller löpning. 

Ett halvt kilo har försvunnit, men inte mer. Jag blir knäpp. Vad gör jag?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tlover
0

Äter du för lite kanske? Nu finns det ju olika teorier om svält leder till sämre viktnedgång eller inte men det leder ju helt klart till mindre energi vilket leder till att man rör på sig mindre i vardagen vilket leder till att man bränner mer energi.

Eftersom du inte väger för mycket skulle jag istället för att försöka gå ner att forma om kroppen med nyttig mat och träning.

Dvs god mat med mycket grönsaker, bra protein, bra fetter och bra kolhydrater, vardagsmotion och träning (som är kul, annars håller det inte i längden).

l'm back

farvendal
0

Jag har också tänkt att jag kanske äter för lite i förhållande till hur mycket jag tränar. Saken är ju den att det inte hände något tidigare heller, när jag åt mer. Att det inte hänt något oavsett vad jag gjort. 

Träningen är ett intresse och egentligen inget jag gör för viktnedgångens skull. Fokuserar på kosten.

Bryr mig egentligen inte så mycket om vilka siffror som står på vågen utan precis som du säger så fokuserar jag på att forma kroppen. Men det händer ju ingenting på den punkten heller i princip. Är inte lika svullen om magen längre, antagligen pga minskat intag av gluten (kunde bli riktigt svullen av det) men allt annat ligger på samma plats som innan…

Jag och sambon äter samma mat och lever typ samma livsstil och han rullar ner i vikt. Han är dock mycket tyngre än vad jag är.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Denna kommentar har tagits bort.
markazits
0

Det känns som att du faktiskt äter för lite till hur mycket du rör på dig. Det finns ju ett otal olika tänk på hur man ska äta för att gå ner i vikt (eller föra på sig). Jag testar just nu periodisk fasta / 5:2 som funkar på mig. Men vi är alla olika. Tror det viktiga är att du verkligen bestämmer dig för en metod, läser på noga och inte fuskar (köp inga mer chips :) .

Lycka till!

//Maria
http://www.markazits.com/index.php/5-2-diet-periodisk-fasta

Samida
0

Börja cykla till och från jobbet. Jag har ca 4 km till jobbet. Åkte nu i vintras bil men nu ska jag istället ta och cykla då jag anser det ganska onödigt egentligen att åka bil en sådan "kort" sträcka. Dessutom så behöver jag röra på mig mer och jag är ganska säker på att om jag kommer att det kommer att lossa ett par kilon!

Denna kommentar har tagits bort.
iWontBite
0

Hmm man har ju hört att det kan vara väldigt svårt att bli av med vikt på p-piller, undra om det är något kemiskt. Men jag vill fråga, hur "mäter" du din framgång? Bara på vågen? Jag tänker att med så pass mycket protein + styrketräning borde du kunna lägga på dig en del muskler. Om du har stannat på samma vikt hela tiden, kan det inte vara så att dina viktuppgång pga musklerna och viktnedgång i fettprocent gått jämnt ut? Har du testat att mäta med måttband istället?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[SweetSunday]
0

För mig funkade det bra att räkna kalorier, gick från 67,5 till 61 kg :) äta mycket proteiner och grönsaker (gärna kvarg och keso som håller en mätt med mycket proteiner)

smurfis
1

Kolla även dina mått. Ibland är inte vågen rättvis! Eller känn efter hur kläderna sitter?

Sen är det svårt att gå ner i vikt när man inte har så mycket "övervikt".

Annars kan du även testa skriva matdagbok och verkligen gå in för det under en vecka. Då har du koll på exakt hur mycket du äter och om det är för mycket eller för lite eller vad det nu kan vara. Kanske är det så att chipset/kebaben etc. på helgen gör att det inte riktigt går så som du vill?

Du kanske måste vara lite mer strikt under en period tills det liksom lossnar? Sen kan du ju unna dig chips eller sånt nån gång ibland. Om jag unnar mig sånt på helgen så är det mer att jag står still i vikt. Så det är inget jag gör när jag vill gå ner i vikt.