Ni som tränar på gym
Min sambo ska börja (order från sjukgymnast) och jag är motiverad att börja också. Övervägt fördelar och nackdelar
Fördelar:
- Sambon är med och kan peppa & stötta
- Badet ingår, så kan simma
- Ingår gruppträning och vanliga gymmet
- Ligger inte så långt ifrån
- Man kan göra det dygnet runt i alla väder
Nackdelar:
- Bindningstiden
- Man måste ta sig iväg
Så fördelarna överväger ju nackdelarna helt klart.
Men är bindningstiden som gör mig mest tveksam, inför våren.
Hur hade ni gjort? Hade ni vågat chansa och hoppas att man har råd även nästa vår?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finns det bara årskort? Annars kanske ni bara kan ta till vintern.
#1 De har 1 månads, 3 månaders och 6 månaders. Men det är mycket dyrare.
580 kr för en månad, 1566 kr för 3 månader och 2784 kr för 6 månader.
Jag hade chansat ni är ju 2 som ska träna och då kan man ju lättare dra med sig varann + kollat med jobbet om man kan få bidrag därifrån först. Friskkvård är ju avdragsbart för arbetsgivaren brukar ligga på runt 2000kr/år och just gym är godkänt av skatteverket. Jag köper halvårsgymkort för mina friskvårdspengar som jag får från min arbetsgivare jag brukar träna höst-vår, på sommaren jobbar jag på mina odlingslotter. I år är jag glad att jag inte betalade mitt kort själv för jag hann bara träna 3ggr sedan blev jag sjuk och behövde opereras så det blev inget mer tränat på det kortet.
#3 Eftersom jag studerar och bara är vikarie så finns det inte sån bidrag dessvärre för mig att få.
Hur länge är bindningstiden?
Om du oroar dig för att inte kunna ta dig dit så lär det ju bli slöseri med pengar.
Jag hade nog chansat, vilket jag även har gjort. Jag förbinde mig för två år på gymmet men det här sista året kommer jag att flytta utomlands och det är tydligen helt ok att avbryta då.
Jag tror inte heller det skulle vara omöjligt att avbryta om det är så att du inte har råd nästa år. Prata med dem om saken fast.
#5 1 år. De har 1 månad, 3 månader och 6 månader, men det är riktigt dyrt och då ska de ha betalt direkt :/
Inte orolig att inte ta mig dit, men blir ytterligare mindre tid hemma. Är det jag tänker på :)
Jag har redan pratat med dem. Ska jag avbryta måste jag betala resterande som är kvar på bindningstiden :/ Ska man bara frysa måste man ha läkarintyg.
#6 Ahh, det är ganska strikt på det gymmet då. Kan du ge ditt gymkort till någon annan då? Att någon annan kanske kan ta över? Är det tillåtet? Det är tillåtet på mitt gym åtminstone, men då gäller det ju förstås att hitta någon som vill ta över.
#7 Är så på många andra gym också. Om inte någon tar över det då, men ibland har de en kostnad vid överlåtande.Och känner ingen som kan ta över det här, då man är låst till just det medley-gymmet :/ Om man inte väljer GULDmedlemskap istället för SILVERmedlemskap :/
Jag hade kört! Även fast det känns som att det blir mindre tid hemma för att du måsta ta dig iväg och så vidare vänjer man sig. :-)
Om det är mest pengarna du oroar dig för så känner du din ekonomi bäst själv, såklart! Men jag hade nog försökt att prioritera ett gymkort, man får ju trots allt se det som en investering i sig själv och sin hälsa. Något man mår bra av! :-)
#9 Är djuren jag tänker på, att det blir ytterligare tid iväg utan dem.
Jag vet inte hur ekonomin är efter mitten på januari. För slutar min utbildning då, får jag inget jobb = af= väldigt lite pengar. Är därför jag tvekar och velar.
#10: Ah, ja det är det ju svårt. Djur tar ju sin tid :-)
Jag hade nog övervägt att köpa antingen ett 3- eller 6-månaders medlemskap. Kanske att du tränar ute nu till sommaren och gör styrkeövningar hemma (finns många bra övning och peppvideor på youtube) under tiden som du spara för det dyrare medlemskapet (i och med att det är en klumpsumma, dem kan vara ganska saftiga). Tur i oturen så är det ju snart sommar, det underlättar träningen för dem som kanske inte känner att dem har ekonomin till ett gymkort. :-)
#11 Ja de gör ju det. Jag som känner mig "taskig" som åker bort ytterligare. Men vet att de klarar sig men kan inte låta bli att tänka så ändå xD
Jag vill teckna det nu i så fall. Jag kommer inte ha råd att spara ihop det i höst heller som det ser ut just nu, pga andra utgifter som måste sparas till. 3 månaders ligger på över 1500 kr och 6 månaders på över 2000kr
Så 1 års är enda alternativet :( Eller slopa gymmet helt :(
Tränar jag hemma, måste jag träna helt själv. Och blir inte samma sak som med gym & simbassäng. Svårt att ens göra likvärdigt för mig hemma :/ Och ingen som kan peppa upp en hmm nej får klura vidare hur jag ska göra, vill så gärna börja. Men måste ha en bra plan för efter januari i så fall hm
Kolla upp med din arbetsgivare hur friskvårdsbidraget ser ut, om de har något. Många arbetsgivare har som policy att man ska jobba minst tre månader för att vara berättigad till bidrag, är du med i facket? tex kommunal har ibland friskvårdsbidrag i kommuner som ej erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag.
För min del går gymmet först och jag snålar hellre in på annat, lägger ca 1000:- på gymkort i månaden, mitt, mannens och sonens, har valt att ha det på autogiro med tre månaders uppsägning då det blir billigast på vårt gym.
#13 Som jag skrev högre upp så studerar jag och enbart vikarie och vi får inte friskvårdbidrag.
Nix inte med i facket, men med i lärarförbundet.
Vi ligger redan på minimum. Skulle det snålas mer skulle vi få sälja något av djuren,och det är inget alternativ så. Och skulle jag inte få jobb till våren, så blir det inte många tusenlappar per månad, är därflr jag tvekar.
Lärarförbunder = facket
#15 Jag tänkte på kommunal, det är ju med facket.
Var därflr jag skrev så :)
Många gym erbjuder möjligheten att kunna pausa medlemsskapet om något händer, som att man blir av med jobb/inkomst, blir gravid eller skadar sig eller så. Du kan ju höra med dem vad de kan erbjuda och vad som gäller. Förklara din situation och din oro, så kan de säkert komma med en bra lösning. :) Förhoppningsvis har de så de kan pausa och du kan fortsätta när du kan sen, om du förlorar din inkomst.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Bindningstiden kan ju även vara något positivt. Att du lagt ut pengar som du vill utnyttja till max. Vilket gör att ni kommer iväg. Och ni är ju två som kan peppa varandra.
Sen är det såklart tufft om ni inte klarar det ekonomiskt, då blir det ju en annan fråga… Ingen som vet hur det ser ut när du slutar skolan t ex. Det är väl en chansning man får ta?
Om det inte är så långt ifrån där ni bor så blir det ju inte jätte lång tid ni behöver vara hemifrån djuren?
#18 Kollat med dem. Arbetslöshet tex är ingen anledning. Utan de kräver läkarintyg eller liknande, som de sa till mig i alla fall.
#19 Är 1,3 mil så blir kanske runt 2 timmar iväg sammanlagt. Men blir 2-3 ggr/vecka. Försöka ta dagar när jag inte varit iväg 8-10 timmar :) (nej djuren är inte själva så länge, sambon hemma delvis)
Ja det är ju det med ekonmin, om man inte får jobb efter studierna är klara hm annars hade jag inte tvekat en sekund :) Frågan är hur man gör OM man inte får jobb, då är det 3000 kr per månad från fk, vilket inte ger utrymme för gymmet då hmm Men just nu lutar det mycket åt att skriva in sig i alla fall :)
#20 Jag tycker du ska testa!
#20 Du kan inte fortsätta plugga nåt då om du inte får något jobb direkt?
Annars kanske det kanske går att lösa den dagen det blir aktuellt med gymmet.
På skolan så lärde vi oss om "utegym" ute i skogen, med ett hopprep och om man vill några tyngder som man kan sätta på handleder/ fötter så de inte stör men jag kan tyvärr inte komma ihåg mycket ;/ Det jag kommer ihåg är att sätta hopprepet runt ett träd och liksom använda som en sådan man drar sig emot, och det andra för att det var väldigt roligt och man kräver två, man sätter repen som när man var liten och lekte "häst" runt axlarna typ så ska den ena sträva emot så mycket den kan och den andra ska dra så mycket den kan ^^
Sen intervall springa jogga gå typ till det trädet ca 50 m ska jag kuta så fort jag kan eller jogga osv ^^
Detta är ju ett gratis alternativ och mycket trevligt när man är två, det finns nog säkert videos eller information online hur och vilka övningar man kan göra sånt också :)
#22 Beror på om jag kommer in på någon heltidskurs eller inte.
Men ja jag kommer söka för säkerhets skull :)
#23 Det får jag inte med sambon på dessvärre. Och får ingen motivation eller pepp av att göra det själv :/ Jogga kan jag inte pga knäet :/
Och han ska börja på gymmet, så kommer inte få honom med på det när han även tränar där :/
#20 Menar du att det bara är möjligt att pausa vid sjukdom på det gymmet? Är det Actic? (eftersom badhuset ingår menar jag).
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Även om du bara är vikarie så kan en bra arbetsgivare erbjuda friskvård, har jobbat i tre olika kommuner där det varit så. Kravet har varit att man ska jobba ca 3 månader vilket man brukar få ihop under sommaren som sommarvikarie. Har fått uppfattningen att du jobbar extra inom det kommunala? Dagis/fritids? Men det kan jag ju uppfattat fel.
#25 Nix, medley.
Enligt den jag pratade med, så är det så i alla fall. Sjukdom, graviditet ellre ja annat som kan styrkas med intyg
#26 Förskola och förskoleklass/fritids. Jag tror inte 3 månader gäller enbart lite strödagar, utan behöver nog upp i betydligt mer procent skulle jag gissa.