1 skiva vitt bröd om dagen
ok så jag vet att vitt bröd är onyttigt och dåligt för viktnedgång, men jag älskar vitt bröd och kan typ ej leva utan det (det är bättre än pizza tbh)
så skulle det påverka om jag åt en skiva om dagen?
#0 bröd är ju typiskt det sämsta man kan äta vid viktnedgång. Om man tänker efter, vad ger man djuren/boskapen för att de ska bli tjocka och goda? Jo spannmål. Det är framförallt gluten som är det giftiga i bullar och bröd. Men även mängden raffinerad stärkelse kan knappast vara så bra heller. Blodsockret går i taket och man blir snabbt hungrig igen.
Nu skulle väl en skiva inte vara en katastrof, tänk på alla som stoppar i sig en halv limpa per dag. Men varför utsätta kroppen? Tycker att det borde vara bättre att avvänja kroppen vid bullar än att "underhålla" sin dragningskraft till bröd
Det är ungefär som att sluta röka, men att fortfarande ta en cigg om dagen. Hur ska man då bli av med sitt rökningsberoende?
Det är ingen skillnad på pizzadeg och vanligt vitt bröd. Det är vetemjöl och i stort sätt samma ingredienser båda två. Pizza är nog i så fall nyttigare för där har du ju pålägg som inte är dåligt precis och pålägget på pizzan är sällan onyttigt.
Men alltså är bröd verkligen så dåligt som du får det att låta? In princip allt är ju giftigt i för stora mängder, tillomed vatten?
Jag har solglimt hemma nu, och det är 159 kalorier per dubbelbröd, det är ett surdegsbröd och det gör att hungern minskar?
Om man har ett behov av bröd vilket bröd är bäst att äta?
Nöt-och-frö bröd? Surdegsbröd? Fullkornsbröd? Kombinationer? Hemmagjort bröd? Finns det något bra recept?
Finns det bröd som blodsockret inte går i taket med?
Och en till fråga för att man blev väldigt sugen på pizza.. Kan man göra pizza på rågmjöl?
#1 Jag vet inte vad du äter för mackor och pizzor. Men en pizza brukar ha ost på sig och sedan kan den ha allt mellan himmel och jord på sig.
En macka brukar man ha lite smör på plus pålägg. Ser inte hur du får pizza till något nyttigare.
Ja pålägget i sig är väl likvärdigt… det beror ju helt och hållet på vad du väljer för något och i vilken mängd?
Sen är ju pizzadeg och ljust bröd liksom samma men äter man en hel pizza blir det ju betydligt större mängd än en macka?
Om du nu inte kan vara utan vitt bröd så kanske du i alla fall kan prova minska ner sakta? T ex inte varje dag utan varannan till att börja med? Eller se om du hittar något bättre bröd som du gillar? Vet inte hur stort problem det är för din viktnedgång… det beror ju på vad du äter och gör i övrigt. En del kommer säkert undan med att äta både det ena och det andra och ändå gå ner i vikt skapligt.
Jag är ju sån att jag kan inte bara äta en macka, jag kan vräka i mig hur mycket som helst. Så för mig är det lättare att avstå helt för då försvinner liksom suget. Precis som med godis och annat sött. Men det är ju så olika….
#2 bröd är bland det sämsta, tyvärr. Speciellt bröd som du köper i affären och från bagerier, eftersom de tillsätter extra mycket veteprotein/gluten för att brödet ska bli fluffigt.
Det är samma med andra gifter, som tex cigaretter. Det är bättre att avstå helt. Men en minskning är bättre än inget. Och ofta behöver man trappa ner innan man kan sluta.
Det bästa brödet gör du själv utan spannmål. På tex frön, nötter, ägg, fiberhusk etc.
Gå inte in i fullkornsfällan. Bröd som bröd och det är aldrig bra för kroppen :(
Lycka till!
Att förbjuda bort saker man tycker om kommer inte göra en bra diet - Du är ju ute efter en långvarig förändring, och du kommer tröttna om du tar bort massa saker du älskar. Ät vitt bröd. ät godis, chips och pizza. Bara i mindre mängder och mer sällan. Komplettera med daglig motion. Är du osäker på hur mycket du får äta, räkna kalorier.
#6 Inte FÅR äta. BÖR äta.
#6 Sen igen är inte en kalori en kalori.
https://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/
Med andra ord, fast man räknar kalorier kan det ändå gå fel om man väljer fel mat.