Hur blir man bäst av med sockerberoendet?
Jag har ett stort sötsug, känns som en omöjlighet för mig att avstå godiset en gång i veckan. Det är nog faktiskt så illa att jag är sockerberoende. Så till min fråga: Hur skulle bi råda mig att göra för att sluta med socker, ska jag sluta helt tvärt eller är det bättre att trappa ner? Jag har insett att det är detta som krävs för att jag ska gå ner i vikt samt bli av med min bukfetma. Jag har bestämt mig, nu får det vara nog med detta hemska socker! Frågan är bara hur jag ska gå tillväga? Vad tycker ni? Alla råd är välkomna 😊
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna
Jag klippte med en gång! Och tog också bort allt som triggade mitt sötsug som bröd, pasta, frukt, vissa grönsaker. Det är det lättaste sättet, för det är fruktansvärt att efter varje måltid känna det där suget efter något sött att avsluta med.
Det svåra är också att hitta allt dolt socker som finns i många hel- och halvfabrikat.
Sen kanske det funkar bättre för dig att trappa ner - ingen annan vet.
På kolhydrater i fokus finns många tips från andra som kämpat med sitt sockerberoende.
Tack för tips!
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna
Tvärt är mitt råd. Fruktansvärt jobbigt i början som med alla beroenden men det är det värt.
För att bli av med sockersuget, man måste avvänja kroppens abstinens , grönsakssmootie bra grönsaker ingen vanlig sallad. Smootie är ett förslag,
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
För mig fungerar bara att sluta tvärt. Det är jätte jobbigt första tiden men man får härda ut. Sen försvinner det. Men man måste alltid vara strikt för det är lätt att trilla tillbaka i gamla mönster. Mitt tips är också att undvika sötningsmedel för den söta smaken kan också trigga igång när man har ett sockerberoende. Jag äter inte heller speciellt mycket kolhydrater. När man väl vant sig av med sockret så är det som en befrielse!
Sluta tvärt skulle jag säga. Inget socker alls rätt länge. Men jag kan inte bara ta lite när det gäller sånt så måste ha nolltolerans.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Tror det är olika.. för en del hjälper det att sluta tvärt och andra att trappa ner.
Jag började ta bort sockret successivt under GI metoden igenom att byta över till osötade fullkornsprodukter direkt men lördagsgodiset eller eftermiddagsfikan som tidigare varit de stora bovarna för mig böt jag mot en frukt respektive att jag på lördagen började köpa en väldigt liten mängd godis som sedan övergick till att äta torkad frukt och nötter till att sedan endast äta lite nötter. Nu är jag vegan och har IBS så fikan faller bort för mig naturligt.. men brukar unna mig då och då om det bjuds på någon rawfood fika eller frukt.
Själv slutade jag tvärt, och det fungerade bra för mig.
Dock har jag många vänner som trappade ner successivt och ersatte godiset med frukt och bär till en början. Numera äter dem enbart frukt vid blodsockerfall osv. och har inte något sötsug längre. :-)
Vad jag gjorde: Gå på någon 1,5 veckas diet (inte för extrem) och håll dig till den, den hjälper inte mot viktnedgång - därimot kommer sötsuget vara borta om du lyckas! Funkar för mig.
#9 Beror ju helt på vad det är för diet.
Jag har oxå varit en extremt sockermissbrukare, men har nu lyckats minska det drastiskt. Innan kunde jag tömma skafferiet på allt som innehöll socker…men nu är det annorlunda. Så skönt att slippa ett beroende som styr ens tankar så mycket.