Motivation
Hur gör ni för att hålla er motivation uppe? Jag tycker att jag tappar den så lätt..
Jag försöker inte gå ner i vikt längre för jag har nått min målvikt och jag ser till att träna varje dag samt äta hälsosamt. I fem månader har jag undvikt precis alla sötsaker och onyttigheter. Jag har i princip omprogrammerat min hjärna och jag vill numera inte ha skräpmat eller sötsaker.
Jag kan inte förklara hur jag höll mig motiverad. Jag helt enkelt ville leva hälsosamt och jag har hållt fast vid det nu. Vid ett tillfälle gick jag med min vän till burger king och vi beställde pommes frites och det smakade inte alls lika gott som jag hade väntat mig. Jag mådde inte alls bra att äta det och jag insåg att jag hellre ville äta mina grönsaker. Jag har i princip lyckats hjärntvätta mig själv riktigt ordentligt och jag är så nöjd och glad.
Det här fungerar säkert inte för alla men för mig fungerade det helt briljant att hålla mig borta från all skräpmat och sötsaker och istället bara äta hälsosamt i ett par månader. Nu vill jag inte återgå till hur jag brukade leva.
#1 Så härligt! Jag gjorde liknande förra året,skippade allt onyttigt men med 2kg kvar till mål så föll jag tillbaka.. Har gått upp 8kg på bara ett år. Känner på ett sätt att det hade varit lättare att göra det ihop med någon, att kunna peppa varandra. Min sambo och min mamma är inte till hjälp alls som inte bara frågar en gång om man ska ha utan typ 4-5 och då viker jag mig tillslut :/
Det är ju just det. Motivationen kommer inte vara på topp jämt. Därför ska man inte göra det för svårt för sig själv. Du måste hitta ett sätt som håller i längden.
Annars brukar det vara lättare i början med att få igång motivationen. Man ser hur kilon försvinner och man blir peppad av det. Man kanske kan köpa kläder i mindre storlekar, man får komplimanger av personer som ser att man gått ner i vikt. Man kanske har en bild av hur man vill se ut och hur man vill må och känna sig vid målvikten.
Det första du kanske ska göra är att fråga dig själv varför du gör detta? Hur viktigt är det för dig? Om det inte är tillräckligt viktigt kommer du säkert hitta på ursäkter att inte fortsätta.
Problemet när man närmar sig sitt mål är att man kanske "slappnar av". Man är ganska nöjd. Då kan man inte bara återgå till sitt vanliga beteende och "unna" sig en massa onyttigheter. Då går du upp igen! Garanterat!
Det gäller nog att bara bestämma sig och sen kör man på. Skiter i vad andra tycker och tänker och bara gör din grej. Exakt hur du gör det måste du kanske komma fram till själv…. det är så olika vad man föredrar. Är man väldigt sötsugen t ex så brukar det försvinna om man bara slutar äta socker i ett par veckor. Sen har man säkert dagar då det är tuffare och du kanske har nån dag när du trillar dit men låt inte det förstöra allting. Inse att vad du stoppar i dig är faktiskt ett eget val.
#3 Jo men viktigt tycker jag att det är, jag trivs inte nu och mina knän blir sämre ju mer dem får bära. Men ska nog sätta mig och tänka igenom en gång till hur jag ska gå tillväga, eftersom det jag gjorde förra året inte alls fungerade i år. Får se om jag hittar motivation där igenom och en hållbar livsstil :) Tack för ditt svar, fick mig en liten tankeställare!
Ja och när suget slår till så får du liksom inte trilla dit så lätt…. tänk efter "är det värt det?". Ibland kanske du tycker att det är det. Ibland inte! Ju mindre du "unnar" dig desto snabbare når du ditt mål. Men ha inte för bråttom. Tänk mer att det ska vara hållbart. Ha inte för mycket förbud heller, för det blir så tråkigt då! Är det något du bara måste ha så ät lite mindre av det än du brukar. Man får göra små förbättringar.
#5 Låter så enkelt när man säger det, haha! Men har funderat lite och ska införa lördagsgodis till mig själv som start, alla andra dagar är det bara till å tacka nej :) Ska fila mer på hur jag ska fortsätta men det får komma lite allt eftersom ^^,
#6 Ja men precis så! Man får prova vad som funkar bäst för en själv!
Hej! Jag tycker det funkar bäst med motivationsgrupper med olika utmaning gar😀
#8 Tack för tipset ^^, Har provat lite olika såna grupper ned utmaningar men det har tyvärr inte funkat för mig.. Men tids nog måste jag ju hitta "min grej" ;)
Usch, stressad över jobbet och går inte alls bra. Blir att jag sitter och hetsäter :/ Har semester från och med 17/6 så får försöka få till lite rutiner då och bestämma mig för att hålla dem när semestern är slut.. :)