Inköpslistan!
Nu när jag kommit in i detta med viktnedgång så vill jag liksom ha en "Grundköplista" eller hur man kan säga men jag skulle vela ha eran hjälp att fylla på den eller lämna synpunkter😛
Gärna tips på sådant som man "borde/normalt" att ha i skafferiet som ändå är nyttigt eller kalorifattigt (Jag bor ensam och bara köpt det som jag är bekväm med och har nog lite variation än)
Listan hitills
- Kokosolja
- Honung
- Fiberhusk
- Kikärtor
- Bönor
- Sallad
- Tomat
- Gurka
- Lök
- Spenat
- Majs
- Ägg
- Avokado
- Grönt/vitt te
- Riskakor utan smak
- Gul Kiwi
- Zucchini
- Broccoli
- Fullkornspasta??
- Färsk kyckling/kalkon
- Stevia???
Tack!
Jag tycker personligen det saknas kött och fisk.
Lax
Tonfisk
Nötfärs?
🤪
Vissa saker hör inte hemma vid viktnedgång, tex risKAKOR, pasta (och spannmål öht), majs, Annars är det en mycket bra start. Tänk på att isbergssallad, gurka etc innehåller nästan bara vatten. Så försök hitta "sallad" med vitaminer och mineraler. Tex små gröna blad, ex spenat. Å nötter å ost är ganska bekvämt för det är enkelt att ta med å mättar extremt bra :) Lax vill jag ockdå tipsa om, precis som #2
#3 Det beror på hur du väljer att lägga om kosten…
#3 Varför tillhör inte majs? (Helt kär i maaajs!😍)
En riskaka utan smak är 20 kcal och det känner jag är en bra knaprig grund som jag kan ha som mellanmål, brukar lägga skivade kiwi på eller paprika? Hur är riskakor dåliga, iallafall inte kalorimässigt?
Och du tycker nog inte att knäckebröd kan ersätta riskakorna eftersom knäckebröd innehåller spannmål?
(Det är jag som är #2 😉)
#5 Majs är ett spannmål (som överlag bör undvikas, i synnerhet vid viktminskning) och innehåller ca 20% socker. Det är dessutom extremt näringsfattigt.
Man kan se det ungefär som lördagsgodis. Extremt mycket socker och extremt lite vitaminer och mineraler :) Tomma kalorier.
Jag hade nog släppt kaloritänket… Tänk inte på hur många kalorier, utan vad de består av. Knäckebröd och riskakor är båda extremt snabba kolhydrater som får blodsockret att åka berg-och-dalbana. Knäckebröd innehåller dessutom gluten som ger skador på tarmarna och försämrar kroppens förmåga att ta upp näringsämnen.
20 kalorier av något onyttigt är lika mycket som 20 kalorier av något nyttigt. Hur mycket volym det upptar är bara något för ögonen. Exempelvis ser 20kalorier nötter ganska lite ut (typ 3 mandlar), men är betydligt nyttigare än 20 kalorier knäckebröd eller riskaka.
Men om man måste välja så är en osötad riskaka betydligt bättre än knäckebröd, eftersom du inte får i dig gluten.
Det är en sak att äta "lite kalorier" och en sak att äta nyttigt. Man kan banta på onyttiga saker eftersom de innehåller lite kalorier, men det är inte hållbart i längden. Jag tror att det viktiga är att man hittar en sund livsstil som man kan hålla länge och som man lever länge på.
Om du vill ha en knaprig grund så varför inte lite paprika eller egengjort fröknäcke (blanda bara ägg och div. frön till en smet, platta ut på bakplåtspapper och micra)
Man kan ju fundera over mättnad per kalori. Vilken mat gör dig mätt och nöjd? Typ vissa blir mätta av ett äpple; jag blir hungrigare. Det är svårt att gå omkring och vara hungrig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#7 exakt, mättnad per kalori och näringsämnen per kalori är två mått man ska tänka :)
kalorier/100gram är ett väldigt dåligt mått. Om jag äter en godisbit och dricker två glas vatten, så har ju denna kombinationen väldigt låg kcal/100gram. Men är det nyttigt? nja.
#6 Jo men jag måste ändå tänka lite kaloritänk.. Alltså nötter, jag kan häva mig i de liksom en påse POFF och det blir exakt som "chipsproblemet" jag måste ta mer
Men också har jag känt med min inköpslista att den inte är så onyttig och att de inte är onyttiga kalorier i den, men jag vill gärna ha tips på annat som man kan fylla på den med
Paprika är god, i skivor men inte som en halv paprika med "pålägg" 🤪Och det är osötad helt smaklös riskaka jag har 😊(de andra vanliga riskakor har mycket mer kcal i sig)
~~~~
Kom precis på att jag kan lägga till bär!
- Jordgubbar
- Hallon
- Mango
- Blåbär
- Skogsmix
- Banan (inget bär dock ;P )
Även om det skulle vara väldigt sockrigt men blandat med något med långsamma kalorier så
Det är så att jag är inte värst förtjust i ost heller och inte yoghurt eller smaksatta filer/yoghurts så tror ju inte kvarg eller så skulle vara min grej..
Men en fråga Lätt A-fil , den är väl ändå rimligt okej att lägga på listan ? (Älskar lättfil.. men ingen annan fil, de tycker jag inte om)
Är mozzarella bättre än vanlig hushållsost? ( Det är ju faktiskt mycket godare)
#7 Ja du.. det är svårt, blir heeemskt nöjd av allt med spannmål i sig! Pasta, surdegsbröd, osv..
~~
Nu har jag inte ätit så mycket spannmål som jag brukar på sistone(2-3 v), väldigt väldigt lite och det liksom stannar upp i magen för att göra nr 2 och det är ju inte jobbigt iom att det gör ont eller så utan jag blir bara lite nervös över att det borde redan hänt x dagar sen 🥵
Det viktigaste för min del. men så är jag glutenintolerant och vegan:
* Sötpotatis
* Morötter
* Spenat
* Avokado
* Sojabönspasta
*Kidneybönor, Kikärtor, Sojabönor, och linser.
* Tofu
* Kokosmjölk
* Krossat bovete
* Jordnötssmör (äts i liten mängd pga hög kaloriinnehåll)
* Naturella nötter och frön (i lagom mängd)
* Banan och dadlar
#10 Tack ska du ha! :D Det är ju saker jag gillar i den listan som jag inte tänkt på för mycket 😃
#6 Gluten är inte skadligt om man inte har celiaki (glutenintolerans).

Det DÄR finns det verkligen delade meningar om 🙂
Tänkte bara m man blir sugen på tex pannkakor kan man väll göra på kikärtsmjöl? Hitta ekologiskt kikärtsmjöl på Ica maxi så fick lov att testa. Riktigt gott känner inte så stor skillnad förutom att det är lite nötigsmak:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html