Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1003 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
0

Förstår inte min kropp?!

Hej! Har nu bestämt mig att jag inte vill vara överviktig längre. Men vet inte hur jag ska göra. Jag testa några dagar att utesluta kolhydrater och åt mer grönsaker och protein och träna. Jag rasade i vikt nästan ett halvt kilo per dag:/ Jag vart väldigt trött och åt sen pasta (jätte lite) gick upp direkt dagen efter. Jag fattar inte min kropp. Tycker det är jätte konstigt, det är bra att gå ner långsamt i vikt har jag hört men hur gör man för att vikten ska hålla sig stabil.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

IaMiaMaria
1

Man går upp och ner varje dag så väg dig inte för ofta, max en gång i veckan för att se att om vikten stabilt går neråt eller inte. Sen är det ju så att om du inte äter kolhydrater på några dagar så tappar du vätska, om du sen äter lite kolhydrater så binder du lite vätska i kroppen igen. Men om du överlag äter mindre kolhydrater än vad du brukar göra så kommer du går ner i vikt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Inkanyezi
2

#0: "Jag testa några dagar att utesluta kolhydrater"

Om du ska göra något, så gör det ordentligt. 

Om du utesluter kolhydrater några dagar lär ju inget hända med fettet som du kan ha samlat på dig. Om man behöver gå ner i vikt fungerar det för de flesta att äta väldigt lite kolhydrater, och att ersätta den energi som går bort med fett. Men det är inget som händer på några dagar.

En abrupt omläggning under några dagar kan innebära att en del vatten går ur vävnaderna, och om man har mycket fettvävnad kan det synas ganska tydligt på vågen. Men om man sedan återgår till normalt ätande och ser till att få i sig det där vattnet som gick bort, då är man ju tillbaka på samma punkt.

Att bränna fett tar tid. Om man har mycket, kan det ta väldigt lång tid.

LCHF, lågkolhydrat och högfett, som kosthåll fungerar nästan alltid mycket bra, och man behöver inte gå och känna sig hungrig. Men du skriver inte att du ökade fettet, utan att du åt mer grönsaker och protein. Protein brukar mätta, men det är helt galet att äta mer protein än man behöver. I värsta fall går det mycket illa.

Du ska inte äta mer protein än du behöver, men när du tar bort kolhydrater ur kosten ska du ersätta dem med fett, inte med mer protein. De två av våra makronutrienter som är praktiskt taget enbart bränsle är fett och kolhydrater. För mycket protein i kosten kan vara skadligt.

Och om du vill satsa på att gå ner i vikt, så är det första du bör göra att ställa undan vågen och inte väga dig oftare än ungefär en gång i månaden. Att "prova" några dagar och sedan titta på vågen är hur tokigt som helst. Att minska fettdepåerna så att det märks tar mer än några dagar. Det går med flera olika strategier, där LCHF är en av de mer effektiva, eftersom det gör just det du frågar efter. Man får stabil vikt när man har gått ner så mycket som man behöver.

Jag tror att du skulle kunna ha nytta av att titta på Kostdoktorns webb, och du kan också ställa frågor på Kolhydrater iFokus.

Och det tar tid att gå ner i vikt - det lär också ha tagit tid att gå upp.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag vill inte äta mer fett då det inte ör bra för hjärtar att äta mycket fett utan man kan få massa olika hjärt fel:/

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Karmatarerskanise
1

#3 Senaste studien jag läste visade på att de med tjärl och hjärtproblem,  som sattes på fettsnål kost INTE blev bättre. 

De som åt mer naturligt fett blev bättre.

Kan ta min morfar som exempel.  Han fick hjärtopereras pga att något viktigt kärl hade "förstoppats". Han fick strikta råder om att undvika fett . Något år senare hände det igen. Sedan fick han en ny läkare som sa att han borde äta fett. Sedan dess har han inte haft problem.

Inkanyezi
0

Man kan leda en häst till vatten, men man kan inte tvinga den att dricka.