Gå ner i vikt
Läser om olika sätt att gå ner i vikt. Läser överallt att om man svälter sig så går man inte ner i vikt osv osv. Men de känns inte så logiskt för mig. Jag menar, nån som har tex anorexia är ju jättesmala? Så att gå ner i vikt av att inte äta borde ju vara helt rimligt. Eller är jag helt fel ute?
Zvalas Katteri - http://zvalas.wix.com/zvalas
Folk med anorexia har svält sig i en väldigt lån period, oftast år. De som försöker svälta sig smala svälter sig i max en månad (de orkar inte mer) vilket inte ger större resultat eftersom att så fort dem börjar äta igen kommer hel den lilla vikten som försvunnit att komma tillbaka. Jag kan tyvärr inte svara mer detaljerat på frågan eftersom att jag inte är kunnig inom området. Men av egen erfarenhet vet jag att om man svälter sig i ett halvår blir man smal, men då tränade jag 3 timmar om dagen och åt 1 knäckemacka och två frukter på hela dagen.
Klart man går ner i vikt av att svälta sig under längre perioder men ohälsosamt och farligt i mina ögon. Att däremot lägga sig på kaloriunderskott som inte är svält men inte tillräckligt för att kroppen ska orka förbränna kan göra att en viktnedgång avstannar. Tex ska jag äta 1200 kalorier för att tappa ca 0,5 kilo i vikt per vecka, om jag lägger mig på 800 kalorier avstannar viktnedgången för kroppen motverkar "svälten", underskottet, genom att sluta förbränna. Jag har genom att göra så innan jag läst på ordentligt lyckats dra på mig en metabolic damage så idag har jag ett rent helvete för att tappa de sista kilona jag vill bli av med. Kräver mycket planering vad jag kan äta hur mycket och när på dygnet, som tur är får jag hjälp med de bitarna idag av en kostrådgivare vi har på gymmet. Den senaste tiden har jag förutom att hålla koll på kalorier ätit enligt blodgruppskosten. Tappar lite i taget men långsamt går det.
När man slutar äta så sparar kroppen på allt fett man har/får in. Så när man väl börjar äta igen lägger man på sig kilon snabbt, kan ha fel men jag tror att det är så. Och även att man förlorar mycket "water weight" som man lätt får tillbaka. Har själv haft ätstörningar, ifall det nu gör någon skillnad. 🙂
Jag har gått ner från 96kg till 82kg på ett och ett halvt år.
Jag har ätit med eftertanke och hållit mig från socker så mycket det går.
Tränar det gör jag också; jag styrketränar på gym två gånger en timme i veckan. Terminstid går jag dessutom på yoga och vanlig gympa en gång i veckan. Till yttermera visso, så går jag nära nog vare arbetsdag till jobbet, 5km enkel tur.
Nu är inte viktnedgången det primära med tanke på allt detta, nej det är för att hålla men MS-sjuka stången.
Jag är man och i 60-års åldern.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tack för alla era svar, de blev lite klarare nu :)
Zvalas Katteri - http://zvalas.wix.com/zvalas