Peppa varandra att gå ner på ett hållbart sätt:)
I våras blev jag mamma till en härlig tjej! Innan tränade jag 4-5 ggr/vecka och var i rätt bra form. Jag gick tyvärr upp över 20 kg och kämpar nu för att gå ner det sista. Jag har nu 4 kg kvar till min målvikt. Det vore skoj att skriva med andra som också ska ner i vikt och tipsa och peppa varandra! Min resa hittills: Först rasade jag i vikt med LCHF men det kändes inte hållbart långsiktigt för mig då jag älskar kolhydrater:) Så jag började räkna kalorier med Lifesum och kör mkt promenader + lätt styrketräning. Jag ligger nu på ca 1300 kalorier /dag. På helgen kan det bli lite mer. Det fungerar men nu känner jag att motivationen tryter lite. Innan graviditeten kunde jag äta vad som helst och nu undrar jag om jag alltid ska behöva räkna kalorier. Har börjat fokusera på Resistent Stärkelse och det mättar bra: http://www.mabra.com/bli-matt-brann-fett-allt-om-superheta-rs-dieten/ En vanlig dag kan jag tex äta havregrynsgröt med lätt grön banan och psylliumfrön. Lunch: ett ägg, kokt kyld stekt potatis, bladspenat med lite olivolja och en nypa parmesan. Mellanmål: kvarg + hallon Middag: lik lunchen fast annan proteinkälla och på kvällen 1 msk mandelsmör + kaffe (blir som min efterrätt, gott:) Försöker dricka varmt the till, mättar bra och ska tydligen vara bra för förbränningen! Vad tror ni om detta? Funderar också på ätardagar, är det något att ha? Hur äter ni andra? Utmaningar? Vore skoj att höra :)
Hej Stina83. Jag är väldigt gärna med! Jag behöver hjälp då allt jag provat inte fungerat gott nog. Under den senaste månaden har jag givit upp och halvt som halvt frossat i det jag velat. Men, det gjorde att ytterligare 3 kg lades till de 6 kg jag vill ner för att nå min målvikt! Precis som dig gillar jag kolhydrater och blev glad att se att det finns rs-kolhydrater. Jag tackar oerhört gör detta tips! Jag tycker att din strategi för viktnedgång ser hållbar ut och jag kommer att kopiera matupplägget rakt av. Idag började jag att ta mig i kragen och har ätit bra mat. Din post kan inte ha kommit i ett bättre läge! Det vore kul att stämma av och utbyta erfarenheter framöver. Lycka till till oss! 😃
Hej chi76, kul att du joinat!:) Vad har du testat tidigare som inte funkat? Du verkar taggad nu iaf!:) Det som fungerar för mig just nu är att skapa vanor, även om det är tråkigt. Jag äter typ samma mat varje dag för att det är enkelt att planera och svårare att trilla dit. Med Lifesum-appen trackar jag ner precis allt jag äter och tränar! Måttar tex upp olivoljan så det blir exakt 0,5 tsk, då det är så lätt att ta mer än man tror. Appen säger till mig exakt hur mycket mer jag behöver äta av allt för att nå mitt mål Sen har jag unnat mig något gott på helgen och det har gått bra då jag "förtjänat" det genom att röra på mig och äta nyttigt resten av dagen. Ja RS är något som betytt mycket för min viktminskning. Det är rätt enkelt, bara man lär sig vad som innehåller mycket av det. Ikväll skulle vi äta indisk take away, så hade jag kokat fullkornsris i kylen och tog bara halva portionen så blev jag mätt och belåten ändå :) Hur var din dag? Jag vill också gärna skriva in motion varje dag, så idag tvingade jag mig ut på promenad i ösregn.
Hallå!
Jo, jag har som sagt prövat en del saker man det är nog så att jag aldrig givit dem en riktig chans. Det jag har försökt att få in i min vardag är GI, LCHF och 16:8 och privat dietist för 900 kr per månad.
Då jag verkligen gillar kolhydrater var inte GI något för mig. 16:8 gick rätt bra då jag är för trött för att äta frukost samt att jag fungerar ändå, plus att jag gillar att äta stora luncher (gärna buffé). GI valde jag för att jag diggar kolhydraterna. Det som fungerade bäst var privat dietist. Hon hade en sammanblandning utifrån min "profil" kan man säga.
Det som helt klart är mina utmaningar är att jag, efter att jag blivit med (en underbar) familj så har vi alltid tons of socker och bröd hemma, vilket jag ser ett direkt samband på vågen om jag konsumerar. Min man lagar även all mat och han är grym på det, men det är gott om alla viktökande källor (snabba kolhydrater och fett). Vad gäller det senare, en grym kock hemma, så vore det väl inget fel på om det om jag bara rörde mig. Men jag orkar sällan det. Det är så himla mycket att hålla rätt på när jag inte är på jobbet så ofta blir motionen hemmaarbete istället (har nu tagit rätt på slängda kläder och ouppackade väskor i en och en halv timme… galet!). Ytterligare en utmaning är att jag sover dåligt emellanåt. Då orkar jag inte att hålla i de goda rutinerna utan jag faller dit i små gropar som lite för många mackor för jag inte kan sova eller att jag inte orkar göra i ordning riktig bra mellanmål/frukost. Utöver det har jag PMS (som jag behandlar) och när väl det är en vecka kvar till mens så är suget efter mat, och gärna av skräpvariant, enormt!
När jag radar upp utmaningarna på detta sätt (vad bra det är att skriva för att komma underfund med saker) så vet jag ju vad jag borde göra. Jag borde göra i ordning bra mat när jag är pigg. Och, för mig är det super att kolhydrater, och då att RS är tillåtna. Det är ju kolhydrater jag vill ha!
Så, som du säger. Jag tror på rutin. Sen tror jag på att tillåta sig det goda med emellanåt, men då att välja ut så nyttigt gott som möjligt (pop corn, chokladpudding, infryst banan med kakao).
Igår, då jag hade en bra dag enligt mig själv, så innebar det att jag inte åt för mycket mackor och socker. Till frukost åt jag en macka med ansjovis och ägg, till lunch blev det ceasarsallad med räkor och ägg, latte och en minibownie, till kvällsmat blev det omelett och hårt rågbröd med lufttorkad skinka (3 st), sen blev det fullkornsvälling, äpple och kvargyoghurt (jag kunde inte sova). Idag har jag ätit en stor portion gröt med äpple, två hårda rågbrödsskivor med lufttorkad skinka och nu en småkaka med örtte.
Senare idag ska jag ut och springa. Jag behöver få lite km i bena och jag kör på ca 6 min/km. Det som tar emot med att springa är att jag känner mig tung och det är mycket därför jag vill bli mitt "gamla jag" igen.
Hej igen! Kul att ta del av dina utmaningar! Och som du säger så låter du dem inte bli ursäkter utan kopplar dem till handlingar för att komma vidare, bra! Vad har du hittills genomfört av det du skriver? RS är toppen, rekommenderas i kombination med att även räkna kalorier så det inte blir för mycket. Kolhydrater ska här bara vara 25% av måltiden. Jag har beställt boken "Carb lovers diet" på Amazon.com. Den förklarar allt på ett enkelt sätt (om man bortser från allt överkäckt;). Det är inget hokus pokus utan väldigt likt tallriksmodellen men med fokus på RS. Jag har tex nu alltid kokt kyld potatis hemma och även fullkornsris. Första veckan har de en kalorigräns på 1200 och sedan 1600. Men det skulle jag rekommendera att räkna ut utifrån dig själv, det gör tex Lifesum åt dig. Rekommenderar dig verkligen att börja skriva upp vad du äter, ser att du skriver "stor portion" etc. Så var det även för mig innan jag började med Lifesum-appen. Nu ser jag verkligen hur mycket jag äter och det har lärt mig begränsa måltiderna för att få ihop min kalkyl när dagen är slut. Jag unnar mig också ibland, men då har jag oftast balanserat upp det med lite mindre kalorier resten av dagen. Någon dag i veckan är jag lite mindre strikt och det har funkat fint ändå:) Gäller att hitta goda kalorisnåla snacks. Mitt är som sagt lite mandelsmör & kaffe och ibland unnar jag mig någon halv dl Yollibox yoghurtglass!
Hej tjejer Ni verkar taggade för det här😀..många gånger lyckas man som bäst om man är några flera. Jag har hittat en sån grupp som är toppen! Man får jättemycket stöd och roliga utmaningar 🍓🍒🏃🍉…kanske hade varit något för er?😀
Hej! Vad skoj, gärna! :)
Stina83 Vad kul!! Du verkar ju ha rätt inställning och har bestämt dig nu :) bara att kunna komma fram till den inställningen kan ju ta tid, men nu är du där och är taggad för detta . Som du vet så är den mentala biten en stor bit för att man ska lyckas :) och resten får du i form av pepp och roliga utmaningar…det låter väl bra?! :)
Chiliwoman Tack för pepp! Ja just nu supertaggad men vet ju att det går upp och ner :) Är det någon grupp ni har?:)
Ja det kan man typ säga..:) Är det ok om du lägger till mig på Facebook? Lättare att berätta och visa där :)
är gärna med. :) väger 79kg, 176cm lång och vill gå ned till 59kg. :)
frukost: 1-2 ägg + ett glas vatten
lunch: två rostade mackor med ost på + ett glas mjölk.
mellanmål: ett äpple
middag: vanlig husmanskost, enligt tallriksmodellen.
har änsålänge gått ned 1kg på det, har hållt på i 4 dagar. Har ganska hög förbränning precis som min pappa, så sålänge jag inte äter godis hela tiden så brukar det gå bra. :)