Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 893 ggr
tootiis
0

Gå ner i vikt, behöver tips/hjälp!

Är en tjej på 19, snart 20 år. 162cm och väger ca 90kg.. Är verkligen inte nöjd, långt ifrån! Har gett mig f**n på att jag ska gå ner i vikt flera gånger, men har kanske gått ner max 5 kg och gått upp lika snabbt igen. Jag sommarjobbar på en djuraffär, så det blir mycket tunga lyft (15kgs fodersäckar) varje dag, går minst 1 timme/dag för att komma till jobbet. Har även hund så ca 1 gång i veckan blir det ca en mils promenad (försöker öka detta till åtminstone 2 gånger/veckan). MEN jag äter helt fel! Jag behöver alla tips och all hjälp jag kan få!

// MT ♥

Zepp
1

Du är ung, då lär du knappast vara särskildt metabolt skadad ännu.

Det enklast är att bara äta riktig mat.. 2-3 gånger per dag.

Men om jag förstår dig rätt så är det väl där ditt problem ligger?

http://kolhydrater.ifokus.se/about?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Em_
0

Det finns ju tusen olika sätt… Jag är inte så fanatisk av mig, svårt att ändra hela sin livsstil på en dag. Mina bäst tips lite kort :)
Vad gillar du som är nyttigt? Ät mer av det
Kan du göra dina onyttiga favoriter nyttiga?
Testa en ny nyttig rätt varje vecka. Tillslut hittar man något som går ner. 
Hitta grejer som är ok att småäta. Typ grönsakstavar, kanske med dipp till.
Handla mätt och osugen ;)

Novelia
0

sen jag började äta 6 gr om dagen istället för 3 så klarar jag av att inte småäta. Jag äter alltså mellanmål :) försöker äta så "rent" som möjligt, fettsnålt samt har koll på kalorierna. Går 2 km/dag utöver aktivt butiksjobb. så mitt bästa tips: gör upp en plan av mat du kan hålla dig mätt på, tex kyckling & bulgur eller fisk & ris med stor del mättande grönsaker. Håll dig sen till planeni några månader. Kommer gå skitbra!

I have no sympathy for people without empathy

[Túrwen]
0

Blocka bort socker, vitt mjöl, hel/halvfabrikat och alkohol skulle jag säga. Ta endast en portion och ät långsamt så du hinner känna efter när du är mätt. Jag är själv vegan som äter glutenfri/sockerfri kost pga. IBS och mår super.. Har också aktivt jobb och springer och det håller min kropp i balans. Jag har tidigare ätit för mycket fett men ska skära ner på det nu och se vad som händer..  Men det är vad som passar mig.. bäst är att pröva sig fram.

IaMiaMaria
0

Mitt tips är att inte krångla till det med olika dieter som pulver tex. Utan börja äta på ett hållbart sätt ist för att tokbanta.

Dra ner på, gärna sluta med godis, kakor, bullar, chips och nästan det viktigaste om du dricker mycket läsk, där får du i dig enormt med socker och tomma kalorier, finns massa goda smaksatta vatten sorter om man ändå inte bara vill dricka kranvatten, som man också kan smaksätta med tex citron och bär.

Öka din portion med grönsaker och minska mängden mat, speciellt kolhydratkällan.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zepp
1

Äter man sex gånger per dag så småäter man ju hela tiden?

Max två gånger per dag anser jag,, varav fett en stor andel av kaloribehovet.

Bara detta att äta färre gånger är en lisa för själen.. man får så himla mycket tid över för annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Novelia
0

6# varför är det negativt att äta mindre och oftare? När jag skrev att jag slutade "småäta" syftade jag på okontrollerat ätande. Jag håller hellre mitt blodsocker på en jämn nivå genom att äta ett mål med ex kvarg och bär emellan frukost lunch och middag. Då är det lättare att inte äta onyttigt "av bara farten" om det är något man gör.

I have no sympathy for people without empathy

tootiis
0

Jag bor fortfarande hemma, så jag äter det som serveras. Speciellt eftersom jag inte är hemma fören vid 20.00 på kvällen varje dag. Har funderat på att börja gå till tåget varje morgon till att börja med, ca 5km. Sen går jag ca 1km från tåget, även till tåget när jag slutat för dagen. Tror nog att de enklaste för mig är ett "kostschema" kanske? Ingen aning, är inte så insatt i sånt här.. Äter lunch, ibland nån frukt till mellanmål, och middag när jag kommer hem. Sen bli de tyvärr en del småätande på kvällen och helger..

// MT ♥

IaMiaMaria
0

Att börja promenera mer och sen sluta småäta på kvällar och helger tror jag gör mycket.

Om du äter middag då du kommit hem efter kl 20, då ska du inte äta nåt mer på kvällen. Så pass sen middag ska hålla dig mätt tills du går och lägger dig. Är du väldigt hungrig så ta då isf tex ett kokt ägg, det är mättande.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.