Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1376 ggr
PlusPlus
0

Kräsen å kass självdisciplin!

Jag behöver hjälp! Jag vill så gärna gå ned i vikt. Går jag ner ca 20 kg så ligger jag på en mer hälsosam vikt men ju mer jag taggar för att gå ned, röra på mig och äta rätt, desto mer ångest får jag å så tok äter jag ist! Godis, skräpmat, allt onyttigt! Det är frustrerande för jag kommer verkligen ingenstans! Å till råga på allt så är jag kräsen också! Jag letar efter smala recept, mitt största bekymmer är mitt kaloriintag. Men de innehåller oftast massa grejs jag inte gillar. Jag äter inte fisk, har jätte svårt för gryniga konsistenser, svårt för krämiga konsistenser osv. Har ni något tips på relativt "normal" mat med låg kalorinivå? Finns det någon bra sida med massa kalorisnåla recept? Kan tänka mig att försöka tvinga mig att tycka om mer saker så det går lättare. Ibland önskar jag att det fanns ett mirakelpiller som gjorde att man aldrig behövde äta, det är det absolut tråkigaste som finns att laga mat å äta å ha sig. Allra helst när det inte kanske ens är gott :s Tips på något som kan vara motiverande? Kanske svårt att ge till någon man inte känner men hur har Du gjort? Vad har motiverat Dig? Å sist men inte minst! Vad är det för fel på en när man hetsäter vid minsta tanke på att gå ned i vikt?! :/ Jag låter som en bortskämd snorunge men det är så mkt som sabbar för mig hela tiden…

Agafia
1

Kontakta din vårdcentral och hör om de kan hjälpa dig med en dietist kontakt Eller viktminskningsgrupp .

leemland
0

Vilt har oftast färre kalorier än tex gris.. Och också kyckling och kalkon är kalorisnåla. 

Har  du testat att googla efter kalorisnåla recept? Du kan kanske köpa en kokbok från 5:2 dieten där står antalet kalorier i alla recept.. 
Kan du vara med exakt med vad du inte äter och så. Bli lättare för fler att hjälpa dig då…

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Sindri
1

Om du verkligen vill gå ner i vikt och hålla en hälsosam vikt och få en snygg kropp så GLÖM det där med kaloribantning. Du kan inte hålla kroppen på sparlåga eller svält en längre tid och du går ofelbart upp allt igen + lite till. Svält ger dessutom bristsjukdomar, trötthet, svaghet etc.

Nyligen offentliggjordes en undersökning som visar att de som länge hållit en kalorirestriktiv diet sänker sin ämnesomsättning så att de förbrukar i snitt 800 kcal mindre än normal. Vad blir det liksom kvar att äta då?

Du skall äta dig mätt på riktig mat, mycket smör och feta såser, någon grönsak. Skippa socker, mjöl, potatis, ris, pasta etc. När du är mätt av mat är du inte lika sugen på skräp efteråt.

http://kolhydrater.ifokus.se/about?discussions-1

Chiliwoman
0

Hej Plus plus Jag har oxå haft samma problem som du, men har nu hittat något som äntligen funkar😀 Jag har märkt att jag har minskat mitt sötberoende avsevärt samt minskat på mina portioner. Det har oxå gjort mig gladare och piggare 😀🍓🍒🍉…tror att detta skulle kunna vara något för dig!😊

Mooniq
0

tänk så här:

Ät dig mätt! När du är mätt på rätt sätt så kommer du automatiskt att minska på det söta.

Att börja dagen med en omelett eller stekta ägg & bacon är perfekt. Tricket är att om du inte höjer blodsockret så får du heller inget blodsockerfall som triggar igång sötätandet.

OM du sen kan tänka dig att äta rejält av proteinkällorna kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur så håller du blodsockret normalt - av proteinkällorna kan du nästan äta hur mycket som helst.

Ät sen ovanjordgrönsaker - tänk färgrikt - olika färger indikerar olika typer av nyttigheter.

Av det jag läser så ser jag mig själv i dig, och jag är sockerberoende. Du ska nog läsa på om sockerberoende, finns många bra sidor om du googlar. Att lära sig vad som händer i hjärnan är makt och kunskap. Jag vet!

En stor livsmedelsgrupp som triggar sötsug är mejerier - det tänker vi inte på men prova att utesluta dem. Googla även ordet mjölkmorfin - så får du en fin förklaring på varför vi är beroende av mjölk.

Min livsfilosofi är: Om man inte är medveten om sina brister kan man aldrig ändra någonting. Att vara medveten är att kunna förändra sitt liv, till det bättre. Om du nu är medveten om att din mat-vardag inte är optimal - så börja läs, bgrunda och eventuellt skapa förändringar som kan fungera för dig.

Önskar dig all lycka till såklart! 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Aniara14
2

#5 "Att börja dagen med en omelett eller stekta ägg & bacon är perfekt."

Stekt mat i allmänhet och fettdrypande hårdprocessat bacon i synnerhet är inte alls perfekt, utan istället bland det sämsta man kan äta när man försöker gå ner i vikt.

Dessutom är bacon och andra charkprodukter starkt skadligt för hälsan, oavsett om man är överviktig eller inte.

En i stort sett enig kår av läkare, forskare och dietister varnar för att äta charkprodukter, eftersom en mycket stor mängd vetenskapliga studier har visat att det kraftigt ökar risken för att drabbas av tarmcancer.

Citat från SVT hemsida:

"Nu är det fastställt av Världshälsoorganisationen WHO - processat kött som korv, skinka, bacon och kallskuret orsakar cancer.

Bland det som i dag listas som cancerframkallande finns inte helt oväntat cigaretter, alkohol, asbest och arsenik. Men nu går alltså WHO ut med att processat kött som korv, bacon, skinka och pastejer orsakar cancer – och placerar dessa produkter i samma kategori av cancerframkallande ämnen som plutonium."

Citat från Cancerfondens hemsida:

"Även om det är känt sedan tidigare att den som äter mycket kött och charkprodukter har högre risk för vissa cancerformer är den här genomgången viktig. Det är inte en larmrapport baserad på en enstaka studie. IARC:s mycket respekterade forskare har nu gått igenom över 800 studier om hur charkprodukter och kött påverkar risken för cancer, och för första gången klassat en grupp livsmedel som cancerframkallande. Framför allt påverkas risken för cancer i tjock- och ändtarm, men det finns också samband med prostata- och bukspottkörtelcancer."

An ounce of prevention is worth a pound of cure