Är det för lite kalorier?
Tänkte att jag skulle börja räkna kalorier på riktigt nu för att ha mer och bättre koll på matintaget.
Hade tänkt att äta 1000 kcal om dagen men efter att ha läst runt en del så verkar det väldigt lite för att det ska vara hälsosamt?
Hur mycket kcal äter ni om dagen? vilket skulle ni säga är min/max intaget per dag om man har tänkt att minska lite i vikt?
Jag väger nu 62,5 kg och är 163 cm lång men skulle vilja väga nånstans mellan 56-58 kg.
Tacksam för svar.
Jag tycker minst 1200 kcal, inte under det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Minst 1300kcal säger jag. Mer om man rör sig mycket.
1000 är väldigt lite! Säger som #2, 1300 minst om man inte rör på sig (Vilket man bör göra).
Mitt dagliga kaloriintag utslaget på en vecka är 983 detta är då minus det jag tränar bort så äter nog en 1200-1600 om dagen. Tränat hårt så gott som varje dag samt går minst en mil utöver träningen, blir nog lite mindre när det är dags att börja jobba igen nästa vecka.
Okej tack så mycket för svar allihopa! :) Antar att man tappar ca 0,5 kg i veckan om man har ett kaloriintag på ca 1300, eller har jag fel? Promenerar en hel del mellan 1-2 timmars raska promenader om dagen.
#5 Beror på hur mycket du förbränner per dag.
Men rör du på dig så pass mycket bör du gå ner
#5 Det beror helt på vem man är. Är mycket som spelar in när det gäller hur mycket man kommer tappa i vikt. Har man fetma brukar man tappa mer än någon med bara några kilos övervikt. Sedan har vi ålder, vad man äter, hur man rör sig mm också.
Vissa perioder står man still i vikt.
Okej, känns som att med 1300 kcal så måste jag äta hur mycket som helst. Försöker sätta ihop bra och nyttiga måltider men alltid är det kalorier som fattas hmm svårt det där. Försöker undvika kolhydrater så mycket som möjligt men inte helt.
Lägg till lite mer fett. 1300 är inte mycket.
1300 är som sagt var inte mycket. Du måste tänka på att ju mindre du väger från början desto långsammare kommer det gå att gå ner i vikt. På biggest loser går de ner flera kilo i veckan för att de är så enormt stora. du är inte ens överviktig. Det kommer ta tid för dig att gå ner mer i vikt och det är inte smart att ligga på ett extremt underskott. Du kommer ändå inte orka hålla det. Ät ungefär 1500 kcal och rör mer på dig i vardagen istället.
har läst att ca 800 kalorier/dag är svält. Det vill du inte utsätta kroppen för. Om du ligger lågt kan kroppen gå i baklås och sparar då på allt och du blir frustrerad. Om du tänkt dra ner på kolhydraterna är det viktigt att du äter bra protein och fettkällor. Om du äter tex kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur så plussa på av dessa och lägg till grönsaker. proteinkällorna gör dig mätt och kroppen behöver protein som byggstenar när du tränar. ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag äter mellan 590 och 490 kalorier per och Ibland även mindre.
#12 Varför så lite? Det är extremt ohälsosamt :( Du skadar din kropp supermycket :(
#12 Om du menar per dag är det på tok för lite och du gör dig en stor otjänst. Inte ens VLCD innebär så lite kcal per dag.
Råkade skicka iväg inlägg innan jag skev färdigt. Jag äter inte mycket kalorier men tycker ändå jag har tillräkligt med energi och jag har ätit mellan 590 och 100 kalorier per dag i Många år. Även om man inte ska äta så lite i längre perioder så tror jag inte det gör något att äta så under en kortare period. jag vet att det finns någon diet där man äter Max 550 kalorier per dag i 3 månader.
#15 Den dieten är vansinne och inget man bör göra om man är rädd om sin kropp:
Du borde kolla upp din dig :/
#15 Jag tycker att det låter helt otroligt att du kan klara dig på så pass lite.
Jag försöker hålla mig mellan 1300-1400 kcal per dag nu den perioden jag vill minska i vikt, sen kommer jag öka kalorimängden lite när jag är nöjd med vikten.
Skulle jag äta 550 kcal om dagen skulle min kropp bli väldigt förstörd, mitt hjärta (har hjärtfel) skulle inte palla med det, vissa dagar har jag ökat kalorimängden och fettet i maten en aning för att jag känner att jag inte har någon energi alls och därmed urusel ork. Inge kul att bara vilja ligga och sova när man är ledig på helgerna.
#15 Jag kommer dessvärre radera dina inlägg eftersom du står för något sjukligt. Läs gärna reglerna.