Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1327 ggr
PeachyAlice
0

Vad tusan består min mage av???

Hej,

inte helt hundra på vart jag skulle placera det här, är f.ö inte helt säker på att det är rätt ifokus-sida men tänker mig att nån kanske känner igen min situation..

Jag är 27 år gammal, 1.70 lång och väger runt 54 kilo. Har nyligen gått upp lite i vikt då jag började äta medicin, men det jag funderar på har varit ett "problem" för mig i flera år. 

Jag har alltså hela mitt liv varit underviktig, och endast nyligen (typ 6 månader sen) gått upp till normalvikt. Jag har tränat, jag simmar och tränar på gym semi-regelbundet och är alltså inte överviktig nånstans på kroppen. Skulle inte påstå att jag är vältränad, men slank ändå.

Men jag ser gravid ut!! Funderar

Och då menar jag inte att jag har hängflabb på magen och tror att jag ser gravid ut, utan min mage står liksom ut. På riktigt som att jag vore gravid. Har 70C i BH-storlek och om jag står rakt så är min mage längre ut från kroppen än mina bröst, vilket inte känns helt normalt. 

Är det här fett, trots att det ser ut på det här sättet? Dvs kan jag träna bort det? Har jag för dåliga muskler i magen? 

Till saken hör att jag sedan många år tillbaka lider av kroniskt illamående, troligen pga stress, detta är dock odiagnosticerat för att läkarna inte hittar något fel. Lider alltså inte av några kända allergier, har inte magkatarr/sår, ingenting sådan. Min maghälsa bör vara hyfsat frisk. 

Jag vet liksom inte vad jag ska göra, jag vill ju inte banta eftersom jag knappt är normalviktig, men jag vet ju inte vad jag ska göra åt putmagen :///

Fridaaaa
0

Kollat så du inte har IBS?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PeachyAlice
0

#1 Finns det något vettigt sätt att kolla det? Såvitt jag förstått så är det något som inte egentligen går att diagnosticera utan något som liksom är sista utvägen när alla andra diagnoser är uteslutna?

Fridaaaa
0

#2 Enbart via läkare. 
Mjo de kan sätta men det är en hel del utredningar och så, kan vara svårt att sätta.
Min mage sväller upp med av gluten och laktos

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PeachyAlice
0

#3 Mina läkare är sjukt oengagerade så har gett upp lite där, de vill liksom inte ens undersöka nåt vidare utan har bara sagt att jag får lära mig leva med det. 😕

Jag har märkt under åren att om jag låter bli att äta vete och socker så mår jag mindre illa, Har testat att äta LCHF tidigare och det fungerade mot illamåendet, dock vet jag inte om det gjorde något skillnad på magen faktiskt för det var inte såhär stort problem då, kanske skulle gå över till det igen. Men det är så jobbigt, har inget riktigt kök så är svårt att laga seriös mat😢

Zadeira
0

Vet att många med gluten eller laktosintolerans får uppsvullna magar och kan se riktigt gravida ut. Har du kollat upp det? Eller prova att självmant plocka bort gluten och/eller laktos en period för att se vad som händer.

PeachyAlice
0

#5 Jag har blivit testad för en 5-6 år sedan när mitt illamående började, de gjorde gastroskopi för att kolla gluten samt inflammationer eller magsår, och såg nada. Dock har jag googlat lite nu och ser att det tydligen är rätt vanligt att folk är känsliga trots att de inte är intoleranta, så det kanske vore värt att testa under en period och se vad som händer.

Nån som vet hur lång tid det tar innan man bör märka resultat? O.o

Lilolizeit
0

Jag är känslig mot gluten (ej intolerant) och kan också få den där "gravidmagen" när jag äter det. Mitt försvinner på någon dag, men då är jag strikt utan gluten!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Mooniq
0

Om du äter lite fisk och skaldjur är ett tips att läsa på om jodbrist och selen brist. Jodbrist har många liknande problem som IBS.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Túrwen]
0

Jag hade det så tidigare även när jag under min depression var 164 cm och vägde 45 kg hade en stor klotmage som inte ville ge med sig. Även som normalviktig hade jag detta problem.. tryckte man dock på mig mage kände man att den var stenhård och uppblåst. Idag äter jag glutenfritt och veganskt och magen ligger för det mesta platt.. äter jag för mycket fibrer så blåser den upp sig och blir lite putig men inte klotrund som tidigare. Har dock varit tvungen att pröva mig fram efter vad som passar mig och min kropp.. det är nog högst individuellt.

Sarah
1

Ser den likadan ut på morgonen? Om du sväller upp under dagen är det ju ngt du äter, om du är lika svullen på morgonen så kanske det har att göra med musklerna? En gissning bara.

Ary
0

Svullen mage har ofta att göra med dålig/opassande bakterieflora i tarm. Finns flera varianter av probiotika du kan prova. Kapsel på fastande mage lär ha störst chans att funka. Produkterna som finns har bra bakterier men man behöver äta/dricka litervis för att få tillräckligt många bakterier som når tarmen. 

Fibrer som kli, linfrö etc ger mat till goda bakterier och spelar också in.

PeachyAlice
0

Nu har jag testat lite under några dagar och insett att jag inte alls är lika svullen på morgonen, särskilt inte om jag skippat middagen (jobbar sent så min middag blir oftast runt 22.00, eller inte alls). Så det verifierar ju att det är något jag äter som orsakar det. 

SÅ, nu kommer jag att leva gluten- och laktosfritt ett tag och se om jag får några resultat. Eftersom jag av tidigare erfarenhet vet att LCHF hjälper en del så kan det ju lika gärna vara gluten, det vore ju bekvämt isåfall..

Försökskaninen hoppar vidare..