Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 651 ggr
MariaG
0

Äta vid andra tider?

Måste försöka ta tag i att gå ner i vikt. Äta bättre och röra på mig bättre. 

Men nu har jag fått andra arbets-tider från och med imorgon. Kommer jobba natten 4 nätter i veckan. Från kl 22 till kl 07. 
Nu funderar jag på hur jag ska lägga upp maten.
Hur gör ni som jobbar natten så här?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Karmatarerskanise
0

Jag hade undvikit kolhydrater.

MariaG
0

#1 Sist jag undvek kolhydrater gick jag faktiskt ner bra i vikt. Föll dock tillbaks :( 

Tänkte lite mer på vilka tider man bör äta o så. Vad kan man ha med till jobbet och äta mitt på natten?
Vill dock inte äta precis innan jag lägger mig. 

Tror jag kommer sova sen typ halv åtta till typ halv tre - tre.

Karmatarerskanise
0

Du bör äta när du är hungrig och behöver energi. Finns inga tider man bör äta på natten.

Wony
0

När jag jobbade natt brukade jag äta vid 02-02.30 ungefär. Tog ofta med mig lättare mat, som sallader eller liknande.

oh-la
0

Jag åt inte på natten alls. Kroppen är inte gjord för det riktigt. Hela metabolismen går ner under natten, något man tyvärr inte kan påverka även om man är vaken. Jag jobbade lite andra tider än du, 18-07, så jag har alltid haft med mig middag, en frukt och frukost. Frukt brukade jag ha som lite mellis, middag åt jag senare än jag brukat göra hemma, runt 21, en ordentlig middag så man stod sig. Brukade ta en kopp te mef lite honung eller liknande framåt 00-01 om jag kände mig sugen, sedan fastade jag till frukost vid 05-05.30. Försökte alltså hålla en så "vanlig" dygnsrytm som möjligt. Däremot tappade ju jag ett mål eftersom jag började så tidigt. Ett alternativ är ju sen lunch hemma också middag på jobbet. Vill du ändå äta något på natten, välj något enkelt. Turkisk naturell yoghurt med lite bär, en liten enkel sallad, keso med lite nötter. Tänk dig ett enkelt mellanmål. Inga stora mål mat helt enkelt. Kroppen mår bäst av att få den där fastan.

MariaG
0

Tack för alla tips. Snart dags för första natten.
Tar med en "varma koppen" och frukt. Får testa mig lite fram och se vad som funkar och inte funkar.

Scorpio97
0

Min bror har jobbat natt periodvis i några år nu. Han jobbar natt någon månad och sedan dag någon månad. Han följer samma "mat-schema" oavsett, men det blir förskjutet när han jobbar natt. Så han kliver upp och äter frukost innan han åker till jobbet, äter lunch efter några timmar och så middag när han kommer hem innan han lägger sig. Ibland något mellanmål däremellan. Han tycker det fungerar bäst för honom, även om det innebär att han äter på natten. 

Så man får väl prova sig fram lite :)

//Jessie