Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1044 ggr
[Aalmss]
0

Behöver hjälp!

Har under några månader gått upp typ 15 kg… Äter hur mycket som helst och dålig mat, skräpmat, massa mackor, chips, godis mm… Någon som kan insperera mig vad man kan äta under en dag för att tappa lite i vikt?

Karmatarerskanise
1

Bort med vips,  godis och bröd tex. Mer grönsaker.

Kika gärna i tråden "vad åt du idag" och kika runt i trådarna. Finns mycket tips :)

imsuchadiva
1

Om du tar bort godis och chips, minskad på mackorna och börjar äta mer hälsosam mat istället för skräpmat så kommer du förmodligen minska i vikt. Är det jobbigt att laga mat/ont om tid, köp ta en sallad istället för skräpmat. Även donken serverar sallad! Drick massor med vatten, gärna 2 liter om dagen. Läs om 5-2 dieten, den ska tydligen vara bra.

Agafia
1

Ät vanlig lagad husmanskost , ingen skräpmat , kakor , chips o läsk .

[Aalmss]
0

Känns som att det är superlätt att ta en macka istället för att göra någonting ibland, men de är ju varken nyttigt eller att man håller sig mätt speciellt länge.. Dricker redan massor av vatten så de fortsätter jag med :) Tror inte jag vill ge mig in på 5:2 dieten, haft ätstörning förut så att äta 5:2 är nog ingen bra kombo eller att räkna kalorier. Känns bara som att allt är så onyttigt nuförtiden. Helst ska man ju bara äta veganskt för att vara nyttig, skämt å sido, men känns lite så!

_Fisken
0

Du behöver väl inte börja med en diet? Sluta med mackor o godis. Det är svårt nog. Försök o ersätt det med nåt annat. Sen är det nog en period av avvänjning du får stå ut med. 
Jag brukar säga åt min yngsta dotter att "köp inte så mycket godis. Köp bara en näve till helgen…".  Kanske det är en möjlighet? Att få ner det till rimliga mängder.

imsuchadiva
1

#4 är bara under två dagar i veckan du ska räkna kalorier, men du känner så klart själv vilket som är bäst för dig! Gillar du smooties? Yoghurt med tx bär eller flingor? Kommer du bort ifrån speciellt mackor (och godis/chips så klart) så tror jag det kommer göra mycket. Kött/kyckling med sallad är ju så gott och smidigt tycker jag. Tacos är en favorit hos mig, lätt smidigt och räcker i flera dagar. Håller med om att det finns mycket otroligt mycket som är onyttigt och ibland känns det verkligen krångligt att vara hälsosam, mend det är inte så krångligt som man tror.

[Aalmss]
0

Får väl försöka byta ut allt onyttigt mot nyttigare till o börja med, o äta något gott som godis bara en dag i veckan :) Tänkte inte försöka på mig någon diet utan mer äta hälsosammare, tappar nog den övervikten jag har nu isåfall o kanske kommer tillbaks till min normalvikt.. Det svåraste är nog mina mackor, har alltid älskat mackor! Kanske måste byta ut de mot tex havregrynsgröt på morgonen?

_Fisken
0

Det är exakt det jag gjort. Havregrynsgröt! Sen kastade jag ut allt vad bröd hette.

Effie
0

Man ska hitta det som passar en själv. Så mitt råd är: testa något helhjärtat, och utvärdera efter ett tag hur det fungerade. Passar det dig? Gav det resultat?

Själv har jag lärt mig att jag ska undvika småätande, för jag blir inte mätt. Jag blir hungrigare av gröt till frukost än ingen frukost alls. Och mackor är lättätet; en till och en till…även om jag skulle baka lchf-bröd som sags vara enormt mättande.

Jag vill inte gå hungrig, för då är risken stor att jag väljer något dumt. Jag behöver sova ordentligt för att må bra och vara I balans. Jag behöver motionera för att trivas med mig själv.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Karmatarerskanise
0

Själv blir jag inte mätt alls på havregrynsgröt. Jag hade hellre valt tex turkisk joghurt, ägg eller keso med bär eller tex skinka.

[Aalmss]
0

Som ni säger, blir inte heller mätt på havregrynsgröt, trots att alla säger att de ska vara mättande och man håller sig mätt ända fram till lunch. Ett tag åt jag chiapudding, vilket jag höll mig mätt på väldigt länge, så de kanske jag ska pröva igen! Får googla lite så jag får mer inspiration :)

_Fisken
0

Det är som de säger ovan - du måste hitta ditt sätt och dessutom är det kanske inte helt perfekt sätt/metod MEN det är bättre än det är nu.  Så satsa rimligt så du kan leva med det.

[Aalmss]
0

Nu äter jag ca 1400 kcal om dagen, men mår fruktansvärt dåligt, har sån huvudvärk.. Går den över?

_Fisken
1

1400??? Det är väl ganska lite det. Huvudvärk? Kanske saknar vatten.

Karmatarerskanise
0

#13 Prova öka lite på kalorierna. Huvudvärk ät ju tecken på att du får i dig för lite.

[Aalmss]
0

Dricker minst 3 liter vatten.. Ja jag tog en smörgås ikväll, huvudvärken försvann direkt, så ska pröva öka intaget till 1600 tror jag. Kanske också kan vara för lite kolhydrater? Minns en gång då jag inte åt kolhydrater på två dagar då mådde jag riktigt dåligt

Karmatarerskanise
0

Mer än 3 liter vatten låter väldigt mycket om det är per dag. Drick med måtta.

För lite kolhydrater har jag svårt att tro om du äter tex mackor.

[Aalmss]
0

Jag hade inte ätit nån smörgås under dagen, tog bara en på kvällen för att jag mådde dåligt, blev genast bättre då.

Effie
0

Drar man ner mycket på kolhydraterna brukar man må dåligt ett tag.

Dricker man mycket vatten kan det ibland vara bra med lite extra salt. Men det beror på hur mycket man får I sig via maten.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Karmatarerskanise
0

#18 vad äter du på en dag som exempel? 

Klart en macka hjälper om du ätit för lite under dagen. Den ger dig ju energi.

[Aalmss]
2

Idag har jag ändrat min kost och har mått jätte bra! Frukost: 2 lingongrova med 1 avokado Lunch: Köttfärssås, lite pasta & grönsaker Middag: Kyckling & ris med sweet chili sås, grönsaker Kväll: 200g yoghurtkvarg med lite granola Totalt ca 1500 kcal och har inte ens känt att jag behöver äta något mer. Måste nog ha mina kolhydrater :D

_Fisken
0

Roligt å höra. Tror du att du kan hålla dig till den kosten en längre tid? Det ser ju ut som en "vanlig" dag? Men mängden är ju mindre än då när man "vräker" i sig 3000 kcal….

[Aalmss]
1

Ja det tror jag :) känner jag mig extra hungrig eller sugen på något kan jag äta ett mål till, det är ju inte hela världen om det blir upp emot 2000 kcal en dag

_Fisken
0

Exakt. En avslappnad relation till detta gör att det kan funka på sikt. Blir det för stora omställningar orkar man inte.  
Jag hittade en ersättare till Mackan och det var gröten. Då kunde jag kasta ut allt vad heter bröd, smör o pålägg. Vilket befrielse det var.

[Aalmss]
1

Jag fortsätter med mina mackor än :) älskar verkligen mackor.. så är svårt att göra en omställning och ta bort allt de goda. Dock äter jag inte med massa smör o pålägg på, utan avocado o gurka vilket jag älskar!

Karmatarerskanise
1

Saken är den att man inte kan tro att något förändras om man inte gör något. Fortsätter man i samma spår som gjorde att man gick upp, då stampar man på samma plats oavsett pålägg.

[Aalmss]
2

#26 Har gjort förändring genom att byta till ett nyttigare pålägg? Är ju inte direkt i samma spår då. Bara för att jag ska gå ner i vikt betyder det inte att jag INTE kan äta 2 mackor om dagen med avocado på. Har haft en väldigt skev bild på mat tidigare, så varför ta bort något som passar mig då?