LCHF
Hej.
Nu har jag bestämt mig för att göra en större förändring hur jag äter. Jag har läst lite om LCHF-metoden men skulle gärna vilja veta mer.
Min familj är tyvärr en Hög Carbfamilj, dvs vi äter pasta och dylikt till nästan varje måltid. Så om ni har recept på LCHF mat som familjer kan äta så är det ett bra sätt att börja.
Jag kommer - till att börja med - sluta äta godis, chips, frukt, dricka läsk osv och försöka gå över till LCHF metoden.
Så det jag vill är:
1. Veta mer om LCHF, gärna från någon som provat. Hur funkar det? Hur snabbt går det egentligen? Vad ska man tänka på?
2. Recept för mat á la LCHF.
3. Vad mer jag kan tänka på att ta bort/lägga till nu i början.
Tack ^^
Kan tipsa om kolhydrater.ifokus.se som handlar om LCHF. Ät det familjen äter men byt ut kolhydraterna mot grönsaker, t ex kokt blomkål, broccoli, stekt vitkål eller blomkålsmos. Se till att ha en bra fettkälla till också. Gör egen majonnäs eller aioli t ex.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Tack! (Problemet med min familj är att ingen köper hem grönsaker, men det ska det bli ändring på :P )
Man kommer äta massor med grönsaker, så det är ju något som ni kommer lära er äta. :) Blomkål, zuccini å vitkål är jättebra att alltid ha hemma! Det kan du göra ris, mos och pasta av bl.a. :) grädde, philadelphiaost o creme fraiche behövs också. Kokosolja, alltså INTE det silvriga paketet utan på burk, finns bland alla oljor i affären (billigare att beställa!). Baka goda fröbröd eller lchfbröd till frukost. Ägg och bacon, ost, smör (riktigt bregott) och skinka är bra. Är du gottesugen är nötter bra, köp en kokosnöt o ät av köttet, bär kan också gå bra. Ostpuffar, fläsksvålar och salamisticks är också bra godis. Vill man köra mejerifritt så är kokosgrädde en bra fettkälla, o osötad mandel eller kokosdryck. Köp hem chiafrön och olika fröer, linfrö, solrosfrön, pumpafrön, sesam osv. För recept finns det massor på nätet! 56 kilo är toppenbra!
Kostdoktorn.se har 1) en del grundläggande info 2) ett forum där man kan ställa frågor 3) en samling länkar till olika blogger som kan vara intressanta (inkl 56kilo), bade sådana med recept och andra, med olika inriktning.
Det finns väldigt mycket info på kolhydrater.ifokus.se också. Särskilt om man lyckas hitta den :-) (pröva alltså att söka, om det är något speciellt du vill veta)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet