Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 6917 ggr
Fridaaaa
6

Fridas viktminskningstråd

Nu sjutton ska jag komma igång Skämtar Gått upp ca 2 kg i december/jan = inte OK!
Slarvat massor med maten och motionen. Men nu ska jag minsann får bort det där allra sista om jag så ska bli gråhårig Skämtar Ännu mer motiverande är när jag fått höra nu senaste ja månaden att det syns att jag har gått ner! Speciellt i ansiktet. Det jag mest vill minska nu på är mage,lår och lite på rumpan.

Fick inspiration från Tilde med "viktnedgångstråd" där jag uppdaterar dagligen med träning och viktminskning bland annat.

Startvikt: Ca 69 kg
Nuvarande vikt: 63,1 kg
Målvikt: 58-60 kg

2012

2014

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1

Vägdag söndagar: 61,6 kg! Supernöjd. 

Frukost: Mannagrynsgröt med en klick osötad äppelmos

Fridaaaa
0

Idag har det blivit en medellång och en kort runda med hundarna i ruskvädret!

Fridaaaa
0

Frukost: Mannagrynsgröt med äppelmos 
Mellanmål: En liten skål jordgubbar samt te
Lunch: Ugnspannkaka (rester från igår)
Middag: Inget bestämt

Fridaaaa
0

Ligger bra till idag. Men frågan är vad jag ska äta ikväll. Någon som har förslag?

(träning läggs till i efterhand)

Frosstis
0

#4 Har också skaffat den appen! :D

Vad e du sugen på?

Fridaaaa
0

#5 Den appen är toppen!
inte sugen på något direkt men blev biff och stekt potatis samt lite gurka 🙂

Frosstis
0

#6 Japp (: Men jobbigt o skriva in allt, speciellt när man inte lagat allt man äter själv.

Fridaaaa
0

#7 Ja är det någon annan som gjort maten är det svårare :/

[SophD]
1

Gött 👍 Kämpa på!

Fridaaaa
0

#9 Tack!

Hemmastudier nu två dagar och sedan helg så kan ut och röra på mig mer, inte blivit mycket idag eller igår pga skolan. Men nu har jag 4 dagar jag kan röra på mig extra mycket och imorgon blir det att veckohandla 👍 Planera vad man ska köpa

Fridaaaa
0

Går framåt men svårt att komma på vad jag ska äta om dagarna! Är liksom inte sugen på något direkt 😕 Eller jo på vissa saker men som inte är så värst nyttigt 😕

Fridaaaa
0

Går sakta men säkert. Slarvat mycket, trillar dit gång på gång men jag ger mig inte det ska gå!

Fridaaaa
0

Gott såhär på kvällen. Får överleva trots att det inte är svenska jordgubbar ;)

Fridaaaa
0

Funderar på att byta diet men vet inte till vilken. Vill ha en som fungerar hela tiden så att säga, som blir liksom ens livsstil vilket inte kcal-räknande kan vara

jiim
0

http://www.viktminskning.dk Här finns hur många dieter som helst listade. Varför inte Testa de som du blir nyfiken på :)

Fridaaaa
0

#15 Den sidan har jag kollat in innan men inte direkt många sunda dieter där :SMen tack ändå 🙂

leemland
0

Testat 5:2 -dieten ? (eller annan variation av den)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
0

#17  För funderat på den eller 16:8 men som sagt klarar inte fastan, min mage skulle inte mår inte må bra på det och klarar inte mig på bara 500 kcal på en dag 😕

leemland
0

#18 Okej. Jag kan säga att det tar lite tid innan kroppen vänjer sig. Det gäller egentligen att hitta vad som är rätt till dig när de kommer till att äta. Själv äter jag mellan 4 och 5 gånger på mina fastedagar och så dricker jag mycket (vilket jag tycker är mättande ibland🤪) Var också väldigt skeptisk när jag började med de och jag får säga att jag är stolt att jag klarat av de så bra som jag gjort 🙂

Men som sagt kan du ju testa dig fram och experimentera med de. Kanske är 16:8 de som passar dig bäst. 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
0

#19 Jag dricker dåligt, tycker vatten smakar blaha och försökt smaksätta med bär eller citron men blir inte godare :/ Vad äter du på dina fastedagar?

Med 16:8 skulle jag inte få i mig tillräckligt med mat eftersom man bara får äta under 8 timmar och jag äter inte så mycket per portion så skulle inte få i mig så mycket på 3 måltider. (får i mig högst det på 8 timmar) Så passar inte mig så bra heller :/ Samt varierande tider på skolan osv med :/

leemland
0

#20 Okej. Vad synd :( Har svårt för vatten ibland också , men har börjat gilla att ha i citron så de går lite lättare för mig. Man kan leta upp andra drycker där där är lite kalorier i också. Tex Te är väldigt kalorisnålt(jag använder inte socker) , men även joser och andra drycker finns. 

Där finns en variation av 5:2 som innebär att fastetiden i princip ligger på natten. Längesedan jag läste de så jag har tyvärr inte mer info om de :/ 

Jag brukar äta kvarg eller youghurt på morgonen. (soyayoghurt har de blivit senaste tiden) Till lunch blir det troligast någon frukt, allt från ett äpple med kanel på till hallon eller blåbär. Eller så tar jag  veteknäckebröd (finns 2 olika) med en skiva skinka eller kalkon. På eftermiddagen så äter jag antingen ett äpple eller ett halvt ersättningsbars. Till middag kan de bli dom knäckebröden eller en portion soppa av något slag(frukt eller varmakoppen) Och på kvällen vid 8 så äter jag en kycklingfilé . Ibland hoppar jag frukosten om jag känner att jag inte är hungrig eller vill äta mer senare.  Och skulle jag bli väldigt godissugen eller så så tar jag en bit mörk choklad så brukar det försvinna :) 

Om man äter grönsaker så kan man äta rätt så mycket innan man kommer upp i kalorier :P (hoppas du förstår hur jag menar)

/ J 

Fridaaaa
0

#21 Ja te dricker jag ibland 🙂
Ja jag äter bara gurka, majs och viss sallad i grönsaksväg så xD

Men svårt att hitta något bra som är långvarigt tycker jag, räkna kcal livet ut vill jag ju inte göra :P

leemland
1

#22 Då skulle de funka att dricka istället för vanligt vatten :) 
Okej. Jo men du kan äta rätt mycket av det innan du kommer upp , som i gurka så är där 14 kalorier på 100g :P Här är en liten tabell från MåBra där dom skriver om hur många kalorier där är på några grönsaker :P 

Jag tycker att man till slut lär sig hur mycket kalorier där är i de man äter så de går av automatik liksom :P Men de kan vara något att börja med innan man bestämmer sig för något :P 

Det finns ju GI och LCHF också som kanske blir lättare. (har ingen koll på vad dom innebär :P )

/ J 

Fridaaaa
0

#23 LCHF har jag testat, fungerar inte pga flertalet olika anledningar.
GI vet jag pappa ätit, vet inte om han gör det nu med, men det kan jag ju alltid kolla upp igen och läsa om 🙂

Tack för länken!

jiim
1

#24 Du har inte provat paleo? Helt naturlig mat. Litelikt LCHF  med tänket om att det ska vara naturligt, men det behöver inte alls vara low carb och high fat om det är fettet du har problem med.

Man äter bland annat frukt, rotfrukter och bär. Jag tror att Paleo är en bra diet eftersom man äter sånt man är skapt för att äta, och rubbar inte mättnadssignalerna med spannmål och socker.

Fridaaaa
0

#25 Läst om det men sedan har jag helt glömt bort det, ska kolla upp det igen tack 🙂 Ja min mage är känslig för fetter 😕

jiim
0

Här kommer en annan paleo-liknande diet. Sägs vara den bästa i världen (vilken sägs inte vara det) ;)

Utesluter spannmål och socker, och tillåter massvis av goda nyttigheter.

http://perfecthealthdiet.com/

Fridaaaa
0

#27 Haha precis. Ska kolla upp det närmare tack! 👍

Fridaaaa
1

Hade gått upp 2 kg sedan sist jag vägde mig 😕 Ett stort bakslag. Men skamden som ger sig! Idag ska jag satsa på att gå minst 1-1,5 mil sammanlagt på promenader i raskare takt. Verkligen äta var 3-4 timme, försöka hålla mig till det och försöka få i mig minst 1,5 liter vätska (urkass på att dricka).

Fridaaaa
0

Igår blev det en 7 km runda i rask promenad och en kort 2 km runda på morgonen.
Idag har det blivit 2x5 km rundor.  

Frågan är: Vad ska jag hitta på för gott till imorgon kväll att äta hmm klurigt

[SophD]
0

#30 Lax? 😃

Fridaaaa
1

#31 Blev hemmagjord burgare igår 🙂 Ikväll blir det något med fläskfile, sambon ska överraska mig 😃

Fridaaaa
0

Dagens frukost: 
2 glutenfria linfröknäcke med makrill på plus nästan en portion mannagrynsgröt med liten klick äppelmos på 🙂

[Túrwen]
2

Du vet att mannagrynsgröt innehåller gluten?

Fridaaaa
0

#34 Ja det vet jag. Kan äta det lilla (2 dl) enstaka gånger 🙂 Är inte intolerant, "bara" överkänslig. Så det lilla fungerar enstaka gånger

Fridaaaa
3

Varit en bra dag, nöjd 🙂 Nöjda hundar också. Känns så skönt att ha börjat komma igång ordentligt igen 🙂

Fridaaaa
1

Idag har jag bara hunnit med 3 km runda men bättre än ingenting 🙂
Imorgon hoppas jag att jag hinner en längre runda på minst 6-7 km 👍

Facie
0

Fan vad bra att du fortfarande kör, fyra månader nu om man ska räkna från då tråden startades. Grymt jobbat!

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#38 Kämpar på! Gått segt men bättre än inget 🙂 
Tack! Peppar mycket ❤️

Fridaaaa
0

Fridaaaa
0

Går sakta men säkert 🙂 Blev en lång runda i fredags på 8 km, knappt något i lördags pga gäster och inte igår heller men en sväng blev det idag.
Hoppas på bra väder imorgon så jag kan ta en 7-9 km 👍

Fridaaaa
3

En runda på 9,4 km blev det igår 👍 Sjukt nöjd.

Fridaaaa
0

Grymt sötsug när jag vaknade! tur att jag inte har något sånt hemma och en bit till affären haha.  Fått vara ute och pyssla för att få det att släppa :P

em.nord
0

Heja heja Frida! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
0

#44 🤗

Blivit två promenader i varierande tempo idag med hundarna.
Maten har fungerat med idag, känner mig mer motiverad än någonsin! Hoppas det visar resultat på vågen med

Facie
0

Om du har sötsug prova magnesium tillskott :) Och om inte de hjälper mot sötsuget har du iaf bara fått i dig extra nyttigt!

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#46 Roligt att du nämner det, ska börja med magnesium hehe införskaffa det i helgen 👍

em.nord
0

Åh magnesium ska jag testa! (Har svårt att gå ner mina gravidkilon… var hos dietist då jag tycker det är konstigt att vågen står still. Hon sa att min sömnbrist är boven :( så är det att ha småbarn :P)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Facie
0

Läser en bok som heter "Självläkande människan" som jag kan rekommendera. Där står det bland annat om hur viktigt det är att ha alla vitaminer och mineraler i kroppen. Konsekvensen av brist kan vara både psykiska och fysiska men de tänker man sällan på :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#49 Ska kolla upp den 🙂 Jag är slarvig med att äta vitaminrik mat (dock bättrat mig) och alltid nyttigt att läsa 👍

Facie
2

Vitmaniner och mineraler är A och O, främst om du vill gå ner i vikt och bli mer hälsosamt. Jag har på grund av min glutenintolerans utredning ganska bra koll på vad jag har i mig och vad jag har brist på. Kanske borde du ta ett blodprov och se hur kroppen mår inuti? :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#51 nålrädd deluxe så undviker helst det hehe Men ska läsaboken :)

Fridaaaa
0

Går sådär :(
Nu i värmen blir det bara halva motionen som det brukar bli :( Och äter dåligt pga värmen också :( Suck :( Bakslag :(

Fridaaaa
0

Inte gått bra alls i sommar :( Hoppas jag får in nya bra rutiner!
Fått flera återfall not good :(

Elsaharr
1

Men du ger inte upp! Och det är jättebra. Bara du fortsätter kämpa för ditt mål så ska du se att det kommer att gå suveränt. :D

Zingo ;D

Fridaaaa
0

ÅH! Är så frustrerad! 
Vet inte vad jag gör för fel,vikten står still, måtten står still. Extremt frustrerande! :/

Record
1

Du får strama upp ditt ätande, pannkakor med sylt, gillas av kroppens belöningssystem som gärna vill ha mer av den sorten.

Borde läst denna tråden innan. 😃

Fridaaaa
0

#57 Pannkakor med sylt är väldigt sällan jag äter :PHandlar om 1-2 pannkakor :P Sker inte ens en gång per månad :P

Record
3

Man måste vara motiverad för att ändra sin kropp som du vill. Det tar ett tag att ställa om från kolhydratkost till kroppens nya bränsle ketonkroppar som kan vara besvärlig. 👍

Fridaaaa
0

#59 jag har motivation och kämpar hela tiden och detta är inget som.skett under kort tid bara, gick ner ca 7 kg våren till hösten 2014, sedan har det gått upp och ner med vikten och nu i sommar har det inte gått ner alls, tvärtom gått upp lite :( Utesluter dock inte kolhydrater dvs går inte på LCHF eller lchflik kost. Använder appen lifesum

Fridaaaa
0

Inte skrivit här på ett bra tag.
Gick ner nästan till målvikten men sedan hände det saker osv och gått upp igen :( 
Och sedan har det stått still.

Men, inskriven på gymmet, haft uppehåll nu, pga sjuka mm, men taggar nu, ska dit efter helgen. Och taggad att komma igång igen.  SAgt det så många gånger, ändrat men sedan fallit tillbaka. Hopplöst men skamden som ger sig!

Väger nu 67.8 kg, ska ner till 58-60 kg
Trivs verkligen inte med magen, lår och rumpa, det ska ner, punkt!

Fridaaaa
0

Sitter och planerar veckans matlista, inte det lättaste, speciellt inte när man inte vet om man behöver in och jobba eller ej.

poodlelicious
1

Fick ett tips av en träningskompis en gång om att alltid ha vissa saker hemma. Typ färdiglagad kycklingfile och broccoli i frysen och morötter i kylskåpet.

Fridaaaa
0

#63 Äter ej broccoli och morötter så :)
Och lagar allting när jag ska äta det, tycker det är godast :) Lagar till sambon samtidigt, tack ändå för tipset :)

poodlelicious
0

Tänkte mest på att du skrev att du inte visste om du skulle jobba. Du står väl inte på jobbet och lagar mat från grunden? Måste såklart inte vara just det jag skrev. En vegeterian kanske vill ha färdiglagade bönor till exempel. Eller vad man nu äter för något. Det får man ju anpassa efter sig själv. Poängen var att det ska finnas mat så man inte häver i sig mackor eller skräpmat i brist på annat. Det ska vara enkelt att bara värma på kycklingen och äta den ihop med nyttiga grönsaker. Till exempel.

Fridaaaa
0

#65 Nej men jag får mat på jobbet :) Så slipper ta med :) 
Syftade mer på att matschemat blir rubbat när jag hoppar in och jobbar :)  Jag som var lite otydlig.

Fridaaaa
0

Veckans middagslista:

Måndag (igår): Rester 
Tisdag: Sjögräsnudlar och vegetarisk snitzel
Onsdag: Panerad fisk med hemmagjord potatismos
Torsdag:  Kycklinglår med sallad
Fredag: Tacos
Lördag: Lövbiff och hemmagjorda pommes