Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 737 ggr
Eva.SE
0

Påbörjad viktnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag påbörjade min viktnedgång i mitten på oktober med ett mål att gå ner i vikt tills jag känner mig nöjd. Jag har alltså ingen specifikt vikt jag satsar på. Enligt diverse tabeller så har jag ca 30-35 kg övervikt… Men men skit i det. Började som sagt i oktober och har än så länge gått ner 8 kilo, strax 9. Bilden är från efter jag gått ner dessa nästan 9 kilo. Jag har väldigt lätt för att bryta mina osunda matvanor. Har framförallt ätit för mycket av fel mat och druckit sockriga drycker. Har inga problem med att ändra om min osunda kost till en nyttig kost för jag gillar all mat, har heller inga problem att skippa sockriga drycker. Känner inget sötsug heller. Det svåra för mig är att hitta motivationen till att röra på mig mer… Någon som har tips? Är ju ute varje dag och promenerar med min hund men har ett stillasittande jobb.

Började med att ut och jogga ca 5-6 ggr men fick ont i mitt knä och har inte kunnat jogga efter det. Nu börjar knät kännas lite bättre och jag VILL göra något men motivationen är så lååååg.

Calcifer
0

Raska till promenaderna med hunden kanske kan vara ett bra första steg? Alltså, om ni inte redan går i ordentlig takt. Det går ju att gå rejält fort utan att man för den delen joggar. Eller så kan du prova att jogga säg hälften av gångerna du är ute med hunden? Om du inte vill börja gymma eller så.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[something_good]1
0

Bara random kommentar men tycker du ser ganska hälsosam ut :)

Eva.SE
0

#1 Ja det skulle jag verkligen kunna göra! Blir liksom extra motion utan att man tänker på det. Tack! 

Jag skulle vilja gå på gym men "vågar" inte… 

#2, Tack snällt, men jag är inte hälsosam :) Kommer troligtvis inte gå ner 35 kilo och inte 30 heller. Men om jag går ner 20-25 så är jag nog ganska nöjd :) Får se vart det slutar.

Calcifer
0

#3 Jag känner igen det där med gym, det man ska tänka på är dock att dels fokuserar majoriteten på sig själv och sin egna träning och sitter liksom inte och blänger på andra som tränar. Och dels så… alltså, nåt som är så otroligt korkat är de som faktiskt gör det. Jag gick på gym en gång och fick höra att "du är ju så fet, höhö, vafan har du på gymmet att göra?" Öh… kanske just för att jag är "fet"?! Det är bara idioter som tänker så, och de ska du ignorera stenhårt för det är ju snarare svinbra om man som är lite större väljer att träna.

Eva.SE
0

#4, Det är exakt de kommentarerna eller blickarna som man så gärna vill undvika… Och visst är det precis så som du säger. Jag är ju på ett gym för att jag vill förändra mig och gå ner i vikt. Det finns många gym i min stad varav ett av dem är ett ställa jag skulle kunna tänka mig gå till. Det är nytt sedan 2015 så fräscht och fint och det stora plusset är att det är 75% pensionärer som tränar där. Vet inte varför men känner mig mer bekväm med att träna med dem än att träna med jämngamla. 

Får kanske bara ta tjuren vid hornen och börja. Märker redan nu att självsäkerheten och självkänslan är bättre nu när jag gått ner dessa kilo. Får ju gratis träning via jobbet så vore egentligen dumt att inte göra det.

Calcifer
0

#5 Och även om det är svårt ska du ignorera de blickarna för de är inte logiska för fem öre. 

Du kan ju alltid prova några gånger, se hur det känns, och kanske börja med maskiner som är lite "bekvämare" att synas på t:ex löpband etc?

Eva.SE
0

#6, Helt sant! Tack för ditt pepp 😃 

Ja jag tänker också något sådant!