Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1019 ggr
hellousix32
1

Gå upp allt igen eller inte?

Hej! 

Jag har en "average" kroppstyp, rätt smal men fortfarande lite hull, hehe! jag hade planerat att gå ner i vikt, men endast lite för att få bort lite av fettet.  

Så jag har bestämt mig för att utesluta pasta, bröd och socker till 95%.  Men nu återstår bara min fråga, om vi säger att jag håller mig till denna dieten i ca en månads tid inklusive en liten "fuskdag" där jag bland annat får äta pasta, och sedan slutar med denna dieten efter en månad och börjar äta pasta och lite godis då och då igen. Kommer jag gå upp allt i vikt då? Och hur gör jag för att förhindra viktuppgång efter dieten?

Sammanfattning av frågor:

"Om jag följer ovanstående diet, och återgår till att äta godis då och då, kommer jag gå upp den förlorade vikten? Hur förhindrar jag detta isåfall?"

Karmatarerskanise
0

Man måste göra ändringar som man håller. Annars går man upp igen. Men om du äter onyttigt sällan lär du hålla vikten. Och rör på dig. Styrketräna gärna så du får lite muskler istället för hull.

Calcifer
0

Alltså, när det gäller viktminskning och dieter etc, så brukar den största fällan vara att många återgår till att äta som innan så fort de nått sin målvikt, vilket ju logiskt sett betyder att ja, man går upp i vikt om man åt onyttigt innan. T:ex de som går på en pulverdiet i säg en månad, blir jätteglada för att de tappat kanske 5 kg, och direkt när den är över äter precis som vanligt. Störst chans att slippa det är ju att på det stora hela lägga om sin kost mer permanent. Det behöver ju såklart inte betyda att man aldrig mer får äta pasta eller godsaker, men då är det kanske andra grejer man ska se över och förändra istället.

Om jag låtsas att mitt dagliga intag av kalorier för att inte pendla i vikt är 1500 kalorier. Men just nu äter jag 2000 kalorier om dagen, vilket gör att jag går upp. Klart att går jag på en diet i någon/några månader där jag äter 1000 kalorier går jag förmodligen ner. Men återgår jag direkt efter till att äta 2000 kalorier igen så går jag upp i vikt igen för det är fortfarande mer än vad jag bör äta för att ligga stabilt i vikt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IaMiaMaria
0

Om du återgår till att äta som du gör nu, då kommer du så klart gå upp igen. Men äter du bättre, dvs minskar mängden pasta och godis jämför med nu så kommer du kanske inte gå upp allt, men blir ju ändå svårt att hålla den vikt du får efter att inte ätit nästa några kolhydrater under en månad.

Du behöver ju hitta en balans där du ser vad du kan äta utan att gå upp i vikt. Det är ju lite av den svåra biten tyvärr.

Motionerar du nåt? För det är ju något man kan öka på för att få unna sig nåt ibland och ändå hålla vikten.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mangemani4
1

beror helt på hur du går ned i vikt. extremt många gör misstaget att äta så lite som möjligt tills de har nått önskad vikt, men när de sedan ökar kcal intaget igen, så går de i raket fart upp igen, den så kallade jojjobantningen. en lyckad diet handlar inte om vad du slutar att äta, det handlar om att du drar ned på det du redan äter, det gäller att må bra psykiskt också, annars orkar man inte och tappar lusten och att ta bort allt det goda och börja äta en strikt kost pang bom, det slutar för det mesta med att man tappar motivationen i längden. 

muskler finns det ingen poäng i att sträva efter om du inte behöver dem till något. känns väldigt dumt att kämpa hårt för att få något om man inte behöver dem till något viktigt och jag antaratt du inte har något viktigt att bygga muskler till, så då är det onödigt att slänga bort år, tid, pengar och slit på det. funktionella övningar, dvs smidighet och rörlighets övningar samt motion, det behöver man däremot, så det rekommenderas.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Calcifer
1

#4 Fast att bygga muskler behöver ju inte direkt betyda att man styrketränar tills man ser ut som en muskelknutte med breda axlar och kan lyfta tredubbelt sin vikt i bänkpress…

Är väl alltid bra att styrketräna lite så man har en del extramuskler.

hellousix32
1

#1 Tack så mycket för tipset!

#2 Så om mitt dagliga intag är, vi säger 2000 kalorier, och jag ligger på ett underskott med ca 500 kalorier, men försöker också sedan hålla mig under 2000 kalorier efter jag gått på ett underskott, ävenom jag skulle äta pasta osv. lite då och då? Skulle det funka, hehe!😃

#3 Skulle det vara bättre om jag inte uteslöt pasta helt? utan äter det lite då och då men skippar godis! Och ja, jag tränar och har ett rätt aktivt liv, går ofta på stan osv.!🙂

Calcifer
0

#6 Om ditt rekommenderade intag för att hålla vikt är 2000 kalorier (nu använder jag siffrorna bara som exempel, så ta det inte för bokstavligt!) och du under en tid väljer att t:ex äta 1800 eller 1700 så du går ner i vikt och sedan återgår till 2000 BÖR du inte gå upp i vikt. Men sen beror det såklart ändå på vad du äter och hur mycket du rör dig. Om du äter 2000 kalorier om dagen men i chipsform t:ex så går det inte särskilt bra oavsett om du tekniskt sett ligger inom ramen för ett hälsosamt antal kalorier.

Men som alla nämner, så är det alltså egentligen viktigast att om du äter fel/för mycket nu, att du inte återgår till det så fort du nått din målvikt utan gör en förändring på det stora hela i hur du äter och rör dig.

mangemani4
0

#5 inte det jag skrev, jag skrev att behöver man inte musklerna, så finns det ingen poäng i att slänga bort tid, slitage på kroppen, år osv på att få dem. utöver de naturliga musklerna man redan har på kroppen, vad behöver man extra stora biceps till? extra stora triceps? extra stora axlar? extra stor rygg? extra stora bröstmuskler? jag menar då viktiga saker och inte oviktiga som att försöka imponera på andra eller på nått sätt se bra ut i andra människors ögon. enda viktiga jag kan komma på är om man har ett väldigt fysiskt jobb, annars är det totalt bortkastad tid och det är det jag försöker få honom att inse att han inte behöver göra.

motion är bra för hjärtat däremot och smidighets och rörlighets övningar det är något som gynnar en och det är något man behöver här i livet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Calcifer
0

#8 Men vem är det som sagt att TS ska muskla upp sig till den nivå du nämner? Att bygga muskler i lagom mängd är snarare jäkligt bra i längden det med…

Karmatarerskanise
0

De flesta av oss behöver styrka musklerna.  Det har bara positiva effekter! Det skyddar leder, hjälper hjärtat och ger endorfiner.

mangemani4
0

jag har inte nämnt någon nivå, jag pratar om extra muskler, utöver de man redan har på kroppen. har man ett tungt och fysiskt arbete så kan det varabra och då finns det någon poäng i att bygga, men annars, nej, då räcker det gott och väl med det jag skrev för att klara av allt som livet kräver.

mangemani4
0

det sliter snarare på leder, ligament osv, man tränar destora yttre musklerna, inte de viktiga, de som håller ihop kroppen och man får ingen kondition när man tränar styrke, man andas tyngre ja, men det ger ingen kondition som löpning och annat gör, vilket är bra för hjärtat.

Karmatarerskanise
0

Muskler växer när dom används. Styrketräning för att bli starkare är inget negativt. Har svårt att förstå dig.

Vi snackar inte om att bygga utan att stärka kroppen.  Då får man naturligtvis större och mer definierade muskler.

Calcifer
0

Du pratar om extra stora biceps osv. Dessutom är det väldigt vanligt att man blir svagare när man går ner i vikt, då är det jättebra att se till att de håller sig i trim. Tränar man bra och smart och hälsosamt är det inte ett dugg negativt att stryrketräna också. Vem är det som sagt "skit i kondition, bygg bara muskler"? Ingen, och det verkar vara så du tolkar det utefter dina svar.

IaMiaMaria
0

#12 Styrketräning är en jätte bra träning för kroppen. Muskler bränner energi även i vila. Så att styrketräna av vilken orsak man nu vill göra det så finns det bara fördelar.

Sen är det bra att konditionsträna också. Men går man på gymmet för att styrketräna så kanske man värmer upp en halvtimme på cykel och får man ju det som på köpet.

Det är ju väldigt få som tränar sönder sig, man behöver ju inte ha som mål att se ut som en  bodybuilder om man inte vill det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.