Detta med att räkna kalorier.
Jag tänkte höra här om någon har erfarenhet av att räkna kalorier och hur man ska tänka.
Som jag förstått det så ska man ligga på ett underskott på 500 kalorier än vad man behöver för att gå ner 0,5 kg i veckan.
Men om man vill gå ner 1 kg i veckan kan man ligga på - 1000 kalorier då.
Har ju läst att om man äter för lite kalorier så blir det svårare att gå ner i vikt, men vad är för lite?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag räknade kalorier förut, åt då -500 kcal. Funkade bra till en början. Tycker inte att man ska hålla på med det för länge, eftersom jag har hört/läst att det kan sakta ner ämnesomsättningen och göra att man går upp i vikt jättelätt senare. Tror även att man kan ha lättare att råka ut för ätstörningar. Jag gjorde det i några månader. 0,5 kg i veckan är lagom att gå ner för att ha en hälsosam och hållbar viktnedgång, så kör på det! Ladda ner en app (jag hade My fitness pal) och skriv in all din information (vikt, ålder, längd osv) så kommer appen räkna ut hur mycket du ska äta.
En blå kvadratisk icon med nån vit figur i?
Jag använder mig av matdagboken.se och för in allt jag äter och även motionen. Tycker att det fungerar bra. Jag har bara hållt på i två veckor och tycker att det fungerar som verktyg att veta hur mycket jag kan äta av lika saker. Men har svårt att komma upp i antal kalorier som jag ska äta per dag.
//Maria
Satsa på 0.5kg per vecka. Att äta 1000 mindre är inte hälsosamt och går inte att hålla i längden.
#2??
Appen
#2 Ja precis, figuren ser ut som en människa som hoppar. Tycker det är en jättebra app för ändamålet, samt att det finns forum där man kan prata med andra som använder appen och de som gör appen publicerar även tips och recept.
Att räkna kalorier är bara slöseri med tid. I alla fall om man tror att de siffror man räknar på faktiskt stämmer och att man därigenom kan förutspå hur mycket eller lite man kommer gå upp eller ner i vikt. Det funkar helt enkelt inte. Kalorier är ointressant när man pratar om viktreglering.
#8 Fel. Det går faktiskt utmärkt att räkna kalorier. Jag och många andra är bevis på det.
Vill du diskutera olika sätt att förlora vikt på kan du starta en egen tråd om det.
Jag har gått ner 20 kilo av att räkna kalorier. Så det funkade för mig
Jag använder Lifesum! Har varit tyngre än vad jag trivs med sedan början av 2013 så kände att det är bäst så.. Jag lägger dock inte in träningen längre, misstänker att det är det som jag gjort fel eftersom att träningen inte förbränner så mycket som man kan tro skriver istället in "hög aktivitetsgrad" på min vardag och vikten rör sig sakta neråt i kombination med att man håller koll på vad man stoppar i sig då såklart!
Ja, för att gå ner 1kg/vecka så håler man bara en högre underskott alltså ca 1000 kcal/dag. Det är inga som helst problem så länge man fortfarande får i sig en varierad kost så att man inte drabbas av någon form av näringsbrist. Vill man ha hjälp med näringen kan man ju använda måltidsersättningar som är fullpackade med de näringsämnen man behöver.
Hur stort underskott man kan ligga på beror givetvis på hur mycket man väger och sen även på om man är man eller kvinna. Är man en kvinna som väger 65kg och vill ner till 55 kg eller liknande så ska man nog ligga på högst 500kcal underskott men om man är en man som väger 140kg och ska ner till under 100kg så kan man lätt ligga 1500-2000 kcal i underskott utan större problem.
Nu har jag räknat kalorier i fem veckor och tycker att det går riktigt bra. är inte längre lika noga med att väga grönsaker. Men annat väger jag.
Har gått ner 6,4 kg så känns som en bra början fast jag har lång väg kvar att gå.
Men att räkna kalorier gör att jag får bättre koll på vad jag kan äta mer utav och vad jag ska äta mindre utav, ett bra sätt tycker jag som inte vill hålla på att utesluta en massa olika varor. Även fast jag så gott som helt slutat med kakor och godis och choklad, så finns det plats för en bit mörk choklad ibland och det tycker jag känns bra.
//Maria
Det var mycket du gått ner. Kul.
Hur mycket äter du?
Tack. Ja, jag har mycket av ta av så då går det väl lite fortare i början också :)
Brukar variera mellan 1100 och 1500 kcal ungefär
//Maria
Jag räknar också kalorier. Viktklubbs app. Det passar mig. Det minsta man skall äta där är 1300 kcal/dag och det fungerar för mig. Dock äter jag inga tomma kalorier, godis, fika eller läsk. Det jag äter håller bra näring. Då jag tränar endel är jag noga med proteinet. På detta vis har jag gått ned 18 kg sedan i höstas.
Denna vecka visade vågen -1,4 kg ner, så det var ett bra motivationsskutt då jag gått ner lite mindre under ett par veckor.
//Maria
Du måste veta hur många kalorier du förbränner i viloläge - alltså hur mycket din kropp behöver för att överleva och må bra. Sen om du tränar behöver du ju fler kalorier och det är från denna summa du ska dra av de 500 kcal ifrån. Det är viktigt att inte underäta för då vill din kropp inte göra sig av med fett utan börjar istället lagra mer. Det är dock ännu viktigare att räkna makros och få bra kvalité på de kalorier du stoppar i dig. Få i dig rätt mängd protein, fett och kolhydrater (hur mycket man behöver av varje är väldigt individuellt, använd gärna en app så som Lifesum för att hålla koll) för att må bra trots att du äter i underskott. 🙂