Långsam matsmältning = viktproblmen?
Jag är överviktigt sen 10 år tillbaka. Har problemmage och LCHF har funkat bäst för mig men utan viktnedgång.
Jag läste om lite olika saker och hittade ett inlägg om långsam matsmältning - jag har aldrig hört uttrycket men jag vet sen många år att tex kaffe gör tarmen "slö" och att kroppen får svårare att dra åt sig nyttigheterna. Om man har lite magsyra så kan hela systemet tröga ner och om fler än jag har problem med viktnedgång så kanske man ska läsa in sig på detta.
Jag har även sen 1 vecka provat att ta lite äppelcidervinäger i ett glas vatten en kvart före måltid för att få magen att producera mer magsyra och nu verkar min mage vara nöjd för de sista dagarna har jag testat livsmedel som jag vet att jag får problem med, tex potatis - och problemen har inte visat sig.
På en vecka har jag tappat 1 kg men troligen är det en del vatten men ska fortsätta att prova.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spännande med äppelcidervinäger.Det ska jag nog testa.
Stolt ägare till tre La permer
Äppelcidervinäger är ju ett gammalt "bantningsknep". Roligt om det ligger något i det.
Apropå magsyra så ger ju underskott liknande symptom som överskott så många människor äter medel mot för mycket saltsyra när de istället borde äta medel mot för lite saltsyra.
Jag har alltid känt att jag har långsam ämnesomsättning, det kanske beror på det. Verkar kunna överleva på hur lite som helst, (tyvärr) men älskar mat, (nästa tyvärr).
Har också kört LCHF i snart 11 år, det passar mig bra, sparar en massa tid på att bara äta 1 eller 2 gånger om dagen.
#2 Sindri - jag har under många år ätit 3 gånger per dag och lunch och middag har oftast varit samma och jag har varit helnöjd. Eller nöjd över att magen fungerar som den ska men mindre nöjd över att vikten står envetet still. Har ju sen 3 år även dundrat in i klimakteriet och min kropp har verkligen inte brytt sig om vad jag vill eller önskar.
Testar detta och har även köpt kapslar med Äcv för det smakar inte gott att dricka det. 😟. Ska testa en månad och se vad som händer.
Jag har även infört en varm äppledryck på kvällarna som jag gillar skarpt och som gör mig mätt och helt ointresserad av mat. Så efter många år utan frukt har jag nu plussat in lite äpple och banan - håller mig fortfarande under 100 gram kolhydrater per dag. Är lite förvånad över hur bra magen mår faktiskt.
Och som tycker det är jättefräscht med ÄCV. Så olika det kan vara.
Kul att du hittat ett sätt som funkar för dig. Jag har under många år grunnat mycket på det med ämnesomsättning, för uppenbarligen har jag en väldigt låg sådan, medan maken är precis tvärtom. Problem var det verkligen för mig på den tiden jag åt mycket kh (väldigt mycket!).
Spännande att höra hur det går för dig.
Äppelcidervinäger dricker jag flera gånger om dagen utblandat med vatten. Det har jag gjort i många år mest för att jag tycker det är så himla gott😉
/Maria
Men jodå, 4 hg till har jag tappat bort.. Blir en bra prova-Äcv-månad, tror jag. 🙂
Att undvika småätande är guldvärt. Passa på att träna i hemmet nu när corona härjar. http://www.healthy-exercises-at-home.com/program
Klicka ej på Tap for Sound i ovanstående länk.