Kanske nåt som funkar?
Jag är rundlagd och bör gå ner i vikt. Har provat det mesta. GI, LCHF, äta mindre, Viktväktarna, olika appar, räkna kolhydrater etc. INGET funkar i längden för mig. Jag googlade lite förstrött i ämnet och kom över en bok med ett förord; Den sade det jag upplever - dietar och stora livsstilsförändringar brukar fallera efter ett tag. Istället förordade bokens författare att istället för att välja dåliga hälsoval skulle man välja positiva hälsoval i vardagen. Idén gick ut alltså på att välja nåt positivt val för hälsan istället för det vanliga sämre valet. Det där föll mig på läppen!
Jag provade under en dag och insåg ganska snabbt att under en dag hade jag 3-4 val där jag kunde välja bättre;
Istället för en hamburgermeny med pommes o läsk tog jag bara hamburgaren.
Istället för ost på mackan tog jag gurka.
Istället för att åka med grannen ner på byn o hämta bilen gick jag ner.
Istället för att låta min syster bjuda mig på en massa kakor o bullar till kaffet tog jag bara en slät kopp kaffe.
Istället för att ta mer mat så nöjde jag mig.
Istället för smör på mackan använder jag bredbar ost.
Jag tror jag ska ta fram ett glas och spelkulor. För varje sånt där positivt microval jag gör så lägger jag i en kula. När glaset fullt så ger jag mig en belöning. :-)
Hälsosamma val betyder ju ändå indirekt att du äter både mindre och hälsosammare, enligt det du beskriver åtminstone. :)
Jag kör lite med samma, jag äter mindre och hälsosammare just nu. Jag undviker stora portioner, läsk, godis och kakor. Vill jag ha något sött kan jag ta en isglass som innehåller mest bara vatten än något annat (inte så värst mycket smak i dem men man vänjer sig snabbt). Vi beställer inte takeaway längre vilket hjälper helt massor. Sånt är dyrt överlag dessutom. Jag äter numera också inte en massa bröd.
Det är skönt att göra dessa förändringar. Jag har även börjat äta mer frukt och ser till att ta vissa vitaminer för att få upp vissa värden till en bättre nivå (järntabletter och kalcium). Målet är att gå ner i vikt men även att må bättre. Jag vill vara frisk och vid god hälsa. Därför har jag även börjat träna 1h 4-5 gånger i veckan.
Jag hoppas att dessa hälsosamma val fungerar i längden för dig!:)
Du har gjort betydande förändringar i ditt leverne. Om du identifierar de olika valen du gör varje dag ska du se att du är inne på samma idé som jag pratar om utan att för den sakens skull leva med en diet eller en större livsstilsförändring.
Att du tränar 1h 3-5 ggr i veckan är strongt. Jag spelar golf. Funderar på att ersätta ett (ytterligare) avsnitt i en Netflix-serie med en tre håls runda. Det är ett hälsosammare val. Det tar ca 40 min och spela tre hål och jag får en rask promenad istället.