Viktminskning iFokus

Viktminskning

Läst 388 ggr
Fridaaaa
0

Händer ingenting på våg eller mått

Vad ska man göra?
Jag har pluskilon jag verkligen vill ha bort, trivs inte med dem.

Jag går mycket
Rör på mig på jobbet
Äter små portioner
Äter inte massa godis och läsk

Äter dock få grönsaker och inget jag kan ändra på.
Men inget händer, står helt still i mått och vikt

Sköldkörteln är bra, ämnesomsättningen är bra.
Räkna kcal har jag testat men gick inte ner, (om jag inte låg på under 1200 kcal och det mådde jag skit på och var hungrig jämt) plus skapade stress för mig som inte fryser in matlådor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
1

Det där med vikt är komplicerat och forskningen vet egentligen väldigt lite om hur kroppen fungerar när det gäller det.
Det är mycket hormonellt inblandat, och just efter graviditeter upplever många att oönskade kilon "sitter som berg".
Det svåra är att vi alla är olika och det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
Här är en artikel som jag läste nyligen, kanske kan den ge dig något tips. Forskare har hela tiden hävdat att en kalori är en kalori, vilket många enskilda personer vittnat om att det inte är för dem. Nu kanske en ny syn på det är på väg.
https://www.svd.se/a/3EpPBM/forskning-notter-och-mejeriprodukter-ger-inte-viktuppgang

Är kaloriinnehållet missvisande på vissa matvaror? Att till exempel äta nötter och mejeriprodukter ger inte den viktuppgång de ”borde”. Den nya kunskapen ska nu användas när de nordiska kostråden uppdateras nästa år.
Fridaaaa
0

#1 Går inte att läsa artikeln tyvärr. Är betalartikel

Jo visst är det så, födde dock 2018 så tycker någon mer borde hända
Gick ner 20 kg första året, sedan pendlat upp och ner men nu stått still. Totalt hopplöst.

@NN@
2

#2: vad jag har hört så vänjer sig kroppen om man kör samma sak, så man kan behöva variera träning för att det ska hända nåt

Fridaaaa
0

#3 Svårt dock, promenaderna måste jag ta
Och jag kan inte träna på gymmet eller simning just nu.

Inte hittat hemmaträning som fungerar för mig, så träning som situps, armhävningar, hantlar och sånt går bort för mig (nej handlar inte om motivation, utan för mig är det viktigt med rolig träning som man gillar om man ska träna)

Sindri
0

Träning har inget med vikt att göra. Förutom att man får mer muskler som väger mer än fett. Vikt handlar om ämnesomsättning och hormoner, inte om kalorier ut och in.
Artikeln går ut på att man till sin förvåning observerat att vissa livsmedel som nötter, som innehåller mycket fetter inte orsakar viktuppgång, snarast tvärtom.
Forskarna börjar inse att alla kalorier inte orsakar samma sak i kroppen. Människor som åt mycket smör och grädde gick inte upp i vikt som de "borde" enligt kalorimetoden.
Jag läste nyligen en bok som handlade om detta. Visserligen var den författaren inne på det där med kalori in - kalori ut, men han redovisade en massa intressanta experiment. Bl a fick hanmöss som fick svältkost en väldigt lång tunntarm, allt för att kroppen mer effektivt skulle kunna ta tillvara den lilla föda de fick. Det kan vara ett svar på varför folk som bantat så snabbt går upp igen, varför folk som äter lite ändå förblir överviktiga. Det är en överlevnadsgrej helt enkelt. Man har inte gjort försök på människor, men det låter ju logiskt.
Så tyvärr har kanske många som bantat sabbat mycket som kanske inte går att ändra på.
Min viktnedgång började med att jag åt massor med fett, jag hade tidigare varit rejält fettskrämd.
Jag tror också att ensidig kost är en bov i det hela. Kroppen vill ha variation, det är viktigt för en sund tarmflora. Så jag tror tyvärr att du får vänja dig vid din nya kropp.

Fridaaaa
0

#5 Sanning med modifikation. 1 kg fett tar större plats än 1 kg muskler däremot, så handlar egentligen om volym.

Jag vet vad träning vs kost handlar om :)

Synd att man inte kunde läsa utan att betala.
KOmmer inte behålla dessa extrakilon, vantrivs, kan ofta inte ha kläder jag vill ha osv, nej kommer verkligen inte behålla detta, det är inte jag.

Sindri
0

Jag förstår precis hur du känner, det är hemskt när man inte känner sig hemma i sin kropp, framförallt om den ändrat form, man vill kunna ha de kläder man gillar, och känna sig som sig själv. Efter fyra graviditeter blir kroppen annorlunda kan jag lova.
Jag tycker jag fått tillbaka en del i alla fall med min kost och sätt att leva.

Muskelträning är bra, muskler väger mer än fett, men tar mindre plats, det har du rätt i. Så styrketräning mer än konditionsträning kan förändra kroppen.

Det är synd att du inte ser någon lösning på ditt selektiva ätande, för jag tror det spelar rätt stor roll.

Fridaaaa
0

#7 Finns ingen lösning. Jag kan inte äta/dricka sånt jag mår illa av. KBT är absolut inget alterntiv, bara dålig erfarenhet av det. Jag har kämpat med det över 20 år, så du kan se själv att det inte alltid finns en lösning.

[Devya]
10

Vad tror du att du kan göra för att gå ner i vikt då? Du har tagit upp det här tidigare och fick då tips som tyvärr var inget som du kunde implementera. Så jag undrar om du tror att det finns någon lösning kvar som du ännu inte har hört?

För att gå ner i vikt så måste man ändra på hur man äter, speciellt om du inte kan ändra på träningen och implementera konditionsträningt, HIIT-träning etc. Jag har nämligen lyckats gå ner i vikt av att bara konditionsträna, men jag har även lyckats av att bara ändra på vad jag äter. Men du har sagt att du kan inte ändra mycket på hur du äter och vad du äter. Så jag är lite nyfiken på vad för tips du förväntar dig att få?

Jag sitter också fast i en vikt som jag inte är sådär jättebekväm med men jag känner också att jag är inte tillräckligt motiverad ännu för att göra något åt saken. Då jag verkligen har varit motiverad att bli av med de extra kilona så har jag alltid lyckats. Just nu är jag inte där ännu. Jag vill gå ner i vikt men har inte den rätta motivationen. Så just nu försöker jag bara vara snäll mot mig själv och min kropp tills jag hittar den där motivationen. Jag plågar inte mig själv.

Det låter dock som om du verkligen inte mår bra med den vikt du har nu, fast du tycks har haft denna vikt väldigt länge. Det är inte sunt för din mentala hälsa att gå omkring och vara sådär missnöjd med din kropp, men ärligt talat så tror jag inte att det är något större fel på din kropp om du inte är väldigt överviktig, det låter som det är snarare fel på ditt tankesätt. Det är väldigt negativa tankar som du tycks om du är så pass missnöjd med din nuvarande vikt.

Sen angående det där att du inte kan använda de kläder du vill pga vikten, kläderna ska passa dig och inte tvärtom. Vi kan sen inte alltid ha på oss de kläder som vi vill. Jag t.ex. kan inte bära långa kappor som jag tycker ser så fina ut, för då ser jag ut som om jag har lånat min mammas kappa. Jag är helt enkelt för kort för sådant och det har jag bara fått acceptera. Jag kan inte använda en massa sorters kläder som jag gärna skulle vilja ha på mig, pga att jag är alltför kort och proportionerna skulle bli helt fel. Jag har även fått acceptera att jag kommer aldrig mera att kunna använda mina fina sommarklänningar som är i storlek XS och 34. Jag har inte använt dem sedan 2017 och jag kommer aldrig att kunna använda dem igen, men jag sparar dem åt min dotter istället.

Våra kroppar förändras så väldigt mycket under vår livstid, speciellt efter att man har fått barn. Våra kroppar kommer ännu att ändras ju äldre vi blir. Så om du inte nu kan lära dig att acceptera din kropp, och allt det som den har gjort för dig under hela ditt liv, så kommer det bara att bli svårare längre fram då din kropp kommer att förändras ännu mer. Du borde snarare få hjälp med ditt tankesätt än med att gå ner i vikt. Sen då du har en sundare inställning till din kropp, så kan du ta itu med att gå ner i vikt om det är verkligen vad du vill i slutändan och det är för din hälsas skull.

Vi borde egentligen ändra på matintaget och träna för att vilja bli mera hälsosamma och inte för att passa i några kläder som vi vill jättegärna ha på oss. Hälsan är väl ändå det viktiga här, med tanke på att vi ska dras med den här kroppen en lång tid, medans kläderna kommer och går. Men tyvärr lever vi i en värld där hälsan kommer sist och utseendet kommer först.

flocken
5

#9: så klokt inlägg ❤️
Att kläderna ska passa dig o inte tvärtom är det viktigaste av allt. Om man får gå upp en storlek men kläderna sitter bra att huvudsaken.
Man måste klä sig efter sin kropp. Har jag tajt nederdel så blir överdelen större och tvärtom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

#9 Jag är selektiv i kosten så det är inte så lätt att ändra på grejer, samt känslig mage. Kan liksom inte trolla - eller hur? Kämpat som ett djur, gick ner första året efter graviditeten genom att räkna kcal men inget som fungerat sen när jag jobbar, samt svårt att hålla kcalen med. KCAL-räkning skapar mig enbart stress och ångest.

Mina pluskilon är efter graviditeten och inte pga att jag ätit massa utemat, godis mm. Eller för att ha ätit stora portioner. Olika faktorer som spelar in

Och adrig skrivit kläderna som huvudsyfte, utan är enbart en liten anledning.
Jag vill trivas med min kropp och mig själv, och det gör jag inte just nu. Detta är inte jag och nej största delen är verkligen inte kläder, där har du totalt missuppfattat det hela totalt.

Handlar inte om att inte "kunna lära sig acceptera sin kropp" utan vad man själv trivs med eller inte. Jag trivs inte med dessa pluskilorna helt enkelt och har INGENTING med omvärlden att göra utan mitt EGNA tycke.

Jag vill ner minst 10 kg, så är det. Och ska lyckas med det också
Det har med hälsan också att göra. Både fysiskt och psykiskt egentligen.

Du får respektera OCH acceptera att olika personer har olika mål helt enkelt och trivs med olika. Så länge man inte försöker nå ett mål att tex vara underviktig.

Och för min del är det INTE utseendet som är förstahand, som sagt där har du totalt missuppfattat det hela.

Fridaaaa
1

#10 Jag personligen vill även kunna klä mig i kläder jag gillar. Vill inte köpa kläder som jag tycker är fula, när jag kan köpa kläder jag gillar bara jag går ner till min normalvikt. Men i förstahand är det såklart hälsan men vill också kunna klä mig som jag gillar, och inte som jag ogillar.

NoEnd
6

Tycker också att Devyas inlägg var väldigt klokt. Jag tror som hon att du snarare behöver hjälp i sitt tankesätt kring din kropp då inga viktminskningsmetoder fungerar för dig. Jag gav dig råd första gången redan 2015 så du har ju försökt gå ner i åtminstone 8 år snart. Tror verkligen att du skulle må bättre av att få hjälp att acceptera din kropp istället och sluta försöka gå ner eftersom det inte fungerar för dig. Försök se Devyas inlägg med positiva ögon utan att ta allt som kritik. Gott nytt år! 😊

Sindri
0

Ja, våre kroppar ändras under hela livet. Vi börjar åldras redan vid 25.
Jag, som alltid haft så otroligt fin hy, och alltid tagits för mycket yngre, fick alldeles för mycket rynkor, alldeles för tidigt. Det är inte något i min livsstil utan mina gener som bestämt det. Det gör mig ledsen ibland, men är bara att acceptera.
Vi blir också kortare med åren, beroende på att brosket mellan ryggkotorna slits ut. Det gör att vi blir bredare om ryggen och det kan inget ändra på.
Jag tror att dina extrakilon har med kosten att göra och då är det din ätstörning som sätter käppar i hjulet. Det är tyvärr där du måste börja.

Fridaaaa
0

#13 Delvis bra kommentar, delvis inte då vissa saker inte stämde in kommentaren (alltså ang utseende)

Nja 2015 var bara några få kilon, sambokilon, sedan blev jag gravid 2017 och då försökte jag inte gå ner i vikt. Höll inte på aktivt 2015-2017 heller för den delen.

Nu är det mer kilon och då efter graviditeten, pendlar upp och ner.
Nej jag kommer fortfarande inte ha kvar överviktskilon. Jag ska ha normalvikt. Punkt.

Fridaaaa
0

Jag vill INTE HA FLER KOMMENTARER KRING UTSEENDE OCH ATT ACCPETERA KROPPEN OSV TACK!

Vill att ALLA respekterar detta tack!

Jag vill ner till vikt som är hälsosamt FÖR MIG.
Vill andra ha övervikt - ja det är deras val. men jag vill inte ha det. Jag mår bättre när jag har min normalvikt, och största delen är HÄLSOMÄSSIGT.

Så - den diskussionen är här med AVSLUTAD - tack på förhand.

#14 Min selektiva kost går inte att göra något åt (NEJ jag ska inte gå på KBT - dålig erfarenhet av det och kommer inte gå på det, aldrig). Det går att gå ner i vikt ändå. Finns många som gör det, och då utan att äta massa grönsaker tex.
Jag gick ner efter graviditeten (nej ammade inte så berodde inte på det) trots att jag var selektiv då med. Så visst går det ändå.

Tycker inte man kan jämföra rynkor mm med att ha pluskilon efter graviditeten dock

NoEnd
5

#15 Fast du har ju flera inlägg under de åren du nu påstår att du inte aktivt försökte gå ner? En hel tråd t.o.m där du uppdaterade flitigt.

Det finns ju tyvärr inga sätt som passar dig varken kostmässigt eller träningsmässigt så därför hade du nog mått bättre av att lägga energin på att acceptera din kropp som den är. I alla fall tills du kan börja träna eller ändra något kring din kost. Det är ju för din egen skull. Visst mår man kanske inte bra av extrakilon, men man mår inte heller bra över att konstant vara missnöjd med sin kropp utan att kunna göra någonting åt det heller.

Fridaaaa
0

#17 Jag har inte aktivt försökt gå ner alla månaden.
Men som sagt, vänligen respektera att diskussionen är avslutad tack kring utseende, så inget mer kring det, då det som sagt inte är stor del i det hela.

Jag har testat olika sätt, vissa har jag gått ner på men mått dåligt istället, vissa mått bra på men inte gått ner.
Kan inte trolla kring träning. promenader & pw är det jag kan träna helt enkelt. Hemmaträning är inget som passar alla. Och träning är inte det viktigaste. Jag rör på mig mycket på jobbet också. Så förbränner en hel del om dagarna plus med promenader & pw. Med jobbet och barn = är promenader och PW det jag kommer kunna köra på. Gymmet fungerar inte och inte heller badet, tidsmässigt. Hade velat hålla på med hästar igen, men det finns det inte tid för (eller kostnadsmässigt). Men som sagt träningen är inte viktigaste. Och mitt selektiva kommer jag få leva med hela livet men det går att gå ner även när man är selektiv i kosten. Jag gick ner första året efter att sonen kom till världen. Men då var jag hemma, då var det annat. Nu fungerar det inte med kcalräkning för det ger mig enbart stress och ångest bland annat.

Går alltid att göra något åt det - man ska bara komma på rätt sätt
Och jag mår bättre hälsomässigt av att vara normalviktig helt enkelt. Blir piggare, orkar mer osv.

• Redigerat 2022-12-31 10:11 av Fridaaaa
NoEnd
5

#18 Men om du hade 8 kilo att gå ner innan graviditeten och 10 kilo du vill gå ner så är det ju inte så stor skillnad.

Jag vet att du har testat olika sätt. Men du har fått tips från säkert 100-tals människor i alla trådar du skapar både här och i olika grupper på fb i flera år. Ingenting fungerar ju för dig så varför inte bara acceptera som det är. Ingen kan längre ge dig några råd eftersom du redan fått alla råd som går att ge kring viktminskning. Du kan väl gymma innan/efter din sambo? Ni kör en stund var och den andra tar hand om barnet. Du säger att träning inte är allt men du kan ju inte ändra någonting öht kring din kost (vilket är förståeligt om man har SÄ) men då är träningen enda vägen att gå. Kan man inte heller ändra någonting där så finns det ingenting att göra. Du kan inte trolla, och det kan inga andra heller. Vad tänker du finns kvar för metod att testa?

[Devya]
6

#11: Men har jag sagt något om att du skulle börja trolla eller dylikt? Jag vet att du är selektiv då det gäller mat och att du kan inte göra något åt det. Det har du berättat väldigt många gånger och jag förstår att du inte kan fixa den biten. Men vad kan du fixa då om du så gärna vill gå ner i vikt men inte kan ändra på matvanor eller träning? Vad tror du att folk kan tipsa om som de redan inte har tipsat om i alla dessa år?

Jag har varit selektiv i maten största delen av mitt liv. Det var konstaterad att jag var undernärd från då jag var 2,5 år tills jag var 21 år gammal, just pga att jag vara selektiv i maten. Jag hade svårt att ens tycka om mat sådär generellt. Då jag försökte äta grönsaker så fick jag kväljningar och ville jämt spy. Jag kämpade i vadå, 28-30 år innan jag började jobba med hur jag tänkte och kände kring mat. Nu kan jag äta svamp, broccoli, blomkål, kokta morötter osv. Det var stört omöjligt där innan. Så jag kan verkligen relatera till varför du inte kan äta viss mat! Been there done that. Sen att jag har lyckats ta mig igenom det där är inget jag förväntar mig att andra klarar av plus att det jag led av (och fortfarande lider av till viss del då det finns fortfarande mat jag inte klarar av att äta utan att få kväljningar) är ändå kanske inte exakt samma sak som du har. Så jag har förståelse för det.

Just pga att du är väldigt selektiv då det gäller maten, så undrade jag vad du tror att du kan göra för att gå ner i vikt? Jag är faktiskt ärligt talat väldigt nyfiken på vad du tror att andra kan komma med som lösning? Det finns ingen magisk lösning på det här problemet. Lika stor chans som du kan trolla bort din selektivitet, lika stor chans finns det för att någon ska komma med en magisk lösning som får dig att gå ner i vikt.

Det enda som någonsin har fungerat är att ändra på träningen eller ändra på vad du äter. Det finns ingen annan magisk lösning tyvärr. Om det skulle vara så lätt att gå ner i vikt så skulle ingen ha några problem med att gå ner i vikt. Så är det bara.

Sidenote:
Jag sa inte sen att den enda orsaken till att du vill gå ner i vikt är på grund av kläderna eller utseende. Jag bara hänvisade till det du skrev där innan. Du har mest fokuserat dig kring det här med kläder i den här tråden, så naturligtvis går jag då efter sådant som du faktiskt har nämnt. Du pratar om att du inte vill använda fula kläder, så jag antar det handlar då om utseendet då du pratar om kläder. Har du hälsoproblem pga dessa extra kilon så är det inget som du har nämnt här. Är du obekväm i din egen kropp, så måste du ju fråga dig varför, varför är du obekväm i din egen kropp om det inte har med kläder eller utseendet att göra?

[Devya]
4

Bara för att förtydliga, jag skrev att vi lever i en värld där hälsan kommer oftast sist och utseendet kommer först. Det betydde inte att det är exakt så du lever, tänker och tror men vi lever i en sådan värld med en sådan mentalitet så det är inte så konstigt om vi alla blir påverkade av sådan kultur, medvetet eller undermedvetet.

[Undertaker]
4

Jag vet att du inte kan äta många saker och mitt förslag kräver dessutom en hel del tid i början, men kan ändå vara värt det:

Du säger att det som hittills funkat är när du ätit under 1200 kcal men att det inte går då du blir hungrig? Jag funderar på om du kanske kan fundera på att byta ut lite av det du äter så att du kan hålla dig mätt längre men klarar att äta lite mindre? Klassiskt exempel: Istället för ett bröd gjort på ljust mjöl, testa om du hittar ett grövre som funkar. Samma med allt annat.
Sedan något som kan vara lurigt då du inte kan äta många grönsaker och liknande men försök att öka mängden fiber (förutsatt att din mage klarar det). Fiber håller en mätt längre. Kan råda dig att läsa på om fiberrik kost med färre kalorier om det är ett alternativ som magen klarar. Tänk dock på att inte göra för stora förändringar direkt då vissa får problem när de plötsligt ökar mängden fiber starkt.

Jag vet inte om du redan testat dessa saker eller kanske uteslutit dem på grund av olika själ men tänker att det annars kan vara alternativ, även om resultatet inte kommer direkt. Även enkel styrketräning hemma kan hjälpa till. Finns många övningar som inte kräver vikter eller annat och som går enkelt och snabbt att få in i vardagen. Man kan dessutom passa på att kolla på TV eller liknande under tiden ifall det är något man ändå vill få in i sin vardag.

Önskar dig i alla fall lycka till med att hitta en passande metod som även funkar i längden.

Fridaaaa
0

#19 Skrev MINST 10 kg. Har inte samma målvikt som innan graviditeten
Vilken tur att jag inte är ute efter magisk lösning nu.
Jag tänker inte fortsätta diskussionen när man börjar dra in sån, för enligt mig är det bara löjligt.

Jag har INTE mest fokuserat kring kläder osv i denna tråden nej.
Jag har inte hälsoproblem, det har jag inte skrivit heller. Men vanligt att man är piggare och orkar mer när man har normalvikt än övervikt. Så är det för de flesta, räknar inte in det som hälsoproblem. Jag har förklarat kring varför jag vill gå ner i vikt massor av gånger nu, och att det INTE är stor del pga utseende. Så snälla släpp det nu istället för att dra upp det om och om igen, redan bett om det mer än en gång i tråden. Så vi avslutar kring det

#20 Ja för vissa är det så, vissa inte. I mitt fall är det inte så.
Jag kör mitt race och inte efter andras tycken och tänkande kring det hela.

SÅ ALLA!
Nu kör vi ENBART efter huvudinlägget och INGENTING annat tack.

Fridaaaa
0

#22 1200 kcal och under = hälsodåligt. Jag mådde skit av det med, jättetrött, orolig mage, och ständigt hungrig. Jag mår bäst på minst 1500 kcal. Och förbränner garanterat betydlgit mer än 1500 kcal per dag.

Min mage fungerar inte bra på mycket fiber. Aldrig gjort.
Hemmaträning har jag testat flera gånger och inget som passar mig. Enligt mig ska träning passa en som person. Något man gillar att göra. Sedan hur andra gör, det är upp till dem men träning hemma med hantlar, situps, osv det är ingen träning som passar mig personligen, testat i längre perioder men nej inget jag kör på.

[Devya]
6

#23: Visst, men du har ännu inte svarat på frågan, vad tror du att du kan själv fixa gällande matintag och träning? Vad tror du är problemet som gör att du inte kan gå ner i vikt? Du borde egentligen börja där.

NoEnd
5

#23 Vad är det som är löjligt? Varför skapar du tråd efter tråd om du inte vill ha tips från andra? Och vad tänker du finns för mer tips att få öht?

Sindri
6

Jag kom att tänka på en annan sak. Eller två; stress och sömn.
När vi stressar (ja, dina tankar på vikten kan vara stressande även de) så utsöndrar kroppen kortisol. Våra kroppar är i stort sett stenålderskroppar. Stress=fara= kan var dåligt med mat= fettinlagring.
Dåligt med sömn ger också stress=kortisol o.s.v.

För många år sedan, innan jag lade om kosten, började jag sova mer och vips försvann 2 kilo utan att jag gjorde något annat.

Något att tänka på.

Fridaaaa
0

#27 Sömnen varierar, men är mycket bättre sedan vi bytte schema. Sover 7-8 timmar/natt, sällan mindre :) Sover jag 9 timmar eller mer = mår jag inte bra (blir tröttare och så). Innan så var det mer uppvak (sonen främst) och mindre sömn i perioder pga att man jobbade mer pass där man jobbade kvällen och sedan morgonen efter men har vsarit borta 1 år nu, och nu fick vi tillbaka det i september men är bara 2 ggr på 5 veckor, så är inte så mycket.

Stress ja det blir det mycket på jobbet, jobbar man i hemtjänsten så är det dessvärre ofta det.

Sindri
0

#28: Ja, hade för mig att du jobbade med något vårdyrke. Alltid tufft. Där kanske du kan ha hjälp av att lära dig (försöka intala dig) att det räcker att du gör det bästa du kan, och inte stressar över det du inte hinner göra. Det är inte ditt ansvar att få allt att räcka till och planeringen att funka. Det är inte ditt ansvar att se till att allt fungerar trots att det inte finns tillräckligt med resurser och pengar.

Som småbarnsförälder är man också i en sorts konstant stress över att inte räcka till eller göra fel. Där räcker det också att du gör så gott du kan och orkar. Inte du heller kan vara världens bästa förälder. Inga barn vill ha en så perfekt förälder, det blir för jobbigt att leva upp till.

Men jag tror också fortsatt på att få behandling för din ätstörning är en viktig punkt för dig att må bättre. Följer du med i forskningen om ARFID? Det händer en del där förstår jag? Har du blivit erbjuden något annat än KBT? En mer djupgående psykologisk utredning?

Kanske eventuell stress, eller sorg, eller trauma, PTSD också kan ha något med att utveckla en ätstörning? Om man inte tycker man kan kontrollera en massa saker, så är ens matintag något man kan kontrollera i alla fall.
Jag hoppas du kan få hjälp.

Fridaaaa
0

#29 Jo jag tänker så varje arbetspass och försöker att inte stressa men det blir det till slut ändå. men försöker att inte stressa upp mig allt för mycket.

Jo vet det med småbarnslivet också men hjälper tyvärr inte att bara tänka så, stress kommer det ändå med tider som ska passas osv, såklart att man planerar och så men inte alltid planerna håller osv.

Nej jag har inte fått diagnos på det, jag vill inte ha utredning heller. (Nej jag skäms inte över det, litar bara inte på vården bland annat). Så har inte blivit erbjuden någonting. Jag vill inte gå någon djupgående psykologisk utredning heller. Jag kör på mitt helt enkelt, för mig fungerar det bäst.

Nej jag har haft detta sedan jag var barn. Har inget med sorg, stress eller PTSD :)
Nej maten kan man inte alltid kontrollera och påverka, i teorin ja, i praktiken nej.

Men - man kan gå ner även när man är selektiv i kosten.
Det behöver inte vara att hinder.

Och min känsliga mage (tex mot sötningsmedel, kål osv), är inget som man kan göra något åt heller.

• Redigerat 2022-12-31 14:33 av Fridaaaa
Sindri
0

Då antar jag att du inte gjort utredning om din mage heller?
Känslig mage KAN bero på gluten. Har du testat att utesluta? Istället för ostmacka (kommer inte ihåg om du äter ost) kan man bre smör på en ostskiva och äta. Om du äter pasta finns det både bön- och linspasta.
Gluten och socker är orsak till många inflammationer i kroppen som kan ge en hel del spretiga symptom.
Men fattar jag dig rätt att du själv inte tycker att din ätstörning är ett problem för dig?

Fridaaaa
1

#31 Magen har jag gjort utredning på. De misstänker IBS men jag vill inte göra Koloskopi eller Gastroskopi , det kommer de aldrig få mig att göra. Och då kan de inte sätta det på papper.

Äter sällan bröd, oftast något knäckebröd. Men håller mig inte mätt på ost och smör bara, inte speciellt gott heller. Jag tål gluten däremot känslig, så kan inte äta massa gluten, då svullnar magen och gasig. Jag har uteslutit gluten helt också i 6-8 månader, minns inte exakt, och var ingen skillnad på känsligheten. Vården säger med att jag får anpassa lite efter min mage. IBS är ju varierande från person till person

Vi äter inte så mycket pasta. Men har visat sig att bön&linspasta inte är så mycket bättre än annan pasta. Vet inte vad som stämmer.
Köper ofta glutenfri pasta :) och då ibland bönellerlinspasta, varierar lite.

Det är jobbigt när man ska iväg osv, men äter väldigt mycket också, är inte extremt få saker jag äter.

Sindri
0

Här kanske är en annan infallsvinkel på dina problem.
https://www.svd.se/a/15MBgK/tarmfloran-hotad-utarmning-kan-leda-till-fetma-och-autoimmuna-sjukdomar
Jag vet inte om artikeln är låst, men handlar om tarmfloran som en möjlig orsak till många hälsoproblem som övervikt och inflammatoriska sjukdomar, (dit bl a IBS och allergier hör). Det här är sånt jag läst om tidigare, och det är många som forskar på det. Moderna människor har alldeles för ensidig tarmflora, den skiljer sig mycket från våra förfäder och från en del folkslag som fortfarande lever efter sina gamla seder. Om man är begränsad i sitt ätande har man antagligen ännu smalare bakterieflora.
Det kan vara för något för dig att forska i. Men jag tror slutsatsen ändå kommer att bli att du måste komma ifrån din ätstörning. Kanske kan det t.o.m. vara din tarmflora som begränsar ditt ätande. Hjärnan har en frekvent och livlig kommunikation med tarmen.
När jag var sockerberoende ville min hjärna bara ha socker och det var min tarmflora som bestämde det. Så den har mycket att säga till om.

Det där med gluten….många som säger sig veta, påstår att man inte kan äta "lite" eller "sällan" om man skall bli fri från glutenets skadeverkningar. Det är absolut nolltolerans som gäller. Och då måste man veta om såsen man äter är redd med vetemjöl etc. Det är jobbigt många saker man måste tänka på och fråga om.
Jag har dock aldrig haft problem med det, varken hos vänner eller på resor.

Vår tarmfloras biologiska mångfald är mycket mindre än hos våra förfäder. Märkliga fynd i en saltgruva kan nu ge svar om orsakerna till dagens ökning av fetma och autoimmuna sjukdomar.
Fridaaaa
0

#33 Den är låst.

Jag kommer inte att komma ifrån den. Det är något jag kommer få leva med.
Så den diskussionen kan vi avsluta kring den, tack.

Jag körde som sagt flera månader helt utan och var absolut ingen skillnad.
Läkarna sa det med att man inte ska/behöver köra 100% glutenfritt om det ändå inte märks någon skillnad.

Jag äter sällan iväg.
Men 100% glutenfritt behöver jag inte äta, det gör inte skillnad för min mage :)
Men hör egentligen inte till tråden, då det inte har något med viktminskningen att göra

Nu återgår vi till kring VIKTMINSKNING ENBART tack och INGENTING kring mitt selektiva ätande eller min mage. Det sköter jag själv och har ingenting med viktningsminskningen att göra. Vill att man respekterar detta tack

[Devya]
0

Hur har det gått för dig? Har du gjort några förändringar gällande matintag eller träning?

Håller nu själv på att ändra mina matvanor där all alkohol blir utesluten och jag äter endast tre mål om dagen, samt ett mellanmål. Äter frukost, lunch med en massa grönsaker på jobbet, mellanmål (frukt) och ett litet kvällsmål (liten portion av det min man har tillagat för barnen) då jag kommer hem från jobbet. Jag har även börjat köra på träningsprogram 5 dagar i veckan och ser till att gå minst en timme per dag. All dessert och sötsaker går nu också bort, för jag vill bara helt enkelt bli hälsosammare. Det känns riktigt bra hittills, men får se om motivationen håller.

Berätta gärna om du har försökt ändrat något på dina vanor, det kan även uppmuntra andra. med deras viktminskning :)

Fridaaaa
0

#35 Har tagit en paus just nu från och med förra veckan av privata skäl
Men har inte hänt något på vikt eller mått, står still fortfarande :(

Ja jag dricker inte alkohol sedan tidigare eller tobak
Äter frukost, lunch, middag, och 1-2 mellis, beror lite på hur dagen är osv
Kruxet för mig är att jag äter bara 4 olika grönsaker och kan inte äta större mängd per gång, utan är lite mängd på lunchen och middagen :/

Ja jag önskar att jag kunde komma igång med träning, men är mina promenader & pw som gäller för min egna del. Hemmaträning är ingenting som passar mig (testat flera olika program, under olika tidpunkter osv), träning för mig ska passa en som person. Men pw & promenader är det som gäller för mig just nu :)

Sötsaker har jag enbart på helgen och då väldigt liten mängd.

Jag har ändrat på grejer men inte fungerat ändå :/
Det jag har ändrat på är just att hålla mig till godsaker enbart helg, och då väldigt begränsat (undantag om jag är iväg). Hämtmat / utemat är inte ens varje månad, det håller jag mig borta ifrån så mycket som möjligt. Minskat rejält på brödet. Då jag är selektiv i kosten är det svårt för mig att göra stora ändringar. Jag äter redan sedan tidigare inte speciellt stora portioner (få undantag), så svårt att minska mer. Så står liksom i ett vägskäl. testat både LCHF (kraschad mage och väldigt ensidg kost för min del), fasta (gick ner på 16:8 men var megatrött), viktväktarna och räkna kcal.

Men just nu har jag en paus pga privata skäl.