Motivation
Födde mitt tredje barn för ett antal månader sedan och får endast på mina gravidbyxor. Är så trött på detta!
Jag vill kunna få på mig favoritjeansen och börja träna de övningar som sjukgymnasten gett mig (hade foglossning som hänger kvar).
Känner att jag har motivationen, men att tröttheten ställer till det för mig. På kvällen när barnen somnat så är jag helt slut och då är det lätt att något onyttigt slinker ned.
Någon här som har några tips/lärdomar av att fortsätta ha motivation trots trötthet?
Eller helst, hur får man bort tröttheten? 🙃
Att sova mycket är också viktigt för att få kroppen i balans. Men som småbarnsförälder är det en nästintill omöjlig ekvation. När bebisen sover, skall man duscha? borsta tänderna? hänga tvätten? - eller sova!
Det där med onyttigt….Det går att skaffa sig bra vanor, men man måste börja vid en tidpunkt då man har orken. Jag minns efter mitt tredje barn hur jag gick som i dimma (hon sov dessutom nästan aldrig). Många "världshändelser" som inträffade då gick mig totalt förbi. Det var ett halvår som var borta.
Efter nr fyra ville jag bara bort, ringde t o m till ett kloster och frågade om jag fick komma dit ett tag med min bebis.
Sova är alltså mitt första tips. Sedan kommer frisk luft. Städning och sånt kan vänta, ingen dör av lite skit i hörnen.
Om du menar att du äter något onyttigt istället för middag när barnen har somnat så är mitt tips att
1) inte köpa hem det som du inte kan motstå. (min erfarenhet är att snabba kolhydrater är det kroppen längtar mest efter när man är trött)
2) ha färdigställt i kylskåpet bitar av lite knapriga grönsaker (morötter, blomkål, gurka, paprika…) att ta fram, lägg ostkuber i en skål. Banan (inte för mogen) är lugnande och mättande.
Det är ofta det hänger på planering med bättre vanor, men samtidigt känns det omöjligt att planera när man är trött. Kommer du bara igång så blir det bättre efter ett tag.