Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 87 ggr
Tagel10
0

Bränner 5000 kalorier - garmin

Hej. Har en garmin klocka som säger att jag bränt ca 5000 kalorier idag. Har tränat hoppning med min häst 60 minuter men annars inte gjort så mkt annat än hundpromenader. 8k steg enligt min mobil, 16k enligt klockan men då har den ju suttit på när jag ridit. Känns ju himla segt om man ej kan lita på klockan men 5k känns jäkla mkt. Är dock överviktig och har hög puls… hmm

Fridaaaa
0

5000 har du inte bränt.
Däremot räknar den din basala förbränning också förmodligen och inte bara aktivitet. Klockan har säkert räknat mer på steg när du ridit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

johan
0

Jag tror inte du bränt 5000 kcal.

Som jämförelse, sist jag åkte Vasaloppet, 9 mil skidåkning på 7,5 timme, så brände jag jag 6000 kcal.

Känns oerhört osannolikt att ridning en timme plus promenad med hund, nästan skulle vara samma ansträngning som 9 mil skidåkning.

Mvh // Johan

Tagel10
0

Varför säger den det då? Förstår självklart att jag inte brännt så mkt men irriterande att den mäter fel

Tagel10
0

Gick 5km igår.

Pyttelite
0

Problemet är att klockan inte vet att du sitter på en häst så om du pysslar med en aktivitet som har ett rimligt rörelsemönster detekterat klockan att det är du som genomfört aktiviteten och inte hästen.

Om du kollar i manualen så finns det säkert ngn förklaring där.

Själv har jag omvänt problem då jag cyklar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Tror att det finns en app för att detektera ridning.

Tagel10
0

Har idag endast gått promenader, 10k steg 8km. 3800 kalorier. Känns fortfarande alldeles för högt ju?

johan
0

#7: Ja. Nog för att det beror på hur bra kondition man har, men som referens så gick jag 8 km idag och bar ca 10 kg ryggsäck. Apple Watch tyckte det förbrände 468 kcal.

Att din kropp skulle tycka en promenad var 8x jobbigare låter osannolikt.

Jag tror i princip ingenting förutom en timmes promenad 5-7 dagar per vecka.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Om man läser på Garmins hemsida så får man följande information:

Aktiva kalorier: Det är hur många kalorier du bränner under en fysisk, inte stillasittande aktivitet. Garmin-enheter beräknar aktiva kalorier baserat på din aktivitetsnivå, din typ av aktivitet, ålder, höjd, vikt, kön och puls. (om tillgänglig)

Stämmer de parametrar du själv kan justera typ vikt, höjd osv.

Har du generellt en hög puls? Det finns standarduträkningar för maxpuls men alla ligger inte inom standard.