Viktminskning iFokus

Viktminskning

Läst 172 ggr
hej888
0

låromkrets

jag är 158,5 cm lång och min låromkrets är 48 cm. jag tycker det är tjockt, men andra tycker det är smalt. vad tycker ni?

Fridaaaa
4

Ta inte detta fel: Men du behöver prata med någon. Låter som att du drabbats av ätstörning. Dina tankar är inte sunda.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
4

För det första så bör du fortfarande besöka en läkare som bedömer det åt dig. Tror du att du är överviktig så gå till en läkare. Du ska inte försöka lista ut det själv och då du är ett barn ser din kropp väldigt annorlunda ut mot en färdigvuxen och färdigutvecklad kropp.

Sedan får du tänka på att ett omfång, framförallt på benen, inte bara mäter ”fett”/om man är överviktig. Någon som tränar löpning, benböj, etc. kan ha lika stor eller större omkrets än någon som har diagnostiserats som överviktig. Man bör aldrig kolla på enstaka mått, framförallt inte hos barn, för att bedöma kroppens hälsa.

Jag ber dig, prata med en vuxen, helst kurator, skolsköterska, psykolog eller läkare, om dina tankar kring din vikt.

Här kan du läsa på om ätstörningar och även kontakta volontärer ifall du har frågor eller funderingar på vad du bör göra för att få rätt hjälp:
https://www.shedo.se/atstorningar/varningssignaler/

johan
2

Fundera inte så mycket på vad andra tycker.

Börja med att ta reda på om en läkare tycker du har en hälsosam vikt.

Om du har en hälsosam vikt, vad spelar det för roll om låret är 42 eller 48 cm? Försök att tänka på sådant som får dig att må bra, istället för att fundera på vad andra tycker om dig. Det kommer aldrig någonsin få dig att må bra.

Mvh // Johan

hej888
0

jag väger 43,6 kg

[Undertaker]
4

#4: Vi är inga läkare. ;)

Boka tid hos en läkare så kan du få en utvärdering gällande din vikt och hälsa.

Fridaaaa
6

#4 Det är absolut inte mycket till din längd
Men prata med dina förädrar eller annan vuxen du litar på, så du kan få rätt psykologisk hjälp

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
4

#4: Låter som om du snarare väger för lite än för mycket. Prata med hälsovårdaren eller med en läkare om du är orolig.

Storleken på låren säger absolut ingenting om du är hälsosam eller inte.