Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettoff-topic
Läst 2720 ggr
Ellenfyrkant
2008-08-23 13:32
0

OT - svett

Jag är grymt trött på detta!
Men jag svettas sjukt mkt! Såg för någon vecka sen att det skulle gå ett program om folk som svettades mkt, de bar på en sjukdom tydligen. De svettades när de stått åå fixat håret i en halvtimma då var det dags att byta tröja, och då handlade det inte bara om lite armhålssvett utan de såg ut som de hade spillt över sig, svett ända ner till bysten och över hela ryggen. Så extrem är jag verkligen inte! Så jag skulle inte tro att jag bär på sjukdomen. Men jag svettas bara genom att gå till skolan (2,5km). Och efter någon håltimma i skolan när man går in blir jag blank i hela ansiktet, det är alltså inte så det rinner, men jag ser väldigt varm ut. Detta problem är extremt jobbigt, ni kanske tkr jag verkar fånig. Men det gör att jag aldrig går med bara en t-shirt/linne om det inte är vitt/svart då det inte syns så mkt om du fått lite armhålesvett. Alltid annars har jag typ en cardigan på mig. Och jag anstränger mig inte fullt på idrotten heller, dels så blir jag äckligt svettig sen blir allt smink så fult. Väl i skolan i klassrummet, efter en halvtimma i klassrummet är jag inte varm längre, men just mellan växlingen ute-inne. Och som sagt…. Klädval blir något jag måste tänkapå extra mkt. T.ex var det ett år sen jag använde en ljusgrå tunn cardigan just av detta problem. Det började ungefär för ett år sen, visst kan det väl ha med pubertet att göra. Men tkr detta borde ha kommit tidigare? Och såhär extremt borde det verkligen inte vara! Detta är något jag mår dåligt av så skulle vara jättebra om någon har några tips som kan förbättra det ;/
Finns det någon speciell kost man bör äta som skulle motverka detta, tabletter, eller vad som helst! Står inte ut!

Mvh Ellenfyrkant

Anne
2008-08-23 14:02
0

Det är nog ganska säkert pubertetsbesvär - det är ju olika för alla, men även puberteten är ju som klimakteriet en övergångsålder, och svettningar är ganska vanligt då. Det går oftast inte att göra så hemskt mycket åt - det är ju hormonstyrt och kanske inget man vill laborera så mycket med..

Men att sminket rinner på jympan - då skulle jag nog rekommendera att tvätta av innan jympan, och sminka om efteråt istället. Kanske ha väldigt lite smink de dagarna du har gymnastik?

Hur blir det om du har varmt på dig ute, och sen tar av dig när du kommer in? Då borde det ju bli lite mindre skillnad, tycker jag.

Ylva-Li
2008-08-23 17:13
0

Känner igen mig.. Nu har jag för länge sedan lämnat puberteten kan man ju tycka, men ja, jag har samma problem som dig Ellenfyrkant. Jag svettas väldigt lätt och är alltid  mer eller mindre varm av mig. Så har jag alltid varit, ända sen jag var mindre och inte gravt överviktig som jag är idag.
Dessvärre har jag ingen aning vad man kan göra åt det.. :/

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Karmatarerskanise
2008-08-23 17:53
0

Jag har stora problem med svettningar, året om. Oerhört jobbigt, speciellt då jag har fobi för svett. Är så himla äckligt. Och pinsamt. Speciellt då man svettas när ingen annan gör det.

Har både med min övervikt att göra och min medicin.

Yuki
2008-08-23 18:24
0

Jag svettas sällan. Om jag gör det så är det mer för att jag är kallsvettig, eller natrurligtvis för att det är så varmt.

Men det finns ''mediciner'' mot sånt? Det har jag läst om.

Tina-A
2008-08-23 20:19
0

Testa "absolut torr" från apoteket. Det har hjälpt mig.

Du sätter på det som en deodorant ungefär på kvällen innan du lägger dig. Sedan behöver du ingen deo på dagen, om du inte själv vill, och sedan sätter du på absolut torr igen efter ca 1 vecka.

Det är alltså som en deo som håller en vecka.

Och självklart svettas man inte mer på andra ställen av att "täppa igen" ett annat. Gammal myt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ylva-Li
2008-08-23 20:29
0

Hm intressant #5. (får testa det när jag kommer till Sverige igen.)

Värst tycker jag det är på somrarna.. Kudden är alldels blöt av svett när jag vaknar. Sover oftast med en handduk över kudden.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Karmatarerskanise
2008-08-23 20:43
0

#5 Gammal myt? Såg precis ett program om svettningar, där sade dom att det är så, att svetten kommer ut någon annanstans ist.

Sen om man som jag svettas över allt på kroppen, går det inte att använda absolut torr heller :/

Ylva-Li
2008-08-23 20:58
0

#7 Så sant.. Jag svettas inte heller bara under armarna. När jag diskar t.ex, vilket inte är särskilt ansträngande eller tungt, så blir hela jag alldeles våt.. :/

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Karmatarerskanise
2008-08-23 22:25
0

#8 Vet hur det känns, tyvärr :/

Ellenfyrkant
2008-08-24 01:34
0

#5 Tack, ska pröva den :) Vet du vad den kostar ungefär ? Eller hur bra den hjälper ?

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
2008-08-24 01:53
0

#10 står pris info mm på denna länk

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenfyrkant
2008-08-24 04:35
0

#11 Tack!

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2008-08-24 04:39
0

#1 Sånnt finns inte tid för.
Grejjen är den att under sommarn klär jag inte av mig när jag går in, vilket gör det varmare…. Under vintern klär jag äv mig jackan såklart. Men måste ändå ha en annan tröja över, ärligt talat minns jag inte hur det var i vintras.

Mvh Ellenfyrkant

Tina-A
2008-08-26 02:22
0

#7: Vilket program var det?

Har också sett ett program på TV om svettningar för några veckor sedan. Där intervjuade dom en svettforskare som bekfräftade myten och sa att man självklart inte kan svettas mer någon annan stans.

Du svettas X mycket svett på ett ställe eftersom du har X antal svettkörtlar precis där som producerar X mycket svett.

Om du slutar svettar på ett annat ställe påverkar det inte X, dessa svettkörtlar är ju fortfarande densamma! De har inte förändrats på något sätt? De kan inte börja producera mer hux flux, det funkar inte så. De producerar lika mycket som alltid, lika mycket som de ska göra, oavsett om du täpper igen någon annan stans på kroppen.

Man har inte en "soppa" med svett i kroppen som måste ut, som tar första bästa körtel. Hade det varit så hade ju den här soppan antagligen tagit sig ut, men nu finns det ingen soppa. Det finns bara svettkörtlar som producerar precis som de alltid gör.

(Finns ju faktiskt många myter som "alla" hört och många tror på.. Tex att man inte får bada/simma en timme efter att man ätit eftersom det ökar risken för kramp. Har väl alla hört, men det är också bara en myt! Den myten har iaf jag växt upp med, fick inte veta sanningen för än i vuxen ålder tack vare en av mina föräldras forskar-vän).

Tina-A
2008-08-26 02:26
0

Testade för övrigt absolut torr på fötterna också, men det funkade inte alls på mig. På min syster verkade det fungera för dock :/

Karmatarerskanise
2008-08-26 09:20
0

Det programmet jag såg handlade om "operationer" Tror man sprutade in botox eller liknande i svettkörtlarna. Läkaren sa då att det inte tar bort svetten, utan att den kommer fram på andra ställen ist.

Men jag vet inte.

Hoppfull
2008-08-26 09:24
0

Jag såg oxå det… för mig är det så, täpper jag till på ett ställa så svettas jag någon annanstans… trist men sant! Jag svettas oxå mycket, har gjort sedan tonåren men värre än någonsin nu!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tina-A
2008-08-27 01:05
0

#16: Alltså.. Alla körtlar producerar ju i sitt eget tempo och de är oberoende av varandra. De producerar svett om det är varmt för att sänka vår kroppstemperatur. Det finns inte en bestämd mängd som man ska svettas ut, utan körtlarna svettas så mycket som de "tycker" är lämpligt för att vår temperatur ska hållas på en bra nivå.

Om du slutas svettas i ena armhålar kommer dina fötter producera svett precis som vanligt, eftersom dessa inte är beroende av svettkörtlarna i armhålan.

Jag har använt absolut torr och svettas då inte mer någon annan stans. Tycker det verkar ologiskt att göra det faktiskt, men vad vet jag. Man kanske gör det? Men jag tycker det makar ingen scense faktiskt, och jag har aldrig hört någon proffisionell bekräfta det utan enbart säga att det inte stämmer.

denstore
2008-08-27 01:26
0

#18 Snarare tycker jag det känns logiskt att kroppen faktiskt gör sig av med det den ska. Om man stoppar svettningen på ett ställe, men kroppen fortfarande måste kyla ner sig, så får den ju göra det genom att producera mer svett någon annanstans. Svettningen är som du själv säger kroppens sätt att kyla ner sig. Skulle den då säga, jag är fortfarande varm, men jag struntar nog i det, för vissa områden har redan producerat sin dos?

Hoppfull
2008-08-27 09:53
0

Sedan tror jag att en del av oss, t.ex. jag, svettas av andra anledningar än avkylning.

Jag svettas t.ex. så att jag är blöt i armhålorna ibland trots att jag fryser… så det är nog inte tvärlätt att veta exakt vad det handlar om.

denstore
2008-08-27 12:35
0

Svettning är ju också ett sätt för kroppen att rena sig. Jag har hört att huden är vårt största reningsorgan. I vilket fall som helst, så stödjer det ännu mer teorin om att man faktiskt kan börja svetta mer någon annanstans, då det faktiskt måste avges svett även om man är kall. Kroppen kan helt enkelt inte behålla det inom sig, och gör alltså av med överflödet, oavsett om så allt måste ut genom färre ställen.

En sak till. Jag tor att folk inte riktigt är medvetna om hur mycket de faktiskt svettas, även när det är kallt ute. Kylning av kroppen behövs även på vintern. Dagligen svettas man minst en halvliter, och ofta mer.

Hoppfull
2008-08-27 12:47
0

Ja mina svettningar är då inte normala :) jag kan få svettningar när som helst och så har det varit sedan mitt sista barn föddes eller redan under grav egentligen.