Vilken metod??
Jag måste gå ner minst fem kilon och helst åtta för att jag ska komma till en vikt jag trivs med.
För en dryg månad sedan började jag med att räkna kolhydrater. Jag går inte efter LCHF eftersom jag mår illa av allt fett och vill ha åtminstone en brödskiva på morgonen och lite grönsaker. Med detta gick jag ner tre kilon på två veckor, men sen var det stopp.
Jag har skiftat till att räkna kalorier och satt mig på så lågt som 1100 om dagen men inget har hänt.
Har också testat med att LCHF men mådde illa och fick ont i magen och vikten står fortfarande på samma.
Denna vecka har jag tagit paus i räknandet och metoderna och äter förnuftigt, dvs inget socker och inget vitt bröd.
Jag vill gärna gå ner dessa fem till åtta kilon eftersom det hänger några byxor i min garderob som vill bli använda.
Vilken metod ska jag använda???
Och varför vägrar kroppen släppa mer fett?

Ofta är det så att de första kilona går fort att tappa, sen stannar det upp ett tag för att sedan gå sakta neråt igen… Jag skulle inte rekomendera att du äter för lite kalorier eftersom att kroppen då går in i svältläge och lagrar allt den får i sig och då du sen börjar äta "normalt" igen så smäller det bara till så vips har du gått upp en massa igen för att kroppen tar igen det den inte fått i sig innan (iaf säger min dietist så)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Japp, det stämmer bra AnneN. :) Iaf är det vad jag också har fått höra. Äter man för lite så tror kroppen att det är arma tider och tar upp precis allt fett och socker den kan komma åt.
Jag skulle se över vad jag äter nu. Skriv en lista vad du äter dagligen och kolla om det är något du borde ta bort?
Om inte så kanske öka träning?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
-ät regelbundet
-ät mer frukt
-drick mycket vatten
-öka motionen
Det är ungefär vad jag kan tipsa om :)
Jag har ju också kommit på att ju mera kolhydrater jag äter desto hungrigare blir jag på kvällen.
Jag ska försöka hitta en bra balans så att jag ligger på en kolhydratnivå på minst 40 men högst 60 om dagen. Det där var en metod jag lärde i slutet på 70-talet.
Och svältdieten har jag förpassat till papperskorgen för länge sedan.
Och jag erkänner att jag blivit slö nu i sommar med motionen. Så jag får bättra mig på den punkten!

Ett annat tips (som jag har för mig att du inte gillar Gunilla ;) är näringstillskott. Om kroppen får alla de näringsämnen den behöver så behöver den inte hålla på något.
Kcal och näringsinnehåll är ju inte riktigt samma sak, och det är en viktig bit tror jag för oss som måste ner så oändligt lågt i dagligt kcal för att gå ner. Då drar kroppen öronen åt sig för att det blir för lite näring efter ett tag, inte kcal för det skiter ju kroppen egentligen i :)
Men får kroppen hela sitt näringsbehov tillgodosett kan man sänka matintaget en tid utan att oroa sig. Förbränningen går visserligen ner då så man får vara mycket vaksam på att långsamt trappa upp matintaget igen. Det är mina tankar.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# 5 - Du har kanske en poäng där. Visserligen så äter jag frukt och grönsaker men tar inget näringstillskott. Kanske jag ska testa med en multivitamin.
Jag har ju kört med Hälsovakten nu ett tag där det specificeras hur mycket av varje c-vitamin, järn, kalcium det finns i maten man sätter i sig. Det visar fullt näringsintag av dessa ämnen, men det kan ju vara något annat.
Vi kör LCHF här hemma sedan januari i år. Min man har gått ner massor. Kg vet jag inte för han vägrar att väga sig men omfånget är betydligt mindre och han måste hela tiden gå och göra nya hål i livremmarna. Själv kan jag bara 'skryta' med 2 kg. Nu har jag inte så mycket att gå ner som han hade/har. Jag tror att det är oerhört svårt att gå ner några få kilo än att gå ner många.
Med tanke på den mängd smör och grädde som jag intagit under denna tid så skulle jag nog ha gått upp minst 10 kg om inte LCHF funkade. Men jag är ju inte fettskrämd så jag fortsätter att äta på detta viset. Så småningom kommer nog min kropp att förstå att nu äter vi såhär och då kan den släppa lös det överflödiga fettet.

#6 Ja alltså min tanke är att om man ger kroppen extra näring så oroar den sig nog inte över kalorierna… men det är min egen tanke, lycka till!
#7 Jag tror att det är en utmärkt metod om kroppen och smaken accepterar den! Många många vittnar ju om detta… men sedan finns det även de som blir sjuka, sabbar sin hormoncykel och tappar aptit och hungerskänslor så det är ytterst individuellt om det fungerar. Din kropp kanske är nöjd med din vikt LenaK?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror att det sämsta är att äta kolhydrater och fett tillsammans. Chips, godis, kakor, vitt bröd och liknande innehåller både fett och kolhydrater.
Jag provade också LCHF och det tog bara 3-5 dagar innan sötsuget försvann. Då menar jag verkligen försvann! Det var hur lätt som helst att avstå sånt jag egentligen är beroende av, som socker och överhuvud taget snabba kolhydrater!
Jag försöker nu att hitta ett sätt som ger mig några fler bra kolhydrater, men ändå inte triggar sötsuget. Jag tycker att LCHF innebär för mycket fett och protein och för lite vitaminer, så jag vill äta mer grönsaker (även underjordsgrönsaker) och kanske en och annan frukt. Dessutom hade inte jordens yta räckt till, om alla skulle äta så mycket kött!

Jag skulle nog faktiskt vilja rekommendera viktväktarna, där går du ner så mycket du vill i vikt, du lär dig hur man bör äta och hur mycket. Kostar lite grann men de har ju faktiskt en garanti på att du går ner 3kg på 4 veckor eller pengarna tillbaka.
Detta sätt har fungerat på mig, då inget annat gjort det! Har totalt gått ner 10kg nu. Första veckan var det lite krångligt att lära sig räkna poängen, men sedan går det som smort.
# 10 - Jo jag har faktiskt testat VV en gång och det fungerade jättebra. Men numera är plånboken så liten att det inte blir några sådana "utsvävningar"
Jättesynd att det ska vara så dyrt!
För oss har LCHF fungerat jättebra. Det blir inte dyrare när man väl har kommit ner en bit i vikt. Nu för tiden delar min man och jag på en tournedos på ca 180 gram med rikligt med persiljesmör och någon gratinerad grönsak därtill. Vi är mätta och frukosten intages nästa dag ganska sent. Vi är pensionärer! Det blir bräckt skinka och scrambled eggs sådär vid 10-tiden när hunden har blivit rastad. Inte en minsta hungerkänsla eller sötsug emellan. Det är för oss guld värt.

Om fett vore den enda orsaken till övervikt skulle jag rulla fram vid det här laget. Hos oss är det oftast min sambo som lagar maten. (Han har sin egen uppfattning om hur maten ska smaka och lagas.) Han använder inte buljong utan olja!! Animalisk fett och vegetabilisk olja blandad i grytorna och en massa kryddor. Gott är det men så fett. Han själv går inte upp i vikt men så gillar han inte söta saker heller så som kakor och efterrätter. Jag däremot kan gladeligen fika med kaffebröd och glass, och äta efterrätter (inte idag) och det är nog det som är boven. Jag går upp i vikt men inte han.