Vad äter du..?
Vad för något äter du under en dag och hur mycket?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag äter ca 200g yoghurt till frukost - lunchen blir ca 100g kött/fisk/fågel, 100-150g potatis/ris/pasta, ev ½dl sås, och lite grönsaker då jag kommer ihåg det - middag blir samma mängd som lunchen - ibland äter jag ett kvällsmål innan jag går och lägger mig och det består av 200g yoghurt eller 1-2 mackor m tunnt lager smör och lite pålägg.
Ibland så fuskar jag och äter lite godis, men bara av sorter som jag inte triggar på.
_**/Mvh Anne
Jag äter oftast müsli och lättyoghurt till frukost. Ibland även en skiva mörkt bröd med antingen skinka på eller keso och tomat.
Lunch är jag dessvärre dålig på.. Vaknar ofta väldigt sent om dagarna.
Middag brukar variera mycket. Har försökt bytt ut ris till fullkornsris och pasta till fullkornspasta, och lägga till massvis med sallad.
Cola är min största fiende och min bästa vän dessvärre..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag brukar äta 3 stekta ägg med kalkonbröst till frukost, ibland några skedar grekisk joghurt med honung
Till lunch t.ex köttfärsbiffar med keso.
Mellanmål fil
Kvällsmat grönsaker med antingen kyckling eller kött.
Sen kanske lite kalkonbröst
Frukost: 60 gr fullkornsbröd med leverpastej, 2 kokta ägg, 1 kopp te
Lunch: fisk/kött/kyckling eller någon vegetarisk biff med rårivna morötter och kokt broccoli
Mellanmål: en halv frukt, t ex äpple i 1 msk turkisk yoghurt
Middag: fisk/kött/kyckling med 1 dl kokt ris, 1 dl turkisk yoghurt med kryddor som passar rätten, ex curry till kyckling
Kvällen: 150 gr vattenmelon
Nattmat: 1 stekt ägg
Frukost: Inget.
Lunch: Skolmat…
Mellanmål: Inget.
Middag: Ibland inget, ibland något som ris, spaghetti eller nåt sånt.
Yuki: Jag hoppas innerligt att du förstår innerst inne att det du gör skadar din kropp.
För att överleva och må bra måste man äta. Kroppen behöver det. Det är inget man kommer undan. Att svälta sig själv vinner du inget på. Det är den bistra sanningen.
Det gör mig ledsen att du befinner dig här, tyvärr.. Ta det dock på rätt sätt. :) Då viktminskning.ifokus var tänkt till oss som är överviktiga. Du är helt klart underviktig och borde inte vara här. Jag hoppas du får någon form av hjälp.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag äter ju.
Annars hade jag inte levt.
Nej, ingen skulle bry sig. Och jag svälter inte min kropp, jag äter ju faktiskt…

#9 jag skulle bry mig och du svälter visst din kropp, den behöver frukost, lunch och middag minst!
_**/Mvh Anne
Frukost : Ofta en bitt kött eller någon omelett
Lunch : Kött eller fisk med avokado och grönsaker
Mellis (endast när jag har tränat) - ett glas sojamjölk
Middag : Kött och grönsaker …och avokado
Kvällsmål : Kan bli någon Low carb macka då och då..annars brukar en kopp te mätta rätt bra också..
#10 Det skulle du väl visst inte. Och dessutom vill jag inte äta mer än jag redan gör.

#12 Varför skulle jag inte bry mig? Jag kan inte tvinga dig att äta mer än du gör även om jag hoppas att du själv kommer till insikt innan det är för sent, men du kan inte hindra mig från att bry mig!
_**/Mvh Anne
Frågan är snarare: ''Varför skulle du bry dig?''.
#14 För att du är en ung människa som har ett långt liv framför sig, om du tar hand om dig.
Vem har sagt att alla vill leva egentligen?
Ingen. Dock har många sagt att folk som mår dåligt behöver proffessionell hjälp! Alla kan hitta viljan till att leva, bara man får rätt hjälp! Och alla har rätten till att leva ett bra liv.
Om jag får flytta, så.
Frukost: 2 smörgåsar oftast, eventuellt en tallrik fil eller gröt
Lunch: Köper någon macka eller äpple, nu när det varit sommar har jag nog inte ätit så mycket lunch. Äter middag istället då.
Middag: Ibland blir det ingen middag om jag jobbat, men då har jag ätit lunch. Äter det som finns hemma, makaroner, kyckling, köttbullar eller några mackor. Äter olika varje dag.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag äter två knäckebröd med pyttelite bregott och kaviar med kaffe till frukost.
Till lunch blir det oftast rester från gårdagens middag men jag äter bara max en halv portion nu och istället äter jag mig mätt på grönsaker.
Middag samma sak, exempelvis några mindre bitar grillad kyckling med massor av grönsaker i en liten tortilla eller så.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#20 Jag tänkte bara inflika med en tanke om det du skriver om att du äter dig mätt på grönsaker. Det är ju helt klart bättre att äta mycket grönsaker än större mängder av annat. Men jag tror att man tjänar på att inte äta sig mätt. Det låter knäppt men jag ska förklara.
Om man äter sig mätt varje gång man äter så innebär det att magsäcken blir full varje gång man äter oxå. Den får alltså ingen chans att krympa. Jag gör istället så att jag äter mig ohungrig. Jag slutar alltså äta innan jag är mätt. Mättnaden kommer ofta efter en stund dessutom. Istället äter jag oftare. Mellan måltiderna så äter jag en frukt eller en smörgås. Äter man frukost kl 7 så kan man ta en frukt vid halv 10 och sedan äta lunch vid 12. Sen tar man en smörgås eller frukt/grönsak vid halv 3-3 och sen äta middag mellan 5 och 6 på eftermiddagen. Sedan avslutar man dagen med ett litet "nattmål" runt 7-8 på kvällen beroende på när man åt middag.
På så sätt krymper magsäcken, dels genom att den aldrig fylls helt, alltså anpassar den sig till den mängd mat den får. Sedan jobbar magen mer än när man äter sällan, vilket oxå hjälper till så att magsäcken krymper.
Min syster gjorde som du.. hon åt ganska små portioner mat. Hon är dessutom vegetarian och VÄLDIGT medveten om vad som är nyttigt och inte. Sen fyllde hon upp med sallad och andra grönsaker för att bli mätt. Ändå gick hon inte ner ett gram. Grönsaker kan väl inte vara onyttigt tänkte hon och började testa att utesluta saker för att hitta det som gjorde att hon inte gick ner. Sen sa en läkare till henne att hon måste minska portionerna o äta oftare istället. Genast började vikten vända och hekto på hekto försvann.
Lite, ofta och rätt saker är ofta nyckelorden för att kroppen ska vända o gå ner i vikt. Ta dina grönsaker till mellis istället för att fylla upp magen efter maten ;)
(oj, va långt det blev.. sorry:))
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack för råden men jag har ju testat den andra varianten och gick upp i vikt av den. Jag äter ju redan så lite så skulle jag krympa magsäcken ytterligare så kunde jag nog lika gärna sluta äta helt :)
Eftersom jag inte någonsin överätit eller töjt ut magesäcken utan tvärtom alltid ätit lite och nyttigt så äter jag grönsakerna för att just inte få ännu mindre aptit och plats för mat :)
Men din syster åt alltså små portioner och skulle äta ännu mindre, eller åt hon lite mat (som i köttet och potatisen t.ex.) och mycket grönsaker? Jag äter inte ens en normalstor portion totalt sett och ändå är grönsakerna den avgjort större delen.

Hon åt iofs ganska mycket grönsaker och väldigt lite av allt annat.
Men vad åt du för mellanmål om du gick upp i vikt? Ett äpple, päron, banan eller varför inte en morot eller en gurkbit borde ju verkligen inte få någon att gå upp i vikt, bara hålla magen ohungrig.
Om du trots lite och nyttig mat går upp/inte går ner så är det verkligen dags att på allvar KRÄVA hjälp från vården. Ge dig inte förrän du får hjälp. Nej på ett ställe, byt på en gång tills du träffar någon som är villig att hjälpa dig. Du har rätt till den vård du vill ha. Det är faktiskt du som patient som har rätt att få den vård du anser dig behöva.
Does it become a walk?
/Ida

Men jag äter ju redan ämnesomsättningshöjande medicin… vad kan man göra mer? De har tagit alla prover de kan komma på men jag är enligt dem kärnfrisk! De tror att jag ljuger, jag har sökt upp fyra olika läkare på olika ställen både privat och landstinget… nu har jag gett upp den biten.
Jag åt ett knäckebröd med liiite kaviar till mellanmål… men det var liksom mer än jag ätit innan så jag gick upp. Jag kan bara äta så sjukt lite mat om jag inte ska gå upp och att gå ner… ja det blir ju stört omöjligt!

Det låter verkligen helskumt! Läkare får INTE tro att man ljuger >< Jag skulle nog försöka leta mig utanför Sveriges gränser lite om jag inte skulle kunna få hjälp på hemmaplan. Nånting måste det gå att göra. Annat kan jag inte tro!
Does it become a walk?
/Ida

Jag vet bara inte vad jag ska leta efter då inga prover visar nå't… min psykiater som ju är den enda läkare som verkligen försöker hjälpa står oxå helt handlfallen. Det går liksom inte remittera vidare när man inte har en aning om vad problemet är.
Jag "tokbantade" ju i desperation efter min sista graviditet och det var då som det tog tvärstopp. Innan har jag ändå kunnat gå ner om jag verkligen svält mig (trots att jag knappt smälter mat), men nu fick jag gå så långt under svälgränsen så att kroppen sa ifrån och där har det stannat sedan dess och kroppen återhämtar sig inte verkar det som.
Vart utomlands finner man sådant? Jag drömmer om att åka till Indien och lägga in mig på ayurvediskt sjukhus, jag är helt säker på att jag skulle bli frisk då! Tyvärr kostar det ganska rejält och jag är sjukskriven…

Jag vet faktiskt inte riktigt vart man skulle vända sig.. Jag menar inte att man nödvändigtvis måste åka utomlands men kanske att man kan hitta en läkare som är villig att söka hjälp hos sina kollegor i andra länder för att få tips om hur man ska kunna hitta vad som är fel.
Vad är ett ayurvediskt sjukhus? Det har jag aldrig hört talas om.
Does it become a walk?
/Ida

Äter inget speciellt. Skippar kakor, glass, godis och läsk. Dricker typ vatten eller saft. Äter som vanligt gör jag ändå, även om jag svälter min kropp i perioder.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Det är Indisk medicin, den bygger, liksom den kinesiska, på individuell rådgivning och behandling. De har hjälpt många med trötthetssyndrom som jag, med ångest, övervikt, astma osv. De går inte efter en massa blodprover, som ju inte säger så mycket, utan lyssnar på människan och utgår från gammal gammal läkekunskap :) Väldigt intressant!
http://www.alfahalsocenter.se/ayurvedisk_medicin.php
Klistrade in ett par länkar om det för den som blir nyfiken :) samt en för att kolla vilken dosha man är…

#29 Okej. Det passar inte riktigt mig då :) Jag är snart färdig sjuksköterska och även om jag vet att det faktiskt finns mycket man kan göra med örter och individanpassad behandling så kan jag inte ta till mig hela grejen med den typen av "medicin". Det är för mycket hokuspokus för min smak :) Men jag ska ta o läsa lite i dina länkar sen.. för nyfiken är jag alltid :D
Does it become a walk?
/Ida

Hahaha, nej det måste ju kännas rätt såklart. Själv känner jag ju precis tvärtemot, jag tycker ju att den trad västerländska medicinen generellt är helt och fullt inriktad på att medicinera bort symptom (inte sjukdom). Den är kass om du inte har en lättställd diagnos och det kan sättas in kemikalier, inte för att göra dig frisk utanför att du ska kunna leva med din sjukdom.
Vården i Asien (som Kina och Indien) jobbar helt annorlunda och får oxå hela annorlunda och i mina ögon bättre resultat då den arbetar holistiskt och utgår i från varje individs specifika fysiska sammansättning. Man sammanställer och tar fram individuella mediciner och behandlingsprogram för varje patient istället för tabeller som ska kunna hjälpa alla som ligger på medelkroppen. Man kan faktiskt inom denna medicin bota saker som betraktas som obotligt enl den västerländska medicinen och det räcker för mig :)
Men du är inte ensam om din syn :)

Jag tror ingen av oss är ensam om vår syn på sakerna :)
Mycket i den svenska vården idag skulle kunna bli MYCKET mycket bättre. Som anställd i vårdcirkusen gäller det ju att göra vad man kan för att förbättra sånt man ser brister.
Sen måste jag oxå säga att det beror väldigt mycket på vad man har med för läkare att göra. Där jag har jobbat i sommar tycker jag man har en väldigt human syn på sjukdomarna. Visst gör man vad man kan för att få bort infektioner, inflammationer o andra hinder och sjukdomar. Men, om vi som personal närmast patienterna säger till läkaren att den här patienten behöver tex kuratorskontakt så skrivs en remiss utan tvekan.
Sen är trycket tyvärr väldigt högt på sjukvården idag. Människor blir allt äldre och därmed och mer och svårare sjuka. Förr fanns inte patienter med njursvikt, svårt kärlsjuka osv på sjukhusen. De överlevde inte då. Men dessa får man in nästan dagligen idag. Det gör att vi som vårdare men framför allt läkarna tvingas klinikfärdiganmäla patienter så fort den kirurgiska åkomman (va på en kirurgavdelning), tex den inflammerade tarmen, är åtgärdad. Sedan är det upp till kommunen att ta över om patienten behöver mer hjälp i vardagen. Och tyvärr är det ofta där det brister.
Does it become a walk?
/Ida

Absolut är det så!
Det är ju lite det jag gillar med alternativvården, de behandlar ju innan symptomen fått gå så långt så att de utvecklas till sjukdomar. Det kan ju inte vår trad vård, det måste ju synas på prover och så länge det bara är obalanser ligger det inom värdet för ej sjuk.
Absolut har du rätt i att det handlar om läkare, tyvärr bor ju jag i en del av landet som är mycket konservativt för att inte säga bakåtsträvande. Och givetvis blir vården därefter.
Tack och lov börjar ju fler och fler läkare inse kopplingen mellan obalanser/mineral-vitaminnivåer och sjukdomar. Men de har en mycket lång väg att gå. Utomlands är man ju betydligt mer positiv till att integrera alternativmedicinen i den trad vårde då man ser vinsterna med förebyggande vård istället för att vänta tills det blivit regelrätta sjukdomar, som inflammerade tarmar.

Frukost: Gröt med äppelmos eller två mackor med pålägg, kaffe
Mellis: Frukt
Lunch: Två stora mackor med bra pålägg eller liten port rester
Mellis: Frukt
Middag: En lagom stor portion vanlig mat plus grönsaker
Kväll: Två mackor, viktigast på hela dan, plus té!
Slopar godis, kaffebröd, glass… Gått ner ca 4 kg på en månad

#16, 18
Du verkar deprimerd. Men tanke på hur lite du äter kan ju orsaka brist på vitaminer och mineraler i kroppen som är anledning till depression. Det blir en ond cirkel. Ingen mat = depression, depression = dålig aptit.

Jag ater till frukost koffeinfritt kaffe eventuellt en eller 2 knackesmörgasar. Lunch lite olika men oftast typ fullkornsris, fullkornsnudlar med linsröra eller fisk. Ater ju da ej annan kött an fisk o skaldjur. Kvallsmat kan bli musli med youghurt eller dylikt. Tycker sjalv att jag ater ganska nyttigt men men vad vet man…