Se upp för fällorna!
Milda matlagningsgrädde 15% fett.
Det där låter ju betryggande, att man kan använda grädde som enbart är 15 % fett istället för den tjocka grädden som innehåller 34% fett.
Men låt dig inte vilseledas:
Här följer en innehållsdeklaration.
- Vatten
- Skummjölk
- Kärnmjölk
- Vegetabiliskt fett
- Rapsolja
- Mjölkprotein
- Förtjockningsmedel
- Emulgeringsmedel
- Socker (!)
- Stabiliseringsmedel
- Guarkärnmjölk (?)
- Arom
- Citronsyra
- Färgämne (betakaroten)
Puh!

"Guarkärnmjölk" ska vara "guarkärnmjöl".
Hur som helst, om man nu vill skära ned på fettet är det både billigare och nyttigare att köpa riktig 40-procentig vispgrädde och antingen använda mindre eller späda ut den…
#1 - ha ha, det stod nog så. Får väl ta och skaffa mig bättre glasögon. Tycket väl att det lät konstigt 
Jo precis, det är ju bätte att använda riktig mejerigrädde och tillsätta vatten, eller ta en liten portion.

Instämmer helt här… det var läääääänge sedan jag helt slutade köpa saker som ska föreställa att vara nyttiga men där man istället bytt ut råvaran mot diverse stabiliseringsmedel… massor av förtjockningsmedel med andra ord… och det hör man ju på namnet vad de gör med oss :D
Även jag kör hellre riktig vispgrädde, den enda UTAN stabiliseringsmedel och tar bara mågon matsked!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# 4 - Jag trodde att jag valt bort kemikalierna, men jag bedrog mig tydligen 
Man måste tydligen läsa på innehållsförteckingen inför varje livsmedel man inte vet. Jag äter aldrig halvfabricerad mat numera eftersom de alltid innehåller alla dessa motbjudande ingredienser.
Sen kan en matsked grädde göra underverk i en rätt! Ren mejerigrädde!

Men visst är det tragiskt!! Att man inte kan lita på att saker innehåller det som de heter… som grädde t.ex. Vad jag vet så är det bara arlas 40% som inte innehåller stabiliseringsämnen, trots att de heter vispgrädde de andra.
Det är såååå himla tröttsamt att läsa på allt. Men jag äter inte heller sådant skräp, tyvärr innehåller ju snart allt tillsatser. Som påläggsskinka - rökt, den är inte rökt… de har tillsatt rökarom (inte alltid men ofta)!!! 
#7 Ja, det ska man verkligen…

#9: Vi har ju redan analog ost…

#10 tack för varningen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Apropå rökarom: nuförtiden sprutar man över rökarom för att bara behöva ha köttet i röken en kort stund. Förr rökte man under längre tid i stället. Dessutom har vi tillsatsen glutamat, E621, som tillsätts i mycket, t ex kassler, färdigrätter o liknande. Glutamat är en smakförstärkare och den används för att ge en "naturlig" smak åt mat som görs av råvaror med sämre kvalitet. När man tillsätter glutamat, smakar det t ex kött fast det är bara lite riktigt kött i produkten. Eller för att förstärka smaken hos rökaromen man sprutar över kasslern.
Snacka om konstgjord mat!

Glutamat är dessutom farligt och kan i värsta fall ge skador och skapa svåra sjukdomar!
Glutamat är verkligen något alla bör undvika!
http://utbildningscenter.se/ klicka här på länken nyhetsbrev så finns det info om olika tillsatser mm.
Usch ja.. läste om glutamat tidigare, Fy sjutton säger jag bara! Tack och lov är nästan all mat här nere i Tyskland, fria från Glutamat idag. Vi har många fixar (påse med pulver som man gör sin mat med) och de är mer eller mindre fria idag. Vilket är så härligt!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Kanon! Oerhört sorgligt att Sverige är så tröga med allt sådant!