Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1039 ggr
Cat
0

Matmissbruk?

Vad ska man uppfylla för kriterier för att klassas som matmissbrukare?

Enligt sjukvården måste man tydligen vara på gränsen till att dö av fetma.

Själv anser jag att jag är matmissbrukare trots att jag ligger inom ramen för normalviktig och därför får jag inte heller komma till någon dietist.

Mitt förhållande till mat går i vågor. När de är som värst kan jag äta allt och har ständiga fantasier om mat. Jag äter tills jag nästan spyr, väntar en kvart och äter igen. Så håller de på tills maten är slut.

Jag tycker de är väldigt pinsamt om man är bortbjuden och inte kan häjda sig från maten på bordet.

De är inte ett normalt betede men skulle ni kalla de missbruk?

AnneN
0

Jag känner så väldigt väl igen det beteendet, jag är själv matmissbrukare. Den neda hjälp jag fått från vården är dietist men de kan ju bara tala om vad man ska äta och hur mycket, de kan inte göra något åt själva beteendet.

Jag går själv på OA - Overeaters Anonymous (Annonyma Överätare) och jag kan verkligen rekomendera att testa gå på några möten för att se om det är något för dig =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cat
0

Jag får inte ens komma till en dietist

AnneN
0

Jag kämpade i 8år för att få komma till dietist så helt lätt är det inte att få hjälp från vården.

Men jag kan rekomendera att testa gå på OA-möten, de hjälper och deras 12-stegsprogram har hjälpt väldigt många andra med samma/liknande problem

_**/Mvh Anne

Cat
0

Men hur fungerar OA-möten?

AnneN
0

Det är nog lite olika från ställe till ställe… Där jag går så fungerar mötena så att vi först läser dagens text och några andra texter, sedan delar vi kring någon av texterna eller något annat valfritt som har med tillfrisknandet att göra.

Med att vi delar menar jag att vi utan att bli avbrutna av någon annan pratar fritt om vad vi själva känner att vi behöver prata om, och har man inget man vill dela om vid något möte så presenterar vi oss bara och säger något i stil med "Hej, jag heter Anne och idag vill jag bara lyssna"

Sedan avslutar vi mötet med att alla står i ring och vi ber tillsammans sinnesrobönen.

_**/Mvh Anne