Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1727 ggr
Ellenfyrkant
2008-08-20 18:55
0

Köttfritt!

Blir sååå trött på detta, man kan läsa hur mk som helst om att gå ner i vikt bara man följer det matschemat och gör si och så. Ofta är fisk rekomenderat. Jaha men för mig då? Som är vegetarian, jag får aldrig hjälp av sånna viktminskningshjälper som finns i bl.a. tidningar, hur borde jag gå till väga, hur saka jag veta vad jag borde äta mer eller mindre av i den vegetariska vägen?

Mvh Ellenfyrkant

Ylva-Li
2008-08-20 22:29
0

Det låter jättejobbigt och jag måste erkänna att jag inte ens tänkt så långt..
Hur är det med soyaprodukterna? Är de fettsnåla?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ellenfyrkant
2008-08-20 23:56
0

#1 Det är ju detta jag är så otroligt dålig på själv också, drf skulle jag behöva lite hjälp på traven. Det skulle räcka att se ett vegetariskt matschema i vilken tidning som helst för att jag ska få en hum om vilken vegetarisk kost jag bör undervika för viktminskning. Men jag har aldrig…. Aldrig sett något såndant i någon av alla tidningar jag läst. Det är jättesvårt!

Mvh Ellenfyrkant

Ylva-Li
2008-08-21 01:35
0

Hm, knepigt. :/
Iofs kan du ju kika på soyaprodukterna och se vad det står på? Vad det innehåller osv.
Om inte annat skulle jag nog rekomendera en dietist.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
2008-08-21 01:50
0

Quorn är väldigt bra, så gott som fettfritt. Soyaprodukter är väl ok om man låter bli dom som är panerade…

Hälsa (tidningen) Har veckomatsedlar i varje nummer som är helt vegetariska. Men det ska vara hälsa, inte topphälsa eller toppform för dom inkluderar kött.

Gör din egna mat ifrån tex. soya färs eller bitar. På så vis vet du vad du får i dig. :)

Lycka till!//Medarbetare och fd. vegeterian

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ylva-Li
2008-08-21 02:00
0

Åh, quorn är jättegott! Och jag är inte vegetarian. :)

Man tycker ju att det måste finnas massvis med information. Om inte annat får vi hjälpas åt och fixa ihop bra info här. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Sarah
2008-08-21 18:21
0

Ellen, det finns en hel del recept på vegetariskt.ifokus. Den är inte klar ännu och har inget viktminskningsmål, men det finns många bra recept ändå. Det är ofta fettsnålt och själv äter jag hyfsat efter GI och hälsasamt vilket gör att mina recept är proteinrika och kolhydratfattiga.

Ylva-Li
2008-08-21 19:07
0

Men se så bra! :) Tror jag ska lägga in er under länkar sen när ni blir lanserade. Du kan ju göra en notis här när ni kommer upp Sarah.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Sarah
2008-08-22 14:42
0
Sarah
2008-08-22 14:58
0

Lite snabbt om hur en dags mat kan se ut för mig.

Frukost, bovetegröt med solrosfrön, torkade aprikoser och hackat äpple i. Gärna lite färska bär oxå. Havremjölk till. Alternativt grovt hembakat bröd med hommous på. Äter gärna en halv avocado till med balsamvinäger i.

Lunch, en liten sallad med kokt ägg och linsgroddar. Olivolja och äpplcidervinäger som dresssing. Gjörna solrosfrön och ngt mer proteinrikt i. Mycket olika grönsaker och gärna lite kokt broccoli. Kannske lite fetaost.

Middag, exempelvis Chili. Recepetet finns på vegetariskt. Proteinrikt och fettsnålt.

Till mellanmål har jag med mig lite olika hackade grönsaker och nötter och massa äpplen.

På kvällen tar jag gärna lite dipp av olika slag, hoummus, salsa, gouacamole eller vanlig och dippar grönsaker.

Frukost och lunch varierar inte så mycket. Kan bli sallad till frukost och mackor eller gröt till lunch. Men inget vitt bröd eller liknande styggelser ;) Gärna knäckebröd med kokta ekologiska ägg eller hembakt.

Qourn är som sagt ovan väldigt nyttigt, men det finns massa bra proteinkällor i växtriket.

Det är väl i princip samma som gäller för de som äter kött. Typ unvika snabba kolhydrater och träna!! Undvik allt färdiglagat!

Killen
2008-09-07 22:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

0# precis så känner jag med, varför finns det aldrig viktminsknings schema för vegiterianer?

Här kommer iaf mitt favorit recept. Gott och man blir mätt!

Ostgratinerad purjolök med bönor

ca 215 kalorier per portion

2 medelstora purjolökar

300-400g kokta bönor (valfri sort, jag använder vita bönor)

2 tsk majsstärkelse

75 g mager mukost smaksatt med vitlök och örter

2 msk hackad gräslök

2 -3 tsk parmesanost.

1. Skiva purjolöken och koka den i 5 min i saltat vatten. Spara 1½ dl av kokspadet. Sätt på ungnen på ca 200g, grillvärme.

2. Fördela purjolöken och bönorna i två ungssäkra portionsformer( jag har inga så jag använder en pajform).

3. Blanda majsstärkelsen i kokspadet och låt det koka upp under omrörning. Vispa i mjukosten och gräslöken.

4. Fördela såsen över purjolöken och bönorna. Strö över med parmesanosten. Gratinera i ungnen tills ytan har en fin färg, ca 4-5 min.

Källa: Viktväktarna.

kissmekate.blogg.se

Isatis
2008-09-08 00:57
0

Finns det någon här som har erfarenhet av detox? Vill gärna prova på det för att få igång en viktminskning och bli avgiftad efter sommarens matsynder.

Hoppfull
2008-09-08 11:19
0

Detox handlar ju i stort om att tillsätta renande örter och avstå från gifter som kaffe, socker, vitt mjöl, stekt mat, kött mm under en vecka eller två. Man kan endera äta/dricka de färdiga mixer som finns eller köpa något högvärdigt näringstillskott och äta det.

Jag äter ett näringstillskott som heter alkagreens, fast det äter jag hela tiden. http://www.alkagreens.se/sv/ Sedan finns det ju alger mm som renar kroppen (chlorella), googla på detox får du massor av tips.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.