Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1552 ggr
IaMiaMaria
0

Vad gör jag för fel!!

Trotts att jag tycker att jag har skött mig, jag har inte ätit något godis, inga kakor, inget mjukt bröd, ingen pasta men massor av grönsaker, så har jag endå gått upp nästn ett kilo sen i lördags.

Jag blir ju frustrerad när det är ett par-tre hg varje gång jag väger mig naken på morgonen.

jag äter tex

frukost: a-fil, frukt och rågfras

mellanmål; två hårdbrödmackor med ost

lunch: idag, lite fullkorns ris med en kosvgryta med äpple och bönor i, gjord på krossade tomater.

mellanmål: en frukt

middag; fisk gryta med broccoli och brysselkol

kvällsfika; te och finnscrisp.

och så tränar jag, inte varje dag men säker fyra ggr i veckan iaf.

Hjälp mig!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Hoppfull
0

Oj vad svårt! Kanske du skulle pröva att lägga in det i en sådan där kaloriräknare (vet inte om den heter hälsovakten typ..) och se hur mycket du äter? Det är svårt att få grepp om hur du äter med mängder osv annars. Kanske äter du för lite… knepigt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sovgott
0

Man brukar ju gå upp i vikt när man börjar träna. Kanske är det så i ditt fall?

AnneN
0

Kan vara att du går upp i muskelmassa som gör att du ökar i vikt.

Hur stora portioner äter du? Det kan ju ha stor betydelse det med

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anne
0

Ge det längre tid - på en vecka går du inte upp ett kilo på den där dieten (du behöver äta 7000 kalorier MER än du gör av med för att gå upp) utan det kan vara kroppen som samlar på sig vätska också. Vilket är helt normalt, i synnerhet i olika stadier av den kvinnliga cykeln.

Ylva-Li
0

Jag tror som AnneN att du omvandlar fett till muskler just nu. Det brukar vara så i början när man tränar. Mät runt midjan istället. Händer det nåt där?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

Hejsan.

räkna kalorier det gör jag inte och det tror jag inte jag vill för det har jag provat förut och det blir för krånligt och då ger jag nog upp.

jag tror inte jag att jag äter för mycket.

Det är att jag ev ska sluta med kvällsfikat, men jag är ju sååå hungrig på kvällen så då skulle jag kunna äta hur mycket som helst.

Jo det kan ju vara musklemassa också, men det känns så surt då jag kämpar för att gå ner i vikt och så går vågen åt fel håll!!??

//Maria

AnneN
0

Kanske du kan prova att väga maten? det måste jag göra för att inte äta för mkt. Jag har fått ett papper från dietisten där det står hur många gram mat jag ska äta per måltid

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
0

Vad äter du för kvällsfika? Bra är ju att äta nat som inte är sa sött. Kanske en mörk brödskiva med skinka och lite grönsaker pa. Eller lättfil och müsli.

Förstar att det känns trist när du kämpar sa att ga ner. Men jag tycker inte du ska ge upp. Fortsätt som du gör nu och ta ett matt pa midjan din och ta ett nytt matt nästa vecka och se om det händer nat pa den fronten. Det tror jag nämligen att det gör.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

ja det brukar bli en kopp te och ett par finncrisps med någon ost,. eller så äter jag mindre kolhydrater och tar en avokado halva, eller en hel av de minisar jag har hemma, och lite turkisk yoghurt och te tex..

ja jag funderar på om jag ska ringa hc för att be om hjälp med viktnedgången men jag vet inte jag.

//Maria

Ylva-Li
0

Hm, tycker det låter som du gör det mesta rätt faktiskt. Håller nog med om att du ska kontakta vårdcentralen för att se så att du inte har någon bakomliggande sjukdom.
Har du gjort tex sköldkörteltestet?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

jag gjorde ett sådant test för några år sedan, men de var negativa, men jag vet ju inte nu då… kanske ska kolla upp det.

//Maria

Ylva-Li
0

Alltid värt att kolla upp igen. Man vet ju aldrig. Be dem också kolla om det kan vara något annat fel. Det finns ju så mycket som kan vara knas i kroppen som kan påverka ens vikt. Och jag menar, du försöker ju verkligen, så det känns som att nåt inte riktigt är som det ska.

*håller tummar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Betty
0

Det tar ju tid för kroppen och ställa in sig på sin nya livsstil, håll ut, det kommer säkrt att hända något snart, men tyvärr trillar inte kilona av en som man önskar, man vill att det ska gå snabbare.

Och seriöst, nästan ett kilo är ingenting, det kan vara  vatten eller så kanske du inte har gjort nr 2 på ett tag :)

Sluta fokusera på vågen och din vikt ett tag och tänk på alla andra vinster som din kropp får av träning och bra kost, viktnedgången är egentligen ett extra plus…

IaMiaMaria
0

ja kontigt det dära för om måttbandet stämmer så ska 4 cm har försvunnit på en vecka runt midjan fast jag gått upp ett kilo på vågen??

//Maria

Jordemor
0

Håller med tidigare talare om måttbandet för kroppen liksom "planerar" om kroppen också så det är aldrig bara en ren viktnedgång. Jag har sett att det ofta varit så för mig när vågen inte sagt så mycket nedgång men vänner och folk runt mig kommenterat att  "men nu har du gått ner ännu mer"

Sedan tror jag att du kanske ska äta mer proteiner. Om jag har haft en dålig viktnedgång och ändrat om så jag ätit mindre kolhydrater och mer protein så har det börjat hända saker på vågen igen.

Ylva-Li
0

Nämen se där IaMiaMaria! Då HAR det ju hänt massvis med saker i din kropp!
Att tänka på är förstås att i början innan man märker saken på vågen riktigt, så omplacerar kroppen fettet mycket. Därför det är bra att ta till måttbandet också så man ser att någonting verkligen händer.
Så fortsätt så här du så kommer du snart se resultat även på vågen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Cat
0

Tänk på att äter du för lite kan du också gå upp i vikt. De misstaget har jag gjort. Åt rätt och tränade i två månader, hände ingenting. När jag då gav upp och började äta lite mera onytting igen rasade kilorna.

IaMiaMaria
0

ja, tack för alla svar. igår blev det lite onyttig, dock inge socker det måste jag undvika, men vart lite chips och dipp, inte bra =( men nu ska jag ta nya tag igen =) tack för peppningen.

//Maria

kitty
0

jag tror med på muskeluppbyggnad. Sedan är jag emto amckor eftersom det är mer bukfyllnad och kolhydrater ( skulle ätit ett ägg istället)-. .

Lottar8
0

Jag skulle ta bort rättså mycket kolhydrater. De omvandlas till glukos(socker) snabbt o det gör att blodsockret åker i höjden. O då bildar kroppen insulin. O insulin lagrar in fett i kroppen…

Så om du tar bort så mycket kolhydrater du kan (vill) avstå, tex rågfras, ris, knäcke…o o ist kanske tar mer protein o bra fetter så lovar jag att du kommer att gå nerGlad

Läs lite om hur GI fungerar är mitt bästa tips!

Lycka TillSkrattande

IaMiaMaria
0

idag skulle doktorn ringa kl 8 för att jag skulle prata med han om ett ev tsh prov. men inte ringde han inte =(

//Maria

Ylva-Li
0

Nej vad trist.. Du får ringa imorgon och fråga vart han tog vägen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||