Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2147 ggr
Ceciliaolucifer
0

Anorexia sjuk -->påverkar djuren

Hej, jag vet inte om jag kan skriva här men hoppas att det är okej ändå.

Jag står i ett stall där en yngre flicka har en liten Ponny. Vi kan kalla flickan för Anna. Hon är 13 år och har svår anorexia sedan 3 år tillbaka. Hon har försökt att ta livet av sig några gången och mår inte bra. Hon fick den här ponnyn av sina föräldrar för dem vet hur mkt hon älskar djur. Dem vill att hon ska känna att hon har ngt att leva för.

MEN, den här ponnyn är själv sjuk. Och pga hästens sjukdom så får den endast äta begränsat med foder (fång)
Men nu har hästen blivit extremt tunn, så pass att man ser revbenen. Vi är flera i stallet som misstänker att hon projicerar sin ätstörning på honom genom att ge honom för lite mat?

Någon som har varit med om det förut?

Sen finns det några kaniner i stallet som tillhörde några andra hästägare som hon skötte åt dem och då drog hon ner på deras mat också så dem får inte lika mkt mat som förut. Så vi börjar se ett samband.

Finns det ngn som har erfarenheter av det här?

joooossan
0

Jag har själv inte erfarenhet av det, som tur väl är ! Det finns ingen möjlighet att prata med flickas föräldrar, om hästen nu blivi så smal är det ju något som inte stämmer ! Hoppas allt löser sig !

Men skulle jag vait du skulle jag även skickat ett inlägg på ridsport.ifokus och ponnytrav.ifokus :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ceciliaolucifer
0

Flickans föräldrar är väl medvetna om hennes sjukdom och hur saker ligger till. Men jag vet inte om dem tänker som vi gör eller om dem har skygglappar. Dem är med varje dag i stallet :(

är lite rädd för att hon skulle gå in där och läsa. Hon finns inte vad jag vet här på iFokus. Men hon surfar väldigt mkt och jag antar att hon skulle kolla en sån sajt om hon hittade den.

joooossan
0

Jaha, ajdå.. Men om det skulle hjälpa skulle jag kunna skriv ett inlägg på sidorna och lägga upp det på något sätt eftersom hon inte vet vem jag är, om det skulle hjälpa ? :)
Tycker det är synd om hästen om det nu skulle vara så, föräldrarna hästkunniga ?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ceciliaolucifer
0
Ylva-Li
0

Usch, det låter inte som någon rolig situation.. Ni har ingen ledare på stallet som ni kan prata med?
Jag är långt ifrån kunnig när det gäller projicering och annat, men i mina amatöröron, låter det väl inte helt otänkbart att hon projicerar sin sjukdom på hästen. Om det dessutom hänt förut..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

hus-musen
0

hon kan mycket väl projicera sjukdomen på omgivningen, det är inget ovanligt i sig! men eftersom det är djurplågeri så måste du prata med föräldrarna och se till att hon alltid har någon som övervakar henne när hon ger hästen o kaninerna mat. djurens ska inte behöva lida för att hon är sjuk.

hon är ju inte myndig så de finns ingen anledning till att föräldrarna inte ska rycka in, en psykolog vore inte helt fel det heller. sen anser jag att om hon inte kan ta hand om djuren så ska hon inte ha några heller. men anklaga inte henne för något direkt, för det kommer inte att hjälpa, hon har nog hört tillräckligt med anklagelser och anklagar nog sig sj hårdast. då är de nog bättre att påpeka att ja kaninerna ser lite hungriga ut idag så ge dem lite extra nu när de börjar bli kallt. kolla upphur mycket hästen får och vad ponnyn måste äta för att överleva så är det enklare att visa tex siffror på hur mycket han ska ha.

Qui dormit, non peccat

Ceciliaolucifer
0

#5 Jo,men hon gör inte många knop. Men det kändes som att det var ngt igår när vi var nere i stallet. Mamman såg så sammanbiten ut så jag kan tänka mig att stallchefen hade pratat med henne. Jag hoppas det.

#6 Precis som du säger så behöver man säga ngt på rätt sätt, och inte vara anklagande och få henne att känna sig skyldig. Men probl med hennes föräldrar verkar vara att dem låter henne göra det här för att dottern själv ska må bra. Låter dumt, men när hästen blev sjuk från första början så tog dem inte ut veterinär på lång tid för då skulle mamman varit tvungen att erkänna för dottern att han var sjuk.

mamman kanske låter henne göra så här för att hon ska känna att hon har kontroll över dottern. Och att dottern i sin tur ska känna att hon har kontroll över hästen.

Ngn i stallet hade hört henne säga hästen att han inte skulle få bli tjock och ful, och att han inte skulle få äta så mkt si och så för då skulle han vara stor och det var inte bra.

Men, jag hoppas att ngt händer i stallet.

hus-musen
0

#7 jadu prata med stallchefen då och säg att det inte ser bra ut alls. dottern missbrukar sin makt över djuren. hon har ingen som helst kontroll! att ge sånna människor kontroll över något när de inte ens kan ta kontroll över sig själva är bara dumt. det ger dottern ännu ett sätt att leva ut sina sjukdomsfantasier! det är det absolut värsta man kan göra! jag tror att ni måste konfrontera föräldrarna först, tala om hur saker o ting ligger till, i värsta fall så anmäl dem till djurskyddet så får de ta omhand ponnyn.

Qui dormit, non peccat