Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettmediciner
Läst 5405 ggr
Ylva-Li
0

Sköldkörteltest imorgon!

Tjoho! Sambon ringde till läkaren idag för jag vill verkligen testa min sköldskörtel. Jajamen. Fick tid imorgon kl 12. Då ska vi testa! Tar en vecka innan man får veta provsvaret dock. Nog för att jag tror att allt är tipptopp.. det vore för enkelt om det vore det.. även om det är något jag misstänkt länge.
(Japp, det går fort att få tider här i Tyskland.)
Håll tummar och tår imorgon!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Håller tummar, tår och tassar och väntar med spänning på ditt resultat

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hoppfull
0

Be då att de tar alla värdena och inte bara TSH! Man behöver se alla värdena tillsammans för att få en helhetsbild.

Lycka till!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ylva-Li
0

Jupp! jag hoppas att det framgår. Ska be sambon tolka ordentligt. :) *nervös*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Phew. Då var första besöket avklarat. Tror jag träffat världens bästa doktor! Han var mycket bra och förstående och pratade tom engelska!
Jag ville veta varför jag hade sån brännande smärta i magen också. Ner mot äggledarna nästan och på en punkt i ryggen. Han klämde och jag grymtade av smärta. Mjo, sa han. "Som du vet så är du ju lite överviktig, och det resulterar gärna i att man får ont." Att jag hade ont i magen berodde helt enkelt på att det gjorde ont i ryggen. Låter knäppt men sant. Han klämde på flera ställen. Olika muskler som var förknippade med ryggen och nog banne mig gjorde det skitont även där.. Så jag fick piller att iaf kurera det.
Sen är då nästa att testa min sköldkörtel. Så på torsdag ska jag tillbaka för att ta blodprovet. De ska även testa järn, då sambon nämde att jag är så fruktansvärt trött. Faktiskt sjukligt trött. Kan sova minst 12 timmar om natten och fortfarande känns det som att jag sovit 1 timme.. Hemskt! Jag VILL ju gå upp tidigt och känna att jag har hela dagen framför mig..
Nåja.
Sen veckan efter det så ska jag tillbaka igen för att dels få provsvaren och dels kolla sköldkörtlarna med ultraljud. den här läkaren är expert på just sköldskörtelsproblem, så vi hade bra tur. ;)
Skulle nu proverna inte visa nåt så får vi då ta nästa steg och rådfråga läkaren hur vi ska göra.

Dessvärre fick jag det ju bekräftat att efexor depot som jag äter mot min depression (den enda som dessvärre funkar mot det.. har testat flera andra) inte alls är bra om man har överviktsproblem.. Det gör det svårare att gå ner i vikt och lätt att öka. Nog för att jag alltid har haft svårt, hela min uppväxt, att gå ner i vikt.

*pust*
Så det var en bra dag trots allt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

#4 din trötthet kan också vara ett tecken på problem med sköldkörteln, jag var alltid trött oavsett hur mycket eller lite jag sovit förr men nu sedan jag fått levaxin så har jag blivit betydligt piggare

_**/Mvh Anne

Hoppfull
0

Vad kul att du kom till en bra doktor!! Låter super och inger hopp!

#5 pust… tänk om levaxinet ändå hade den effekten på mig… suck!

AnneN
0

#6 om du blir trött av levaxinet så kan det enligt min läkare bero på för hög eller för låg dos

_**/Mvh Anne

Hoppfull
0

Hm… jag blir varken piggare eller tröttare… pigg ibland (ytterst sällsynt) och trött ibland… men en del andra symptom (som svullnad runt ögonen) har försvunnit.

Ylva-Li
0

#5 Jo precis. Men han tyckte det var bra att kolla järnhalten också för säkerhetsskull. Var ju bara en extra ring på pappret. Flört

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

Jag ska också (sfter en del tjat) få gå och ta ett tsh prov för att su om skölkörtlarna fungerar som de ska. Men läkaren sa att det var störr chans att vinna på lotto än att proverna skulle visa något så det tyckte han var väldigt onödigt, men visst det var bara komma och lämna blod det… suck

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ylva-Li
0

men vilket sätt! Jag tycker det är en självklarhet att få göra dessa tester. När min föredetta sambo mådde dåligt så tog de en herrans massa prover för att utesluta sjukdomar. När jag hade kontakt med läkare något år innan så nämnde de det inte ens. Konstigt.. Men nu ska det iaf utredas.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Se gärna till att de inte bara tar TSH utan även T3 och T4 för att utesluta sköldkörtelproblem!

_**/Mvh Anne

IaMiaMaria
0

oki tack =)

//Maria

Ylva-Li
0

Blä.. skulle ha tagit provet idag, men tror du inte vi försover oss! *Suck* Jag hörde inte klockan och tydligen inte sambon heller.
Nåja, vi fick en ny tid på tisdag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Se till att ställa flera väckare på tisdag då så ni inte försover er igen =)

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

Oh ja!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Phew. Med 3 alarm gick det. ;) Så nu är testet taget. På torsdag nästa vecka får jag veta svaren.

Tydligen hade jag lågt blodtryck såhär på morgonen (ovanligt för mig iaf, brukar ha lagom jämt. Snäppet till högt faktiskt.) Så det var inget tryck på blodet.. hon fick nästan dra ut det.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Jag var och tog proverna i fredags och på måndag nästa vecka ska jag till läkaren och få provsvaren, får se om det stabiliserats nu då jag äter levaxin eller om ämnesomsättningen fortfarande låtsas att den är en studsboll =)

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

Ah får hoppas det! :) Ska bli intressant att höra om de hittar något på mig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

imorgon ska jag iväg och ta mitt prov, få se vad det säger.

//Maria

Ylva-Li
0

Oj spännande! Verkar som att det är en sjukdom som många kan gå med utan att ha en aning.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

ja, den är nog vanligare än man tror, nu har jag varit och blivit av med lite blod iaf, så nu är det bara till att vänta

//Maria

AnneN
0

Jag har idag vart hos läkaren och fått mina provsvar, min ämnesomsättning är ett pytte uns för låg nu med den levaxin dos jag har men eftersom jag mår bra och inte känner av några symtom alls så ska jag fortsätta på samma dos och göra kontroll igen om 1 år =)

_**/Mvh Anne

IaMiaMaria
0

oki, det var ju bra, men kunna han inte höja den lite då?

//Maria

AnneN
0

#24 han ansåg inte att det var nödvändigt då jag mår bra i övrigt (inte har några symtom) och han sa att eftersom jag ska börja på gym till veckan så kommer det mest troligt att göra att ämnesomsättningen ökar en aning.

_**/Mvh Anne

LenaK63
0

Hur mår man om man har problem med ämnesomsättningen? Vad gör Levaxin?

AnneN
0

#26 innan jag fick levaxin så var jag konstant trött, kunde inte gå ner i vikt oavsett vad/hur mkt eller lite jag åt, ökade i vikt trots att jag åt som jag skulle, hade skakningar (skakade i händerna ibland)

Levaxinet höjer eller sänker ämnesomsättningen (beroende på vilket man behöver), jag är inte helt säker på hur det fungerar men att det fungerar (iaf för mig) vet jag.

_**/Mvh Anne

LenaK63
0

Tack för upplysningen AnneN.

Hoppfull
0

AnneN skakade du innan du fick levaxin? Jag skakar av mitt levaxin… hm, undrar om kroppen egentligen vill ha högre dos då… intressant! Min skakningar minskar en aning om jag äter något och ökar när det gått en stund sedan jag åt (har ju problem med hungerskänslor så jag missar hunger emellanåt).

AnneN
0

#29 jo jag skakade innan jag fick levaxin… enligt läkaren så är det mer en symtom på för hög ämnesomsättning.

Kan det kanske vara så att du får för hög dos?

_**/Mvh Anne

Hoppfull
0

Jo det kan det mycket väl vara Glad eftersom levaxinet inte har någon direkt märkbar effekt alls så kan jag självklart öka dosen för mycket. Min ämnesomsättning är ju död i övrigt så då är det nog bara skakningarna som fungerar Flört

Ylva-Li
0

Skakig blir jag om jag inte ätit på några timmar. Hungern övergår i skak och utmattning. =/
Imorgon ska jag till läkaren för provsvar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

#31 skakningar kan ju även vara symtom på andra saker, så du kanske borde fråga läkare om det?

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

#33 Så sant. Jag ska ta upp det mesta med läkaren imorgon när vi går dit. Uscha.. är lite nervös faktiskt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Håller tummarna för att det ska vara bra besked du får =)

_**/Mvh Anne

Hoppfull
0

Jo jag skakar när jag inte ätit… jag skakar när jag tränat vilket sannolikt oxå hör ihop med mat! Om jag bara kunde känna hunger när jag behövde äta skulle det ju bli så mycket enklare Skrikandes

Ylva-Li
0

Jahapp. Hemkommen från läkaren.
Vi gjorde ultraljud som visade på normala skörtlar, inga fläckar osv. Dock hade proverna visat minskad produktion. Så jag har fått medicin, 50mg (av vad den nu hette. Ligger ju i väskan.) som jag ska äta i 2 månader. Sen ska vi testa igen för att få till rätt dos. Men ja, lite av min övervikt kan bero på det här, sa läkaren. Så förhoppningsvis kan det hjälpa min kamp att gå ner, samt min totala trötthet.
Vore SÅ skönt att få vakna upp efter 8 timmar och känna sig utvilad för en gångs skull.. Måste alltid sova minst 12 för att fungera.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
0

Men så skönt att få veta i alla fall! Nu kanske mycket förändras till det bättre för dig! Glad

AnneN
0

#37 vad skönt att du fått veta detta nu och slippa gå med det i flera år till utan att veta om det =)

Kan medicinen heta Levaxin?

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Att tänka på då man äter levaxin:

Om du använder både Levaxin och järntillskott ska du låta det gå minst två timmar mellan intag av dessa preparat och Levaxin.

Kalciumprodukter (tex mjölk och andra mejeriprodukter kan inehålla mkt kalcium) eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum.

Källa: Fass

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

#40 Ah ok! Någon järnmedicin har jag inte. Bör tänka på det ändå när jag äter frukost kanske. Äter ju oftast ost och yoghurt.

Ja det är faktiskt en lättnad trots allt. Låter väl sjukt att känna sig lättad över att vara "sjuk". Men för mig så innebär det att det inte bara var jag som var lat och konstig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

#41 precis så kände jag också då jag efter många om och men fick min diagnos.

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

#42 Hm, tror det är levaxin, bara att den heter nåt annat här nere i tyskland. Thyrixol eller nåt sånt. De har andra namn men samma sak så.
Fick börja med 50mg. Halva tabletten i en vecka och sen en hel.

Hur fort kände ni någon förändring?
Jag tänker mest på min trötthet. Vet inte hur fort det kan gå innan jag bör känna mig något piggare.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

#43 ibörjan blev jag ännu tröttare än vanligt, men då fick jag för hög dos, men det kan ta allt från en vecka till ett par månader innan det är så pass att du själv tänker på det

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Finns ett annat läkemedel som heter Euthyrox

_**/Mvh Anne

IaMiaMaria
0

Jag fick mitt provsvar idag och mina tsh prover var helt normala. Skönt på ett sätt, men skulle vilja ha en förklaring till mina problen, man vill ju inte att de ska vara psykiska.

//Maria

AnneN
0

#46 tog de bara tsh? Mina tsh värden är normala men inte de andra 2.

_**/Mvh Anne

IaMiaMaria
0

nä de tog T3 och T4 också och de var tydligen också bra, alla proverna var bra sa hon då jag pratade med henne.

//Maria

Ylva-Li
0

#48 Hm.. Alltid jobbigt när man tror att man kanske har nåt, fast det inte är så. :/ Men då är du iaf ett steg i rätt riktning trots allt. En sak utesluten alltså. Hör med dem på sjukhuset vad mer de kan erbjuda dig för hjälp.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||