Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4646 ggr
[Norum]
0

Att väga mat

Tittar in igen (brukar tjuvläsa Skäms ) och passar på att fråga en sak som jag har undrat över. Jag ska börja föra in min kost på "Min mat" för att få lite koll på vad jag stoppar i mig. MEN.. om jag har ätit ris säger vi till middagen i dag och ska föra in det. Räknar jag då 100 gr okokt ris eller kokt? Ska jag räkna på den råa köttbiten eller när den är stkt/kokt? Blir inte riktigt slug på hur man räknar..

Ylva-Li
0

Hum, brukar det inte vara olagat man väger?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Norum]
0

Jag tror det men jag har blivit SÅ osäker.. Ju mer jag funderar, desto osäkrare blir jag.

AnneN
0

Vet inte hur "Min mat" fungerar men enligt de råd jag fått från dietisten så ska jag mäta/väga maten efter den är tillagad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

*3 Men ris tex blir ju tyngre när man kokar det. Om en portion ris är 60 gr (tagit fullständigt ur luften) så kanske det väger 100 gr när det är kokt. Vilken vikt lägger man då in i "Min mat"? Det mest logiska måste ju vara torrvikten, eller? Blir snurrig på detta…

Hoppfull
0

Det måste specificeras någonstans.

När jag höll på med VV hade de både tillagad och icke tillagad vikt för säkerhets skull. För det är ju som du säger Skruttis VÄLDIGT stor skillnad! Kolla upp det med min mat.. finns det ingen info eller en mejladress du kan skriva och fråga?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnneN
0

#4 ris, pasta mm har dietisten inte skrivit upp antal gram uta istället antal dl, tex 1,5 dl kokt ris, 2 dl kokt pasta

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

AnneN
0

#7 Då, vad?

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Kom bara "Då" med?? Hade jättebråttom så jag kollade aldrig om det gick i väg som det skulle.. Skäms  Sorry!

Det skulle stå:
Då måste du alltså först koka maten och sen väga den?
Men detta med 2 dl pasta? Om du vill ha spagetti då? Låånga såna.. Flört

AnneN
0

#9 med spagetti så tar jag på ett ungefär (ögonmått)

_**/Mvh Anne

shorty73
0

Är man med i tex viktväktarna o man vill äta popcorn…då ska man mäta dem poppade inte opoppade…när jag väger min mat väger jag den tillagad…men vad som är rätt eller fel vet jag inte…ett annat tips är att byta ut din tallrik…istället för en normalstor tallrik kan du ta en mindre tallrik…då lurar du ögat att tro att det finns mer mat än det gör.Ett annat tips är att dr5icka ett glas ljummet vatten ca en halvtimme innan du äter,det ger en mättnadskänsla.Lycka till

kramisar