Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettoff-topic
Läst 2161 ggr
Tatsja
0

Matallergi - vad äta?

(2006_06_21_80.jpg)  (2005_05_25_120.jpg)  (2005_05_25_123.jpg)

Att vara allergisk mot det mesta i matväg och även gluten-laktosintolerant är inte lätt i vårat samhälle. Det gäller att se upp med vad maten innehåller.

Jag är väldigt matallergisk. Svamp, skaldjur, lever, nötter, mandel, citrus, allt som är rött, paprika, äpplen, päron, viss fisk, melon, all frukt med kärna som vindruvor, gluten-laktosintolerant. Att handla mat är inte lätt. Det gäller att läsa ordentligt, men ibland kan det bli fel. Texten på innehållsförteckningarna är ibland väldigt små och om det står på flera språk, så gäller det att kunna förstå tex eng väldigt bra. Tack och lov så kan jag vara i närheten av nötter, än så länge.

Jag har inte alltid varit allergisk mot allt utom svamp och skaldjur. Det är förenat med livsfara för mig. Får jag inte vård snabbt så blir jag medvetslös och kan dö. Lever kunde jag äta när jag gick i småskolan. Älskar leverstuvning, sen i mellanstadiet så utvecklades allergin och jag blev tom inte insläppt i matsalen de dagarna lever serverades, utan fick äta i skolköket. Mandel blev jag i vuxen ålder, likaså gluten. Att inte kunna äta en nybakad bulle eller bröd, känns som ett straff.

Verkar som om jag blir mer och mer allergisk. Kan inte gå på kinarestaurang, de använder mushroomssoja. Kan inte gå på fest och överraskas. Om de använder samma skärbräda eller bestick när de gör ordning maten, så är det livsfarligt för mig.

Var på en nyårssupè en gång. Blev serverad grön bandspagetti. Allt jag fick. De hade "glömt". Jag kunde inte äta något den kvällen. Känns väldigt orättvist.

När det gäller gluten-laktosvaror så har jag aldrig sett att det är extrapris på de varorna. T.e.x ett halvt kilo makaroner kostar runt 28 kr, som jämförelse, vanliga makaroner  ett kg kostar mellan 11- 16 kr. Känner ibland att jag lever på riskakor. Får alltid laga dubbel mat hemma och vara noga med hygienen på tillbehören. Stekpanna, kastruller, skärbräda, knivar. Räcker med att sonen skurit sitt bröd med min kniv och på min skärbräda, så blir jag dålig. Vi är tvungna att alltid hålla reda på vispar. Har min egen eftersom han tycker om sås med svamp.

Det var lite om hur vardagen kan vara för en som är hyperallergisk mot mat. Finns det fler som mig eller har ni frågor, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Kramiz Tatjsa

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Jösses, och jag som är småsur för att jag fick diabetes och måste ändra min kost. Skäms

Tatsja
0

Vad tror du jag är då, när det kommer mer och mer allergi för mig. Flört

fast leva på riskakor, så kanske jag blir av med all övervikt.

Skämt åsido. Det gäller att vara uppmärksam vad saker och ting innehåller.

Väl mött, Tatsja

IaMiaMaria
0

För några år sedan fick jag helt plötsligt efter en långdragen infektion en massa födoämnes allergier, bla gluten, E621 (en massa mat med andra ord), kivi, lök, paprik, baljväxter säker något mera också som jag inte kommer ihåg.

jag blev riktigt dålig då jag åt dessa saker, i och med tiden kunde jag äta lite av dessa saker och nu går det bra igen, så helt oförklarligt för alla doktorer så gick min allergi över, det enda som är kvar är kivi, och får jag i mig då är det akuten som gäller för jag sväller igen i halsen.

Det är hemsk att vara allergisk, jag kännde mig utan för, familjen gick på kina resturang men jag fick stanna hemma, för de hade inget där som jag kunde äta.

Den gånger jag kom ut och äta fick jag specialbeställa och de fick laga till extra utanför matsedeln eller göra om vissa rätter, på vissa resturanger var det inge problem men på andra suckade det, eller så fick amn till svar att de kunde de inte göra.

alla gånger jag gick ut och fikade var dte en kopp te och en biskvi, jag var så less på dessa biskvier så ni kan inte tänka er.

hemma var det inge större problem, jag bodde själv då, så då kunde jag laga vilken mat som helst =)

Det är inte lätt, man måste hela tiden kämpa för sin rätt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Tatsja
0

Gå ut och äta kan jag glömma. tänk om det finns sporer kvar. Just svamp och skaldjur är döden för mig. Kinarestaurangerna använder svampsoja. Kan ju inte ens bli hembjuden och överraskad. Men jag har börjat tycka om riskakor. Får väl leva på de. Flört

Väl mött, Tatsja

Ylva-Li
0

Usch allergier är ett otyg.. Jag är överkänslig mot laktos, fast det har blivit bättre på senaste tiden dock.
Minns en händelse när vi skulle äta på resturang med jobbet jag hade förut. Jag hade sagt till flera veckor innan att jag inte kunde äta laktos, då de hade frågat om allergier etc.
vi skulle få potatisgratäng med fin sås och fint kött.
Jag fick: kokt potatis, köttbit.
Det var allt.
Mina kollegor frågade varför jag inte kunde ha fått en skysås till iaf. Och laktosfri potatisgratäng är då banne mig inte svårt att fixa!! Jag var mycket besviken och det var inte ens gott..
Till efterätt fick de nåt skumt, minns inte vad. Jag blev erbjuden praliner och jag sa att "nej, det där kan jag inte äta, det är ju choklad".
De tyckte att det var ju så lite laktos i, så jag kunde väl prova?
Eh.. prova?! Nu hade jag "bara" fått ont i magen.. men hallå! Man kan inte bara prova.. Tänk om jag varit jätteallergisk mot nåt?
Nej.. dit går jag aldrig igen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

IaMiaMaria
0

Usch vad tråkigt, jo det var ju ganska ofta man bara fick kött och potatis inge mer, super kul mat verkligen.

Problemet var att då jag skulle ut och sa att jag var gluten allergiker kunde jag få svar att nä det är ingen mjölk i den hära maten!?

Lika så med E621 var det många resturanger och fik som inte hade en aning om vad det är, lite skrämmande att de inte vet vad de serverar.

okunninghet är ett problem för allergiker.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Tatsja
0

#5 bara ont i magen. Förstår inte varför folk inte förstår att det där onda, gör att toaletten nästan sprängs. Sen vill man ju som allergiker kanske ha lika god mat som de andra.

#6 Kan de inte skillnad på gluten och laktos? Dåligt.

förstår er båda. Många gånger har jag fått höra om vi ska bort att det bara är att ta bord räkorna ju, eller sila såsen. Jag har inte lust att riskera mitt eget liv för deras lathet.

Väl mött, Tatsja

Anne
0

Just laktos är väl ändå hyfsat enkelt, i och med att man kan äta laktas separat och på så vis klara mat som det är lite laktos i. Inget man gör hela tiden, men just inför restaurangbesök med mera kanske det är en okej lösning.

Vill gärna tipsa om en väldigt bra blogg om att vara glutenfri - http://glutenfreegirl.blogspot.com

Tänk på att medelhavsmat ofta är både glutenfri och laktosfri.

Ylva-Li
0

#8 Jo, just då klarade jag visserligen lite laktos, men jag var tvungen att göra lååånga uppehåll för att göra det, och just då behövde jag ett sådant uppehåll. Men att de inte hade någon förståelse alls.. :/

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anne
0

Ja, det var himla tråkigt att de hanterade det så illa. :( Och ändå lite ovanligt får jag hoppas?

Tatsja
0

I och för sig finns det en tablett man kan ta för just laktos. men sen beror det på hur kroppen reagerar. Olika för alla.

#8  Även om den maten brukar vara fri, så är det ofta skaldjur och svamp i den. Då är det kört. Även grönsakerna.

Ibland är jag riktigt avundsjuk på de som klarar att gå ut.

Väl mött, Tatsja

Anne
0

Men, både skaldjur och svamp kan man ju lätt undvika själv. Visst, att äta ute är inte lätt om man har så många allergier som du har, men på något sätt är det ju också rätt lätt att förstå att restauranger inte kan undvika så många livsmedel i sitt kök. Mitt tips var mer generellt, om det är svårt att hitta saker att äta, och inspirationen tryter, titta på andra kök. Det är ju i stort sett bara svenskar som äter mycket laktos över huvud taget - nästan hela Asien är fullt av laktosintoleranta, t.ex. Och även asiatisk mat är ofta naturligt glutenfri, om man undviker såser och smakförstärkare med vetemjöl i. (vissa sorters soja, framför allt.)

Tatsja
0

#12 Visst. Är glad och avis för er som kan gå ut. Men efter alla år med allgeri så har jag vant mig. Lättare att göra min egen mat. Om jag blir bortbjuden någonstans, tar jag med egen mat. Enklare. Men äta ute kan jag glömma. Bara ta en fika i sådana fall.

Många gånger önskade jag att jag slapp dessa allergier.

Väl mött, Tatsja

Anne
0

Ja, det förstår jag. Det måste bli väldigt begränsande.

Tatsja
0

Har ju under åren lärt mig uppskatta riskakor i alla fall. Bättre än inget.

Väl mött, Tatsja

Ylva-Li
0

Riskakor är gott!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tatsja
0

Men enformigt.

Väl mött, Tatsja

Ylva-Li
0

#17 Ack ja..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tatsja
0

frigolitpapper som familjen säger. Men bättre än ingenting.

Väl mött, Tatsja

Ylva-Li
0

#19 Hihi, precis vad min fästman säger. Personligen tycker jag att det kan smaka gott om man har en god skiva ost på, och nån gurkskiva.

Föresten kan jag bara hålla med dig om priserna på gluten och laktosfritt. Laktosfritt börjar ju dessutom komma allt mer, men inte sjutton sjunker priserna för det!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tatsja
0

Gluten är värst. Var och kolla på korvbröd. 5 st 35 kronor. Blev ingen korv med bröd.

Väl mött, Tatsja

HannaM
0

#21 nu har jag ingen aning utan ställer bara en fråga som den novis jag är på glutenallergi, det går inte att baka själv? Det brukar ju bli bra mycket billigare i så fall.

Tatsja
0

Jo det går att baka själv om man inte har spår av annat mjöl och sånt. Men orken på grund av handikapp är lika med noll. Du kan ju hjälpa migFlört

Väl mött, Tatsja

HannaM
0

#23 Tråkigt, du får lura någon i din närhet att hjälpa dig=)

Tatsja
0

Det är ju de som ber mig istället. Jobbigt. Känner jag bara gnäller nu, men jag försöker i alla fall baka ibland. Fast kroppen protesterar hej vilt.

Väl mött, Tatsja

Sarah
0

Laktosprodukter är lätt fixat. Det finns massor av soja och havre produkter att ersätta med. en sojagrädda kostar kanske en eller två kronor mer än vanlig. Märker ingen smakskillnad nästan. Du kan stuva på det ;) Om du inte är allergisk mot soja och havre vill säga…