Om man inte äter upp
Om man inte äter upp sin "dagsdos" med kalorier (är med i viktklubb.se), går man fortare ner i vikt då?
Ja, jag menar de "intjänade" kalorierna som man fått av träning eller nåt. INTE "grundkalorierna".
Jag undrar, för att jag inte är hungrig och har ingen lust att äta upp alla intjänade kalorierna bara för att det ska VARA så.
Shintaida
Hm, du borde ju gå ner i vikt då. Jag menar, själva grundtanken är ju att du ska äta mindre kalorier för att gå ner i vikt. Och äta bara för att det ska vara så, låter ju inte sunt. Jag tror snarare att de har gjort en plan så man ska känna att det är tillåtet att äta, för att man har tjänat in det, men fortfarande inte äter för mycket än vad man borde.
Så är du inte mer hungrig, så ät inte! ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Alltså egentligen är det inte så! Om man underskrider den lägsta mängden mat man behöver (vilket jag förutsätter att de räknat ut för dig) så går kroppen in i svältläge och släpper inget alls.
Det finns en lägsta gräns för vad en normal kropp behöver för att fortsätta jobba som vanligt, och äter man mindre så signalerar man svält.
Det här förutsätter förstås att du är frisk! Men jag har förstått att det är just det felet många gör, de äter för lite och står stilla.
Jag har en vän som viktväktat och hon var väldigt noggrann med att äta alla sina points varje dag. Hon gick ner som med… hon var pedantiskt noggrann med att äta rätt och rätt mängd och hon hade inga problem. Nu ska väl tilläggas att hon var väldigt ung och hade ganska risiga matvanor innan, men det fungerade väldigt väl för henne.
Så mitt råd är att inte äta under minsta mängden mat.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror inte att det är så himla lätt för kroppen att gå in i svältläge, men det beror ju på hur mycket och vad man äter. Men så länge man äter skapligt bra, varierat och med mycket näring, då tror jag inte att det är några problem. För visst är det generellt så att färre kalorier ger större viktminskning. Diffar det på säg, 200 per dag, så är det ingen dramatisk skillnad, och är du inte hungrig så tycker jag inte att du ska äta mer för att ett datorprogram räknat ut att du ska det. Lyssna på din egen kropp. :)

Jag håller inte riktigt med här. De där programmen räknar ut absoluta minsta mängd man kan äta utan att bli sjuk/svält. Och går man under så reagerar kroppen.
Har man dessutom som Shintaida (för du har ju hållit på och mixtrat ett tag, eller hur?) hållit på med dieter hit och dit i olika omgångar så är kroppen inte trygg utan går både snabbt och lätt i svält. Den går lättare i baklås än annars helt enkelt. Det är inte säkert att man har normala hungersignaler heller, det har inte jag och det ställer ju till extra mycket.
Självklart ska man ju inte äta extra om man inte är hungrig, men då kanske man ska välja mer energitäta ingredienser i maten så att man får i sig det man behöver.
Trots allt är det inte helt ovanligt bland bantare, att de äter för lite hela tiden och håller kroppen i svälläge varpå den inte släpper ifrån sig ett skvatt.
Då tror vi olika :)

Japp :) det är ju tur det… att inte alla tror och har upplevt saker lika, det skulle ju bara bli för trist! :)
De senaste dagarna har jag gått ner ett hekto per dygn. 
Min kropp är nog fortfarande inställd på LCHF. Men jag PALLAR INTE MED den kosten i längden! Det är inget för mig längre. De första 10 kilona rasade i början…men jag vill ha en happy ending på min story! = Målvikt.
Jag äter vad viktklubb har räknat ut och kanske mer om jag är hungrig och om jag har motionerat till pluspoäng, så att säga.
// Shintaida
Jag håller fullständigt med Hoppfull som tycker att man ska äta upp alla kalorier man ska på en dag. För faktiskt är det det vi alla som vill gå ner i vikt gör fel för kroppen går fort in i svältläge, den har ingen tanke på att du kanske rättar till det i morgon genom att äta mer då utan den reagerar omedelbart. Alla gånger man "bantar" ner sig har man gjort fel, dvs. ställt in kroppen på svältfödan och den sparar sedan på allt som kommer ner i magen. det är alltså svårare för kroppen åt andra hållet när den väl är inställd på svält. Det är ett "bra" sätt att förstöra en normal kroppsfunktion och en anledning till att man måste banta gång på gång på gång i livet.
Jag menade inte att man inte skulle äta upp sina poäng. (1300 kcal) Dem äter jag alltid. Jag menade de extra kcal man får som bonus när man tränar. om det är DOM man MÅSTE äta upp.
// Shintaida
Däremot behöver ju kroppen mer energi när du tränar - men datorprogram är ungefärliga, och vet ju inte hur exakt DIN kropp fungerar och hur mycket DU förbränner. Träningen ökar dessutom din förbränning. Men däremot låter 1300 väldigt lite per dag för dig som tränar så pass mycket - jag skulle öka rent generellt, och kanske lägga till ett eller två mellanmål i anslutning till träningen. Det är bra för förbränningen att äta ofta.
Jag äter nu mellan 3 och fem gånger om dagen och ser till att jag har en "buffert" om jag blir sugen. Tränar motionscykel 2-3 ggr/dag à 30 minuter, som blir min buffert.
Börjar vänja mig och lära mig hur jag ska lägga maten och mattiderna. Var lite svårt i början. NU är jag mätt på kvällarna! *skönt*
// Shintaida

Jag läste slarvigt och för fort Shintaida. Jag tror inte alls att du måste äta de kcal du tjänat in på att träna. Sedan håller jag helt med Anne här att det kanske blir lite väl lite med tanke på din flit med cyklandet.
Jag har fått lärt mig att kroppens ämnesomsättning (normalt) tar ett dygn att ställa om. Så efter ett dygn går man in i svältläge om man äter för lite.
Sedan kan det ta upp till ett år innan kroppen rättar till det och då förutsätter det tillräckligt med mat under hela den tiden (fått den här senare infon av en tillfrisknad anorektiker) och då är det viktigt med proteiner.
Äter du tillskott av omega-3 Shintaida? En del får ju bättre snurr på ämnesomsättningen av det.
Tack, Hoppfull. Ja, jag äter Omega 3 Extra.
// Shintaida