Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1822 ggr
shintaida
0

Tjolahopp - ny här!

Genom en annan sajt, kom jag hit. Och det tackar jag så mycket för. Har mycket att läsa igenom, ser jag. Skrattande  Och frågor från mig, lär komma.

Jag har ca 20 kilos övervikt och kämpar som en liten blå gris mot det. Skrikandes 

Allt från LCHF till lågkolhydratkost…och MYCKET, MYCKET cykling.

Inget speciellt har hänt med mig, tycker jag. Varken mått eller vikt.

Det är tröstlöst. Gråter

Hur gör ni som lyckas?

Hur lång tid tar det?

Har cyklat som en galning minst 1 mil om dagen, varje dag det varit fint väder, nu i EN HEL MÅNAD!!

Det tär på psyket…. har ni några goda råd?

// Shintaida

AnneN
0

Välkommen hit! Jag kan bara säga, GE INTE UPP!

Min vikt går mycket sakta men säkert neråt nu, jag har börjat gå på gym, motionerar med hunden, äter enligt dietistens råd (tallriksmodellen med modifikation).

med mycket sakta menar jag ca 1kg/månad (innan jag började på gym, har nyss börjat så får se om det går snabbare), men det är betydligt bättre än hur det var innan då jag gick upp 1-3kg/vecka.

Många goda råd kommer du säkert att få och även kunna hitta om du läser runt lite =)

Lycka till =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
0

Hej och välkommen!

Jag förstår din frustration. Jag hade samma problem och har väl fortfarande än. Hur mycket jag än kämpade så hände ingenting på vågen.. om inte väldigt lite. Många tårar föll och efter flera månader (Kämpat har jag gjort i hela mitt liv) nu detta året så beslöt jag att göra en sköldkörtelstest. Mycket riktigt visade det på att jag hade underproduktion. Så nu äter jag medicin för det. Läkaren trodde också att det kan hjälpa min vikt nedåt. Givetvis måste jag fortfarande kämpa. ;)

Har du kollat din sköldkörtel? Man vet ju aldrig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

shintaida
0

*suck*

Ja, den har jag kollat många gånger, Ylva-Li.

Fint namn *ler*…jag heter också Ylva!

// Shintaida

Hoppfull
0

Hej och Välkommen Shintaida!

Har du testat att äta L-tyrosin? Det är naturens motsvarighet till levaxin och det finns många som har underproduktion trots att det inte syns på proverna. En del blir så hjälpa med tyrosinet istället. Det kan ju vara värt att testa i alla fall.

Lycka till!

Här finns en nätbutik: L-tyrosin

och en annan: vitaviva

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

shintaida
0

Tack för tipset, Hoppfull!

Jag har kollat nu och det var ju inte så dyrt som jag befarade.

MEN jag kan inte för mitt liv komma på vad MAO-hämmare är för något.

Äter Ergenyl och vet inte om det finns i det.

Någon som vet?

// Shintaida

Ylva-Li
0

Hm äter du andra mediciner? Jag äter t.ex för depression och just efexor som jag knaprar, är inte alls bra om man vill gå ner i vikt..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
0

Hm, inte jag heller… googlar… MAO-hämmare finns i antidepressiv medicin, så man ska inte kombinera L-tyrosin med medicin med MAO-hämmare i. Så här stod det:

MAO-hämmare

Monoaminooxidas-(MAO)-hämmarna tillhör också de klassiska antidepressiva läkemedlen och har varit kända sedan 50-talet.

Verkningsmekanismer: Hämmar nedbrytningen av serotonin och noradrenalin i hjärnan.

Biverkningar: Preparaten har endast få biverkningar:

• nedsatt blodtryck, vilket kan medföra yrsel.

• sömnbesvär kan förekomma

• Det största problemet är att vid kombinerat intag av föda som innehåller tyramin eller om patienten använder annan medicin som påverkar hjärnans signalämnen, kan en mycket kraftig blodtrycksstegring uppstå. Detta tillstånd kräver snabb behandling av läkare eller på akutmottagning.

• Patienter under behandling med MAO-hämmare får inte äta ost, marinerad sill eller vindruvor. Man får inte heller dricka rödvin.

MAO-hämmare har lång verkningstid och är fortfarande är aktiva 14 dagar efter att man har avslutat behandlingen.

Eftersom läkemedlen medför stora olägenheter för patienten så finns dessa mediciner endast som licenspreparat i Sverige, det vill säga att de kan användas endast efter särskild ansökan och i utvalda fall.

Exempel på preparat : Monoaminooxidas-hämmare med lång verkningstid [Irreversible, non-selektiv MAO-hämmare] som tabletter.

Nu är ju inte alla anti-depp likadana så ring apoteket och fråga eller så om du fortfarande är osäker.

shintaida
0

Läste i fass att Ergenyl är mot epilepsi. Så jag tror inte det är någon fara. Har beställt nu. Skrattande

// Shintaida

Anne
0

Det som gjorde stor skillnad för mig var att gå mer - jag skaffade en stegräknare. Det, i kombination med lite mer intensiv träning och lite bättre mat (eller ja, mindre godis), har gjort underverk för mig. Det är ingen snabb nedgång - 1-2 kg per månad - men däremot är det stadigt.

Hoppfull
0

Så bra då Shintaida, det är ju alltid värt att testa! Tänk på att trappa upp långsamt och öka dosen tills du märker resultat.

*håller tummarna*

Lycka till!!

Just det, glömde… ibland behöver man komplettera med selen för att få effekt.

Tinnie
0

Ett litet tips kan ju vara att man tar en mindre tallrik, typ en assiett. Lägger upp maten fint, man äter ju med ögat också!! På det viset kan man lura ögat att det är mer mat än vad det egentligen är!

Kram!

shintaida
0

Hej Tinnie!

*vinkar glatt*

Det har jag redan gjort. Gjorde det för en månad sen. Men nu börjar vågen hacka sig sig ner ett hekto per dag, verkar det som. Skrattande

// Shintaida

Ylva-Li
0

Iofs så går det långsammare efter ett tag. I början kan det kännas som att vikten rinner av en och sen stoppas det upp, vilket är helt normalt. Men sålänge du fortfarande går ner så går det ju iaf åt rätt håll. Sen tror jag också att man inte ska stirra sig blind på vågen. Tränar du så bygger du också upp muskler och de väger mer än fett, så därav kan vågen visa fel under den perioden.
Jag tror att det snart kommer börja gå ner igen. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tinnie
0

Shintaida…

Hur motionerar du? Det kan ju vara så att du har ökat din muskelmassa, då märks det inte till en början så mycket på vågen… ge inte upp.. vikten kommer att börja trilla neråt igen.

kram

shintaida
0

Jag motionscyklar 3 ggr/dag á 30 minuter. Inte fort, utan lagom takt.

// Shintaida

AnneN
0

Tränar du så ställ dig inte på vågen för muskler väger mer än fett, plocka fram ett måttband istället!

_**/Mvh Anne

shintaida
0

#16 AnneN

Jag både väger OCH mäter mig. Ser att centimetrarna blir färre. Dock inte så fort. Flört

// Shintaida

AnneN
0

#17 det är bättre att de försvinner sakta än att de försvinner fort, försvinner de sakta så hinner kroppen anpassa sig och huden hinner med att dra ihop sig. Minskar man i omfång för snabbt så är risken stor att man får slapp hud som hänger istället.

_**/Mvh Anne

shintaida
0

# 4 Hoppfull!

Nu har jag skaffat de preparaten ( L-tyrosin och vitaviva) som Du rekommenderade i nr 4. Ska bli spännande och se om de hjälper.

// Shintaida

Ylva-Li
0

#19 Det ska bli mycket spännande att höra tycker även jag. Du får rapportera hur det går.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

shintaida
0

#20 Ylva-Li

Ja, det ska jag göra. Skrattande

// Shintaida

Hoppfull
0

Jag håller tummarna så hårt jag kan! Hoppas hoppas hoppas att det hjälper dig!