Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2321 ggr
villvalitehemlig
0

Deppig! *långt*

skriver under ett annat nick, eftersom jag tycker detta e lite känsligt.

Va igår hos läkaren för att kolla en grej, det första han går på mej om är "du är överviktigt" -No shit!? det visste jag inte…

o bla bla bla om det….

sen pratar vi om lite annat, o så kommer han in på det igen, jag säger att jag pendlat mkt i vikt under hela mitt liv, har handlat om 17kg- , sen 20kg+ o så har det fortsatt…
nu har jag varit överviktig denna gång snart 1år, men har under senaste 4mån gått ner från 93,5 till 88,5.. men det verkade inte vara bra, för det sa han inget om..fast jag flera gånger påpekade att jag börjat ta tag i det o faktiskt gått ner i vikt.

Har du nån gång varit normalviktigt!.. ehh, ja.. jag sa ju precis till dej att jag pendlat mkt

hmm,

han kollar på datan, jaha, o du är ensamstående då… det va inte menat som en fråga..

Nej! jag är gift!, vaddå är jag så ful o fet att ingen vill ha mej lr?

jag förstår att läkare tar upp ens vikt för det är inte bra att vara överviktig, men att varje jävla gång bli behandlad som att man vore nåt jä'vla missfoster som inte har nån aning om hur man ser ut lr vad man stoppar i sej…
Jag va noga med att poängtera att jag visste precis varför det blivit såhär o att jag nu mådde bra nog att börja ta tag i det hela… men känns inte ens som han lyssna på det..

shjälv är jag ganska stolt över mej själv som gått ner dom här 5kg:na, men nu känns allt bara skit o jag är jätteledsen…. vill inte gå dit igen, men måste ju tyvärr..

o det roliga i det hela är att den "sjukdom" jag har oftast har väldigt väldigt lite att göra med övervikt…

han frågade även om jag planerade att skaffa barn snart,, vågade inte säga att ja, vi håller på lite smått.. va så rädd för vad han skulle säga..

usch..

förlåt för svammel men….

Anne
0

Gud så tråkigt att få så dåligt bemötande! Byt läkare! Det där ska man inte behöva ta.

AnneN
0

Jag håller med #1 Byt läkare, det har du rätt till!

Grattis till att du har gått ner 5kg det ska du vara superstolt över!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

villvalitehemlig
0

tack så mkt! jo, det kändes verkligen bra o jag tycker att jag har kännt det lite på omfånget runt mage o så, att kläder suttit aaaaaningen bättre :)..

men nu har jag verkligen blivit nertryckt, känner bara för o åka o köpa en stor godispåse ;)

varflr ska dom hålla på o tjata om det? hade det inte räckt m hans konstaterande över min övervikt o när jag sa vad jag vägde o att jag nu börjat ta tag i det..o varför det blivit så..
han kunde ju bara ha släppt det.

nu vet jag hur det kommer bli för mej… antinge äter jag inte alls, lr så trycker jag i mej o spyr upp allt istället…

o det är ju jäkligt sunt..

Ylva-Li
0

Men FY vilken läkare. Jag tycker att nästa gång du måste gå till en läkare så kräver du att få en ny. Sådär ska du inte bli behandlad. Vi har rätt att bli behandlade med respekt.. Usch, jag hatar arroganta läkare!

Ps. Du vet om att vi har en privat del på forumet, om du känner för att prata av dig mer, fast under ditt vanliga nick? Jag eller medarbetarna ger tillträde dit, så vi har koll på vilka som finns där.

*Stora kramar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
0

Fy sjutton! Men jag vet precis hur du menar! Jag har på grund av exakt samma bemötande sökt fyra - fem olika läkare och ALLA, jag menar verkligen ALLA har bemött mig på liknande sätt. Idag har jag gett upp hoppet om att hitta någon annan läkare än min psykiater som lyssnar, tack och lov är hon ju läkare och kan skriva remisser och mediciner mm. men det är verkligen för jäkligt att läkare inte kan bemöta en som en människa utan utgå ifrån att man är en lat människa som bara ligger framför tv:n och äter chips och/eller kakor!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tinnie
0

Svälj förtreten och den där läkaren kan flyga och fara till ett varmare ställe. DU ska VARA stolt över de kilon som just DU har kämpat med att få bort. Glöm den där godispåsen och get back on track again. Tänk om du går ner ytterligare 5 kg till du ska till den där sk. läkaren.
Jag vet hur ont det gör när man har kämpat och kämpat och sedan är det någon dum individ som bara rycker undan mattan och man faller pladask på rumpan och slår i svanskotan!!!!!  Ta nya tag och försök glömma vad han sa!

Kram och lycka till.

Angelclaw
0

Vilken tarvlig läkare!!!!! Skrikandes

Du har varit jätteduktig! 5kg är bra!! Var stolt!! Du förtjänar det!

Jag har också fått den kommentaren hos läkare "ja du är ju överviktig…."  -liksom, nähä?? Jag har varken spegel eller våg??

Man vet ju om det. Och du försöker ju få ner det (och är ju redan en bit på vägen, som sagt, 5kg är bra!) !! Klart som sjutton att du ska vara stolt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

wanna-be-thin
0

vilken hemsk läkare! :O tycker att han beter sig hemskt!

jag tycker att du har kämpat otrologt bra och klarat av att gå ner mycket mer än jag ens kunnat drömma om! :) you go girl! ;) kämpa på, du e vacker både på utsidan och insidan! :D <3

choklatship
0

Har blivit bemött av liknande sedan jag va 7 år.

Allt från sjuksköterskor på större läkarhus som tyckt du er lite rund ut skulle du vilja… Osv. Lärare,barn, olika läkare föräldrar.

Sist innan jag fick den riktiga hjälpen tog jag kontakt med överviktsteamet på min vårdcentral.

Och det va exakt samma där. Påpekade som om jag vore helt dumihuvudet att jag va stor.

Att jag borde vara försiktigt med diabetes typ 2, knä,lede,rygg.

Men jag sa faktis i från den gången.:

-Ursäkta mig men har du lyssnat på va ajg har sagt de första 20 min? jag e medveten om det här och kan nog a jag kan förstå mer än du. SÅ jag tackar för din proffisionella hjälp. Men vidar utevklikingen fortsätter ännum, och du borde inte slutat ´de årtalet du kände dig nöjd.

Sedan gick jag. Och la in en "anmälan" i receptionen dagen efter om mitt bemötande.

Nu när jag går till min läkare går vi igenomm mina prover tillsammans. HAn är långt över förtjusan då vi såg jag hade stanant i min uppgång. Och förkalrade varför. Sedan va de inte långt i från fest för jag hade tappat mina första1.5 kg. Och han förkalrade varför.

Jag älskar den enheten jag går till. OCh dom KAN fettma, ätstörningar, Dom KAN våra organ våra sjukdomar rörandek osten. OCh dom FÖRSTÅR vad som rör sig i huvudet på oss. Särbehandlas oss inte. För att dom kan sin sak.

Och möter varje dag flertal med liknande problem.

medans 98% sitter de insyltade vårdcentral läkarna och det enda dom kan är remitera dig vidare, eller anta och skriva ut diverse smärtstillande.

Kräv en remis till erat närsmta "stor" sjukhus till deras obesitas mottagning.

parisjetaime
0

Usch vilket hemskt bemötande. Känner väl igen det där med att känna för att åka iväg och köpa en stor godispåse. Hoppas du tänker om! Som några andra varit inne på i kommentarerna: använd hans beteende som en trigger! Se det som en hjälp att fortsätta gå ner i vikt. Sen kan du visa honom hur BRA du är även fast han inte trodde det. Kanske du till och med lyckas bli gravid för att verkligen visa hur fel han hade Flört

Du kan ju. Du har faktist redan gått ner hela FEM kilo.