Sockerfri i 3 dagar
Har haft det väldigt jobbigt de senaste veckorna, med för långa dagar och för få timmar på dygnet. Har varit trött och började äta godis igen för att hålla energin någolunda vid liv. Och det är sant att det bara förvärrar tröttheten tillslut!
I fredags bestämde jag mig för att "avgifta mig" och köra helt utan socker. De första två dagarna mådde jag SKIT rent ut sagt; fick ordentligt ont i huvudet och många andra kroppsdelar (njurarna, musklerna…), blev sur och hade väldigt svårt för att inte äta något dumt.
Nu har jag levt på i stort sätt bara fisk och frukt (av anledningen att jag älskar det, haha) i 3 dagar och mår så gaaalet bra igen. Suget är i stort sätt borta och jag känner mig pigg!
Orkade träna idag på min Orbitrek i 35 minuter på jobbigaste inställningen, + 15 minuters hantlar till det. Det är inte riktigt tillbaka på mitt vanliga men jag kan tillägga att förra veckan tog det mig 20 minuter att gå hem från stationen, något som i vanligt fall tar mig 7!! Så det är väldigt stort för mig just nu.
Nu har verkligen många frågor ploppat upp, för det har blivit en sådan chock för min kropp - till det bättre!
Vad tusan gör sockret med min kropp?? Sockerberoende MÅSTE ju vara något äkta om man kan få sånna sjuka symptomer av att sluta med det?
grattis, till ett steg i rätt rikting. jag är/har varit stor socker råtta, men nu har jag klarat det ganska bra, föll tillbaka en kort perido men har lyckats återupptaget det. Nu blir det lite bara på lördagar hädanefter.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jag kan inte tillräckligt om socker för att svara, men inne på beroenden iFokus finns det sockerberoende som kan mycket om detta. Du kan ju kika in där om du vill.
Grattis och Lycka till för övrigt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Insulin produktionen hämmas eftersom man ideligen tillför renat socker själv.
Det är inte idealiskt för din kropp att chocka den med att ta ifrån den de du ananrs alltid har tryck in.
Narkomaner kommer in för avgiftning MEN med hjälpmedel för ananrs tar kroppen för mycket stryk. VI kan jhu se oss med ätstörningar lite på samma våglängd.
Socker kräver mer socker.
Men kroppen behöver visst socker. Natuligt socker.
Frukt, innehålelr massa bra.
Undvik sukralos och andra syntet socker för man lurar kroppen. Man blir mer sugen än om du stillar de med en halv tsk i din kopp te.
Frågan är vad som e nyttigast för din kropp??
en halv tsk socker i te´t eller flera skedar dagligen med syntet?!?!?!?

Eh…#4. Skulle insulinproduktionen MINSKA när man tillför socker? Det är precis tvärtom.
Och vad skulle socker behövas till? Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver kan levern tillverka av vårt eget fett.
Men visst, det är tufft en period att vänja sig av med socker, kolla på Kolhydrater i Fokus om du har lust. Där är massor med människor som gått igenom det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag mår iaf skitbra och idag orkade jag öka träningen till en timme på min orbitrek med ganska så mycket motstånd - 800 kalorier borta! ;) Det hade jag inte kunnat göra förra veckan! Jag tycker det är sjukt hur mycket piggare jag blev direkt och bara *poff* kom tillbaka till mitt vanliga jag.
Äter mindre också, är mindre hungrig och blir sådär bra mätt istället för att känna mig konstigt mätt/hungrig konstant.

var #6 till mig?
"Insulin är ett livsviktigt hormon som gör att sockret kan transporteras in i cellerna och omvandlas till energi."
Det är just detta som är intressant. Sockret lagras i kroppen som energireserver, dvs fett!! Så om man håller sockernivåerna (kolhydraterna) nere, har min inte så stor insulinproduktion, och då lagras inte fettet. Enkelt. Plus att man slipper blodsockerfall och trötthetsattacker.

Nixen, Ylva-Li, det är sockert (inkl kolhydrater som ju är socker) som mha insulinet proppas in i cellerna. Det finns MASSOR med forskning och info på nätet om detta.
Läs gärna på http://www.kostdoktorn.se
Du blir inte fet av fett.
"Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Detta är kroppens mest fettinlagrande hormon.
I större mängd förhindrar insulin fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. "sötsug", varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.
Med lågt intag av kolhydrater i kosten fås tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Detta ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer. LCHF gör det lättare för kroppen att leva på sina egna fettlager, då frisättningen från dessa inte hela tiden hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en av anledningarna till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta tills de är mätta på LCHF istället för "vanlig" mat. Läs mer i kapitlet Övervikt - Hönan eller Ägget?"
#10 för att då gå helt off topic så kan jag säga att det var hönan som kom först. :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#10 Ja precis. Det jag menade var att sockret gör att du lägger på dig fettet. Men det är ju inte direkt själva sockret som gör dig fet, och egentligen inte fettet heller. Men tillsammans så väljer ju kroppen hellre sockret, snabbare energi, och då måste ju fettet ta vägen någonstans. Dvs det lagras i kroppen som fett.
Alltså, vi säger samma sak, bara på olika sätt. ;)
Äter vi mycket socker så blir vi kanske snabbt mätta, men lika snabbt hungriga igen. Eftersom snabb energi också använts snabbt. :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Nä. Det är sockret som gör dig fet. Med hjälp av insulinet. Det är väldigt svårt att äta så stora mängder fett så att du faktiskt blir fet av det. Det rinner rakt igenom om du inte blir mätt långt innan.
Om du ska göra av med all den energin som du stoppar i dig i form av socker (kolhydrater) så får du vara Gunde Svan, eller cykla Tour de France eller nåt. Som "vanlig människa" så kan du inte det. Alltså stoppar kroppen in energin i fettcellerna för att spara till en dag då det inte finns så mycket mat. Det är bara det att vi inte har det problemet längre. Så folk blir fetare och fetare.
Om man inte tillför socker, så tar kroppen av ditt undansparade fett och använder det istället, eftersom - precis som du säger, det är enklare att ta den snabba energin. Smart va!
Detta är ren kemi och läkarvetenskap. Inget som jag har funderat ut.

Hahaha, vilken urspårning. Ni säger exakt samma sak men med olika infallsvinklar! Ylva-Li säger att det är inte sockret i sig du lagrar utan det blir till fett och du säger samma sak, sockret omvandlas till fett med hjälp av insulinet.
Du kanske inte riktigt "lyssnade" på Ylva-Li i din iver för LCHF Halvdansken? Det är ett nytt sätt att tänka som revolutionerar kosthållningen inom en snar framtid tror jag. Men jag tror inte ett ögonblick att människan kommer stt sluta äta kolhydrater för det. Vi kommer att minska på dem och ge andra former långsamma inte lika snabba istället.
Ja jäklar, det va utförliga svar på min fråga det! 

Nej det trodde jag inte heller Ylva-Li, jag såg bara hur ni beskrev exakt samma sak från två olika håll så att säga 

Jaja, whatever, jag kanske missuppfattade Ylva-Li.
Man kan bli lite stressad när folk tror att man blir fet av fett, och då snubblar man ibland.

Precis! Det är ju en utbredd missuppfattning hur metabolismen fungerar så det är inte så konstigt att man kan bli lite stressad :)

Nu blir jag nyfiken, hopfull…hur anser du att metabolismen fungerar? Enligt de informationer jag fått från läkare så står jag kvar vid att kolhydrater omvandlas till glukos och som med hjälp av insulinet sparas i cellerna som fett.

Sockersug kan triggas av fler typer av kolhydrater - fruktos, laktos mm. Så för att bli av med allt sockersug så skippar man alla kolhydrater och kör lchf- Low Carb High Fat. Dvs man äter fett, protein och grönsaker med låg halt av kolhydrater (mindre än 4 g/100 g)

#21 jo det är så jag uppfattat det oxå! Men under hela mitt tidigare liv har jag fått lära mig att fett är farligt och att det är fettet man blir tjock av. Själva biten med blodsocker och insulin hade jag ingen aning om för några år sedan! Det är ju oxå de kostråd som fortfarande gäller bland många läkare och dietister (även om det långsamt vänder nu).
Tyvärr har jag ju problemet att jag inte bryter ner fett utan lägger det på hög så för mig blir den kosten en paradox i sig :) Det verkar dock inte vara det enda problemet, men jag vet idag att min kropp inte klarar att vara utan kolhydrater. Själva processen att bryta ner fettet tar så mycket energi så att jag inte kan hålla mig vaken ens.

Så är vi ju överens, hopfull. 
Så tråkigt för dig att din kropp inte fixar fett. Hoppas att du har hittat mat som fungerar för dig.

Det är jättesvårt att hitta mat som fungerar! Jag trixar och testar fortfarande och det enda jag med säkerhet vet är att jag mår allra bäst av väldigt mycket grönsaker och lite av allt annat. Inte så bra eftersom det blir näringsfattigt, men vad gör man när kroppen inte kan ta hand om maten. Så lättsmält som möjligt är min melodi! Jag utreds nu av mag- tarmspec. och hormonspec. men jag tror knappast att de hittar något!
Låt mig nu informera. Fru och herr damer och herrar beserwissar.
Sockret vi äter. BINDER på folkmansord. fetter.
OM du plockar bort kolhydrater SOM ÄR hjärnarns vill säga bränsle.
Vi behöver verkligen inte tillsätta eller över äta ngt av de. De "socker" arter vi får i oss genom våran varierade kost är bra.
OM hjärnan inte får sitt bränsle blir man till en början pompom i huvudet. Man måste få i sig det.
Man måste få i sig fetter. Alla olika fetter som bidrar till väldigt mycket. Lättast att följa de är att äta fetter från naturen.
Jag blir så fruktansvärt irriterad av folk som sitter och leker doktor över sin kropp och informerar andra helt fel och leder in dom på spår.
Du kan hitta all information om kolhydrater sedan vad den informationen kommer och hur akta bunden den är. Är en annan femma. Men de kanske inte hör hit.
Om man är rädd om sin kropp lyssnar man på den och ger de den behöver.
Om en kropp inte "tål" fett bör man kontakta läkare.
sköldkörteln, magen, tarmen osv. Inte leka doktor själv.
Och alla dessa bantrings metoder. Det är vad man vill kalla misshandel på sin egna kropp. Och låt gå. Men inte tusan ska man förspråka utan ge nackdelarna.
Att detoxa sig är bra. Att följa sopp metoden är bra då man rekomenderar detta inför och efter en mag operation.
MEN HÖR OCH HÄPNA efter en exempelvis gastrigpaipas. Se på tusan. Ska du börja med Soppor, etc men sedan potatis, etc..
Det rekomenderas att inta viss mängd socker. Vissmängdfett. OCh kolhydrater. Varför? För din kroppbehöver det!
Bara man mår bra säger man.
Men hur mycket njuter ni av maten ni stoppar i er då ni räknar innehållet.
Tänk så här. frukost,mellan mål,lunch,mellan mål,middag mellan mål och ngt på kvällen.
Ni får i er allt ni behöver. NI kommer garantert ha kontroll över ert sötsug. Ni kommer garanterat kunna njuta av maten ni stoppar i er.
MEN! om ni tror att man blir FET av socker. Så har ni tolkar de lite lustigt. Finsocker, rafinadererat socker. BINDER FETT. Socker från en apelsin,vindruva är en natrulig komponent.
Jag lägger upp en tallrik. Tänker Mmm va gott. POtatis, sås, en laxbit. En sallad.
Va tusan tänker ni? Bort med potatisen ta bulgur mindre kolhydrater, fisken nix de blir vit fisk. Sallad går fint. Ibland bara blir man trött
9 dagar… :) Ätit 1/3 chokladkaka med 85% kakao men det påverkade inte mig ändå.
Dessutom får jag i mig massor av socker, men inte 'vanligt' socker utan fruktsocker. Kul nog är det godare men det ger ändå inte samma effekt fysiskt.
#26 Det är ju precis det vi sagt. ;) Sockret gör att fettet lägger sig på hög, för att skriva om det.
Att kroppen behöver socker är iofs bara struntprat. Det finns massvis med läkarstudier som hävdar att vi faktiskt mår bra av att INTE äta socker, kolhydrater.
Pasta, ris, potatis, är relativt nytt för oss, trot eller ej. Så personligen tror jag inte att våra kroppar är fullt utvecklade att ta in alla dessa kolhydrater som vi smockar i oss. Allt kom för fort och för mycket. Och nu alla dessa lightprodukter som är fullkomligt hemska!
Men som sagt. Du tror inte på det, och det är helt ok. :) Men jag tycker du ska läsa på lite till.
Jag var precis som du för bara ett år sen. Tyckte det var hemskt och otroligt fel! Men.. sen gav jag mig på att läsa på. Och inte läsa så mycket vad aftonbladet och andra skvallertidningar skriver, utan läsa vetenskapliga texter, och det har gett mig en helt annan uppfattning.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
men vetenskapliga texter kan undertecknas utan att vederbörande är den man tror. Dr. Ström kan vara doktor inom natur medicin. COh de vet man ju att de är inte direkt konkret.
Osv.
Jag tycker detä r livsfarligt att ni tar er själva som era läkare.
Jo slutar man upp att tillföra rent socker börjar man märka rätt fort om det är sött eller ej.
JAg äter allt men illför inget extra. Och vindruver för mig eller russin så också- är så himla sött att jag nästan mår illa
Men snälla. Ingen av oss anser oss vara läkare.
Allt går att kolla upp. Självklart ska man vara försiktig med det man läser, men det GÅR att söka reda på om det man läser är relevant eller bara tjaffs.
Tänk på hur du skriver i fortsättningen. Vi är alla på samma plan här inne.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||