Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 1397 ggr
Ooanna
2008-11-01 23:33
0

Träning

Finns det någon träning som man endast går ner av och inte bygger så mycket muskler? Eftersom musklerna väger mer går jag ju upp.

Ylva-Li
2008-11-02 00:38
1

Hm. Muskler är ju inte fett, förstås. Och det egentligen bästa sättet att gå ner i vikt i början är att omvandla fett till muskler. Då orkar man också träna mer. :)
Nu vet jag inte hur mycket du behöver gå ner dock. Men det är inget fel med att få lite muskler. Såvida du inte redan tycker att du har tillräckligt. Då skulle jag nog rekomendera mer springa, promenera raskt, stavgång.

Viktigt är dock också att komma ihåg att i början går man kanske upp lite. Men oftast börjar man snart också se förändring på vågen.
Som många har sagt tidigare så stirra dig inte blind på vågen. Mät också runt kroppen. Det ger ett humm om ifall det händer saker. Om du fortfarande går upp lite men det minskar i måtten så är du på god väg att snart även minska i vikt. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anne
2008-11-02 12:24
1

Konditionsträning bygger inte muskler. Men tänk på att musklerna ökar din förbränning, så att du sen bränner kalorier även när du inte arbetar aktivt. Det är jättebra att kombinera - och seriöst, SÅ mycket mer väger inte muskler än fett, så visst kan man gå upp något eller några kilo, men inte mer än så.

madde91
2008-11-02 16:23
1

Man ska inte vara rädd för muskler, jag håller helt med ovan! Ett stort plus är ju den ökade ämnesomsättningen och dessutom så får man ju bättre hållning och en typ fastare kropp (:

Tina-A
2008-11-02 23:37
0

För att bränna och inte bygga ska du använda dig av lätta vikter och göra upprepade gånger. För att bli starkare än du är måste du till ditt max och sedan ett steg till.

Kör du med hantlar på 0,5kg eller med en mellantung bok och gör typiska träningsrörelser med dom kommer du att bränna och inte bygga.

Att prommenra är mer brännande än byggande.

Cyklande är relativt byggande beroende på terräng.

Att lyfta lätta saker eller att bara böja på benen och sträcka dom 20 gånger (jobbigare än det låter) är mer brännande än byggande.

Skrivit lite om detta i någon träningsartikel jag skrivit inne på hälsa.ifokus.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]