Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 934 ggr
emmilie87
0

Är jag på rätt spår?

Hej!

Sedan två veckor tillbaka har jag börjat kämpa för att gå ner i vikt. Mitt mål är 8-10 kg innan maj månad 2009. Är detta ett rimligt mål tror ni? Jag skulle egentligen behöva gå ner 30 kg, men jag känner att det målet är alldeles för stort så jag väljer att först gå ner 10 så får jag se sen hur jag känner mig.

Jag äter frukost, lunch och middag regelbundet och försöker göra så fettsnål mat som möjligt. Mellanmål kan det vara lite si och så med, det blir oftast macka o te på kvällen framför tv:n i så fall. Jag äter bara godis en gång i veckan nu mera.

Jag motionerar varje dag, oftast i form av promenader. En till två gånger i veckan tränar jag aerobic (jag har en dvd som jag kör med hemma).

Tror ni att min strategi mot en mindre vikt funkar? Kommer jag kunna nå mitt mål eller måste jag ta till fler åtgärder?

Jättetacksam för svar!!

/Emmilie

Ylva-Li
0

Om det räcker är ju svårt att veta. :) Alla är vi olika och behöver olika åtgärder. Men jag tycker det låter mycket vettigt vad du har planerat.
Du har alldeles rätt i att du ska ta det långsamt, så du har satt upp ett jättebra mål tycker jag!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tina-A
0

Det låter jättebra det du satt upp.

Ett tips till dig är att sluta med smörgåsar. Min vän slutade äta smörgåsar (hon åt 2 till frukost och sedan 1 eller 2 till på eftermiddagen/kvällen ibland). På ett halvår hade hon gått ner nästan 10 kg, och det var egentligen den enda "stora" förändringen hon gjorde i sin kosthållning.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ylva-Li
0

Istället för smörgås (beroende på vilket sort du äter förstås) kanske kan du äta mörkare bröd, med frön etc i, välja en smalare skinka att lägga på, eller en lättare ostbit. Kanske lägga på lite grönsaker så det blir mer mättande och du inte behöver äta två utan bara en.
Annars kanske lite lättyoghurt med müsli i. Se upp så det inte är en massa socker i müslin bara.
Men jag tycker du ska börja som du gör nu och se vad som händer. Behöver du sen dra ner mer så finns ju ovanstående tips. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Moonstrike
0

Jag tycker att det låter bra :)

Sen beror det ju lite på person till person, och vad för sorts mat du äter.

Ett tips är att inte sätta mellanmålet efter middagen utan imellan två måltider istället. På kvällen brukar man oftast varken behöva eller göra av med den energin man får i sig.

LenaK63
0

Kika in litet på Kolhydrater i Fokus. Där finns ett mycket stort kunnande om vad kroppen behöver för att gå ner i vikt. Socker finns i allt spannmål, d.v.s. bröd över huvud taget, omvandlas till sockerkedjor i kroppen och ger det insulinpåslag som i sin tur lagrar in fettet i cellerna.

Lightprodukter ska man undvika dom är oftast fyllda med socker som inte deklareras.

Ylva-Li
0

#5 Absolut! Lightprodukter är aldrig bra.. enligt min åsikt.
Det gör snarare saken bara värre. Man får visserligen inte i sig något socker, men sötningsmedlet triggar igång suget och sockret i blodet, men inget händer. Dvs du blir sugen och mer hungrig och kan äta mer. Ät hellre riktiga produkter men mindre av dem.
Personligen tror jag att man antingen drar ner rikligt på kolisarna och lägger till fett, för kroppen behöver någon sorts energi att gå på. Eller så äter man som vanligt men mer fullkorn men drar ner på fettet. Tillsammans binder de fett. Eller snarare sockret väljs hellre som energi då det är snabbare så fettet läggs på hög, då det inte behövs längre.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anne
0

.. och jag tillhör de som glatt äter och dricker lightprodukter, för mig triggar det ingenting. Det är individuellt hur det funkar, men var uppmärksam på hur din kropp reagerar. Min filosofi är att det är det totala antalet kalorier som spelar roll - gör av med mer än du äter, så går du ner i vikt. Din plan låter bra tycker jag - jag skulle försöka äta mer frukt som mellanmål, och kanske göra en fruktsallad istället för en macka framför tv:n - men hey, hellre en macka än en påse chips. Allt handlar ju om hur du ätit innan, om du ska lyckas med viktminskningen. Takten låter bra och realistisk.

emmilie87
0

Eftersom jag är diabetiker använder jag mig oftast av lightprodukter och för mig är det ett bra alternativ.

Tack för alla tips från alla! :P

Halvdansken
0

Om du är diabetiker borde du verkligen kolla på Kolhydrater i fokus!

Hatar cancer och älskar vårlökar.