Sjuk?
När jag flyttade hemifrån för några år sedan gick jag upp ganska mycket i vikt.
Från att ha legat på runt 63 kg till ca 80 kg.
Har efter mycket möda (på några 2 år) gått ner till 66 kg nu….
Men det är sättet jag gör det på som inte är det bästa kanske. Äter frukost på jobbet ca 3 mackor med ost och vatten. Lunch en nutrulett bar + frukt eller lätt yoghurt med all branflakes + frukt. Middag en portion viktminsknings pulver. Så länge bra…
När helgen kommer så kan jag inte hålla mig, jag frossar i godis, chips osv och för att må bättre (vet inte varför jag mår bättre) så tar jag lexerande medel. Även om många säger att man inte kan banta med laxerande medel…
Och att jag bara har 3 kg kvar till det jag vägde när jag var 18 känns konstigt eftersom när jag ser mig själv i spegen ser jag en fettknopp med dallrande fett och jag mår dåligt…Vill gå ner 16 kg till minst
Ville bara skriva av mig.
Någon annan som känner lika dant?
Hej
Det låter som du har hamnat i en mycket jobbig situation. Som du inser själv, så har du "löst" ditt problem, på kanske inte det bästa sättet. Din kropp behöver fortfarande näring.
Många har gått ner i vikt genom att rätt, men fortfarande lagom mycket. Det bästa är att äta många gånger per dag, men mindre portioner. Med mellanmål etc. :)
Det låter som att du har mycket skuldkänslor när det gäller mat? Jag förstår dig allt för väl.. För oss med viktproblem är skuldkänslor gällande mat, väldigt vanligt.
Du verkar tappa kontrollen då och frossar istället, för att sen försöka göra det rätt med att inte äta mycket alls. Allt detta vet du förstås redan. :)
Laxeringsmedel är INTE bra. Kan du så sluta med det direkt. Det kan förstöra dina tarmar då du inte behöver det. Du bör enbart använda det under kort tid och om du är väldigt förstoppad. Under min tid som vårdtagare har jag sett allt för många äldre människor som löst sin situation med laxeringsmedel.. men nu helt enkelt inte kan vara utan det, för att deras tarmsystem helt enkelt är förslappat. Du förlorar också mycket näring när du använder det för länge. Vid diaree försvinner massvis med salter och andra nyttiga ämnen som kroppen måste ta upp via tarmarna. Det rinner rakt ut istället.
Jag var mycket sjuk under ett halvår, och hade ofrivillig diaree under den tiden.. Jag var väldigt trött, orkade ingenting och skakade bara jag gick lite. Min kropp fick ingen näring alls knapp. Det bara rann ju igenom mig.
Så för din egen kropps skull, så använd inte laxeringsmedel.
Genom det jag läser ser jag någon som är sjuk. Du skriver det själv som rubrik, därför vågar jag säga det. :) Jag hoppas att du inte tar illa upp, för jag menar väl.
Jag skulle vilja att du tog kontakt med vården. Berätta dina problem och din syn på din kropp. Du bör inte gå ner mer än vad du redan gjort. Nu vet jag inte din längd och din ålder, men det låter inte sunt det du skriver. Vilket du vet, eller hur? :)
Du behöver någon att få prata med. Nysta upp varför du mår som du gör. Om någon har hänt som fick dina tankar in på den här sortens viktminskning, och varför du inte kan sluta nu? Du behöver någon som kan lotsa dig in på rätt väg.
Givetvis får du skriva av dig hur mycket du vill här. :) Vi finns här.
*Kramar*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||