Sluta äta godsaker
Hur gör ni för att hålla er från godsaker? Om man har det jämt hemma menar jag? Finns andra hemma som köper och vill ha, hur gör man då för att avstå? Själv klarar jag tre eller fyra dagar sen är jag så sugen och sen kan jag äta flera dagara i sträck. Har provat dricka vatten istället, äta en frukt men så fort man ätit ex middag blir jag supersugen på sött och då slinker det gärna ner lite godis =(
oj, det lät precis som jag hade skrivit det dära =)
ja jag försöker jag med, men precis som du säger just efter maten är jag riktigt sugen.
jag provar med krom och ser om det hjälper, just börjat så jag vet inte. och så försöker jag köra med taktiken att hålla ut, anse att min vilja är större än socker suget.
lycka till
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#1 Kromtablettr har jag provat, funka inte alls. =( Men hoppas du har bättre tur/vilja =)

Enda sättet att bli av med sockerbehovet är att sluta äta socker, dvs kolhydrater. Så bort med pasta, ris, potatis och bröd. Ingen frukt, bara lite grönsaker.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 Tror inte på att det skulle vara enda sättet…. och frukt är ju fruktsocker. Många gånger kan man äta frukt länge och inte vara sugen på godis

Ja, och varför det? Jo därför att frukt ÄR grodis…
Skippa kolhydrater i 3 veckor så ser du själv. Glöm inte att äta ordentligt med fett. Mättat fett.
#5 Men då lär man inte få i sej allt man behöver? Hur ska man orka jobba på en sådan diet? Verkar knasigt =)

Vi är många tusen nu som kör LCHF. Gå in på http://www.kolhydrater.ifokus.se/ och läs mer.
Man får i sig allt man behöver. Orken är det inga problem med, folk som tränar mycket säger att de orkar mer. Dessutom blir man bättre i magen, mensproblemen upphör och diabetiker kan dra ner eller sluta med insulin. Och så går du ner i vikt också.
Jag har käkat såhär i snart ett år och kan inte se några nackdelar.
vad är det i kolhydrater (socker) som du "behöver"?
Jag har provat LCHF ett tag, inget som passar mig. är säkert en bra kost, men jag kände mig inte tillfreds med den.
Nu äter jag frukt och fullkorn och är inte mer godis sugen nu än då.
//Maria
#8 Jag kan inte se att man skulle bli mätt, man måste väl kunna kombinera på nåt vis?
#9 ja jag äter ju inte bara frukt och fullkort, men i LCHF ska man inte äta just det, jag menar att jag äter en vanlig kost även med fett, som, lax och avokado mm, men har inte uteslutit frukt och fullkorns produkter.
//Maria
Jag tycker inte om mörk choklad tyvärr, tycker det är beskt
Jag har precis börjat vår andra runda med godislöfte!
jag är världens godisråtta och är sugen jämt men för mig är det tuffast de 2 första veckorna och då låter jag bli bakverk och sådant med! Just nu är det tufft men jag ska ner 10 kilo till sommaren så är det bara!
jag ska ha godislöfte till midsommarafton och sen får jag se! Man måste få unna sig nåt ibland och då blir det med en kaka eller en glass som jag älskar!
Fredagsmys består utav zeroläsk och salta pinnar eller nötter! Maten är nyttig med mycket grönsaker och mycket fullkorn! Frukt (1-2 om dan) måste jag med börja med men just nu är jag inte ens sugen på frukt.
Men det är tufft i början men det är bara att kämpa på!
jag skulle inte kunna göra en LCHF grej eftersom jag älskar bröd , pasta och potatis. jag tror på att äta nyttigare, sluta med så mycket sötsaker och röra på sig mer. Det får dih till slut att se en skillnad på vågen!
jag gick ner 14 kilo på detta koncept förra hösten och i våras. I somras la jag av och har fortsatt med det gamla livet igen under hösten och då gått upp 5 kilo igen. Hur kul är det att titta på vågen nu!
Lycka till!
Om det är svårt att sluta helt med godis är väl lördagarna ett bra alternativ! Den som längtar efter något gott längtar aldrig för länge!!!!!

# tyckte inte om det förut jag heller, men lovar en bit räcker så är man inte sugen alls längre =)

Jag provade mörk choklad tricket. Det gick helt åt pipan. Jag som inte änns tyckte om mörk choklad började äta minst en hel chokladkaka om dagen..
#11 Det är socker även i mörk choklad, kanske lite mindre men den kan ge sötsug den med. All mat som innehåller socker ger mer aptit och sug, även frukten.
Nu har det inte gått så länge av mitt godisförbud, men jag måste ju säga att det hjälper när man gör ett avtal med en till människa. Blir lättare om man har stöd från en till :)
Så jag och min syster har gjort upp att vi får inte äta godis på ett år, dricka läsk endast på helger och inte i stora mängder. Naturgodis, naturella nötter är godkänt att äta ibland. Och en viss sorts popcorn som är lite nyttigare än de andra.
Min sambo köper chips och allt möjligt till sig själv, så lite svårt är det ju när det finns här hemma. Så hade jag bara gjort ett avtal med mig själv hade jag säkert inte klarat det.

LCHF. Ätit det i 1 år nu. För mig har det fört med sig en rätt stark bidragande orsak att kunna motstå godis och bakverk. Resten har varit viljestyrka, samt själva avvänjningens effekt. Det betyder i realiteten att jag knappt ätit några sötsaker alls nu sedan 1 år tillbaka och det innefatter även frukt. Naturligtvis längtar man ibland. Sött smakar ju gott och ger ett slags välbefinnande. Ofta uppiggande så man med nya krafter kan utföra arbetsuppgifter på jobbet till exempel, vilket jag inte kunnat märka efter en bit kött eller ägg med majonnäs. Men det är inte så att man "bara måste" ha sötsaker längre.
Däremot har LCHF ingen effekt mot övervikt. Inte på mig. Trodde väldigt mycket på det i början och har hållt på med kosten länge eftersom man ska ha tålamod och det har jag haft. Men nu har det gått så lång tid att jag inte vet längre. Någon viktminskning har inte inträffat, inte ett enda hekto. Den här tråden handlade om godsaker och i det fallet tror jag att kosten (lågkolhydrat, högfett) hjälpt till att motstå sötsug. Pheobe, det du skriver i ditt första inlägg, när man har sötsaker liggande hemma - nej det hade nog inte varit lika enkelt då. Själv slutade jag köpa, det blev min metod. I ett flerpersonshushåll är det ju förstås mycket svårare. Jag blir också sugen på något sött efter middagar - varför blir man det?

Det är svårt att sluta. Jag klara också av att hålla upp i upp till tre veckor men sen kommer den där speciella veckan som vi kvinnor har och då får jag ett extremt behov av choklad. En del säger att köp mörk choklad för då tar du bara en ruta. Det funkar inte för mig. Provade det en gång. Utöver behovet jag hade den veckan så är jag barnsligt förälskad i choklad. Köpte en sån chokladkaka och tänkte, nu ska jag bara ta en ruta. Jag åt hela på en gång, sen kändes det som om jag var tvungen att dricka 10 liter vatten. Men mellan de veckorna brukar jag kunna hålla mig ifrån godis bra. Bara intalar maig själv att jag måste. Det är tufft ibland faller jag för frestelsen men ofta kan jag motstå den och bara ta lite popcorn (som jag poppar i ytterst lite olja och absolut inget salt) eller morötter istället.
Jag tror det kan underlätta om man "kämpar" mot sig själv och sätter upp ett slutmål och delmål. T ex att jag ska inte äta godis på ett år, men då har som delmål att klara en vecka i taget. Och då lova sig något extra fint som man verkligen vill ha, men att man inte får det om man äter godis under det året. Och sen kan man komma på nån belöning som man kan ha vid delmålen.