Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1854 ggr
[Norrbysa]
0

Piggare utan mat?

Ursäkta om detta kanske är lite OT, men det handlar ju om viktminskning.

Jag har funderat på en sak. Om jag glömt att äta en dag blir jag ganska trött på kvällen, men om jag inte äter dagen efter heller så känner jag mig plötsligt otroligt pigg! Det är som om jag får en kick av något slag. Om jag sedan börjar äta igen så mår jag illa och känner mig hängig.

Varför blir jag pigg av att inte äta?

Det här har resulterat i att jag hamnat i "dåliga" perioder då jag äter nästintill ingenting under flera veckor (under ca 200 kcal). Det börjar med att jag glömmer att äta en dag och sen blir sådär pigg och sen bara fortsätter det. Jag vill ju inte börja äta igen om det betyder att jag mår illa.

Sist jag hade en sån här period förlorade jag så mycket muskelmassa att det gjorde ont att sitta på hårda saker. Det var läskigt, så jag försökte att börja äta ordentligt igen. Det tog över 4 månader innan jag kunde äta alla mål mat under en dag utan att må illa.

Nu på senaste tiden har jag ätit hyffsat normalt men efter förra matuppehållet så har illamåendet blivit kvar. Jag mår illa oavsett vad eller när jag äter. Jag spyr inte eftersom jag har spyfobi och jag äter som vanligt ändå och tvingar i mig maten varje gång.

Nån som har någon aning om varför jag mår illa av mat?

Det är så skumt alltihopa. Jag är rädd att jag ska hamna i en sån period igen. Det är så lätt att falla dit eftersom jag mår så bra när jag inte äter. Jag blir ju piggare och slipper illamåendet! Ett litet extra plus är ju att jag går ner i vikt otroligt fort.

Jag vill kunna äta utan att må illa! Jag kan inte träna om jag inte äter och jag vill ha kvar mina muskler. Det här är inte rättt sätt att gå ner i vikt. Det är bara en ond cirkel!

[Norrbysa]
0

Kanske ska dela med mig av mina mål oxå:

Jag är 172 cm och väger 65 kg.

Min målvikt är 55-57 kg beroende på muskelmängd.

Fettprocent: 25 %

Mål: ca 18-20 %

[Cute]
0

Samma mål som mig då ungefär.

Min längd är 169 cm och väger 65 kg. Men jag glömmer ofta att äta, då min kropp aldrig känner av att jag är hungrig. Låter kanske konstigt i andras öron? Men men så har det alltid varit i alla fall.

:P

[Norrbysa]
0

Det är samma sak för mig. Jag glömmer att äta för att jag inte är hungrig.

Det är ju jobbigt att laga mat och hålla på när det inte känns som om man behöver det. Då är det lätt att glömma.

Pheobe
0

#1 Det där låter faktiskt magert, 172 lång och bara 55 kg ?? Tycker det låter som du har mer normalvikt nu

elize-l
0

Anorektikertråd ??

[Norrbysa]
0

#4 Som sagt så beror det helt på vilken muskelprocent man har. Har jag mer muskler så vill jag absolut inte väga så lite.

Jag är ute efter en bra balans mellan en hälsosam fettprocent och lagom mycket muskler,

#5 Verkligen inte. Jag vill äta.

Tänkte bara se om jag kunde få några råd om hur jag får tillbaka en normal aptit och slipper illamåendet. Ville se om någon annan upplevt samma sak.

marinelady
0

#2 Ursäkta mig men med dina siffror 169 och 65kg så behöver du ju inte gå ned i vikt… du ligger ju redan i normalen…

[Cute]
0

#5 Nej absolut ingen anorektiker tråd!

Har aldrig varit anorektiker och är inte påväg att bli någon heller. Herregud vad vissa har förutfattade meningar om andra.. Bara för att man inte känner samma hungerskänslor som andra. Som man endå inte kan kalla normala, för ingen är normal då alla har sina olikheter.

[Cute]
0

#7 Ursäkta mig, men vem tror du att du är?

Visst mitt BMI ligger på det normala för min längd och vikt.. Men vill tappa nått kilo mer och då snackar jag inte 10 kg…Utan kanske 2-3 kg och samtidigt äter jag bra och nyttig mat, samt motionerar med att gå promenader med min hund, cyklar, joggar m.m..

Absolut ingen överdriven bantning som vissa här verkar tro, exempelvis inlägg 5 om "anorektikertråd??"

Jag äter för fan chips o så på helger som alla andra…"normala" människor..

(Ursäkta språket, men det är inte smickrande när folk anser att man är anorektiker.. När så inte är fallet)

marinelady
0

Men varför vill du tappa något kilo mer?? I ditt fall skulle det väll inte vara snack om att tappa kilon snarare öka på muskelmassa genom träning? Eller har jag fel? Ändra fett/muskel förhållandet i kroppen är det jag menar..

Då räknas jag inte till de normala då efter som jag inte äter chips och så Flört

[Cute]
0

Tungan ute Hehe..

Det jag mest vill få bort sitter runt magen, som "problemområde".. Har lite bukfett där.. Men vad är den bästa tränings metoden för just magområdet då? Sitt ups, väggpressaren, simning, pilates?

marinelady
0

Det går inte att träna vissa områden på kroppen det gäller att öka förbränningen totalt, aerobic, joggning saker som ser till att du verkligen förbränner dina kalorier. Ska säga dock att området runt magen är det svåraste att tappa vikt ifrån. Så du får helt enkelt intensifiera din träning men absolut inte svälta dig. Håll en jämn och kontrollerad kost och sen får man slita järnet… Hitta en sport som kan tilltala dig och aktivera dig i den det finns många att välja bland. Men räkna med många träningstimmar i veckan för att få bort det sista på kroppen samt slarva absolut inte med maten. Det blir bara skadligt för dig samt att du kommer inte få det önskade resultatet.

Jag har hållit på med triathlon när jag var yngre, vilket innebär ca 2 träningspass per dag med någon stackars vilodag, då kan jag säga att man var fitt men det tog väldigt mycket av mitt liv och hade de inte varit för att jag tyckte sporten var kul hade jag aldrig tränat så hårt.

[Cute]
0

#12 Okej, tack för tipsen. Nej man får ju inte en trimmad kropp om man inte jobbar hårt, samt äter rätt kost under tiden. Plus att det tar tid innan resultat ges!

Det är jag medveten om, och svälter inte mig själv medvetet utan har aldrig kännt mig hungrig. Går mer efter hur mycket klockan är och sånt.

:)

Ylva-Li
0

Vill bara påminna er om att alla är välkomna här. :) Även de som "bara" vill tappa några få kilon, eller rent av behålla sin idealvikt. (T.ex folk som har tappat vikt men som nu måste stanna där.)
Bara några få exempel.

#1 Det låter inte alls bra och jag skulle nog uppråda dig att uppsöka dietist, eller iaf sjukvård för att få rätsida på ditt bekymmer.
Det är för mig jättesvårt att säga vad som är "fel", men det låter lite som att du omedvetet får någon "kick" av att inte äta? Jag kan förstås ha jättefel och hoppas det också. :)
I vilket fall så är du välkommen hit och jag hoppas du får hjälp med ditt bekymmer.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

droander
0

Hej.

Det där med energikick kan jag inte förklara men att inte känna hunger kan jag helt klart känna igen mig i. Jag hade en period då jag inte kunde känna hunger och åt en gång om dagen eller mindre vissa dagar just för att jag aldrig kände mig hungrig. Först efter 1 och ett halvt år med någorlunda regelbunda måltider varje dag började jag få tillbaka mina hungerskänslor.

Så ät även om du mår illa (som du ju redan gör) och ha tålamod.

mina fem cent

Pheobe
0

#9 Lugn i stormen. Jag tycker inte heller du är tjock men jag kan föstå ditt dilemma. Jag är 165 och väger 65 kg. Tycker inte jag är tjock men har en ring runt magen som inte är rolig. Inte säkert den försvinner för att man tar bort några kilon men jag hoppas det….

Ylva-Li
0

#16 I ditt fall kanske det handlar om att omplacera fettet? Kanske någon sorts träning för magen?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

marinelady
0

Går fortfarande inte att träna enbart vissa områden…man måste minska ner fettprocenten totalt i kroppen..

Pheobe
0

#17 intressant, berätta gärna hur jag ska göra… japp, skulle behöva ompaceras =) Lite mer på baken kanske och mindre på magen??!! *S*

Ylva-Li
0

#18 Så det går inte alls? Hm.. Var så säker på att jag läst det någonstans..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tina-A
0

#20: Nej, det går tyvärr inte :)

Och det spelar väl ingen roll hur mycket folk väger egentligen, så länge dom inte är sjuka och faktiskt är nöjda med sig själva! Känner igen personen dom ser i spegeln och gillar personen, ser sig själva och den dom vill vara!

Är själv 172 och väger 65, vägde för inte alls länge sedan 55 kg och mådde jättebra då. Innan dess var jag, enligt mig själv, mager och vägde bara ungefär 50, men nu har jag gått upp 15 kg sen dess. Kan absolut tänka mig att gå ner kanske 8 kg, men med tiden på ett hälsosamt sätt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Norrbysa]
0

Det går att omplacera fett med en korsett.  ;-)

Se bara på hur fettet fördelar sig och bildar ett "dike" där man har byxlinningen varje dag. :)

Men att punkförbränna.. ne tyvärr.. och det är väldigt synd!