Att fasta?
Någon här som har fastat?
Funderar på att börja fasta i ca 7 dagar och enbart dricka vatten och örtte.
Någon som har tips eller råd? Vad ska man tänka på ?
/ Maria. med-arbetare på Sommar

Hade tänkt fasta ca 7 dagar, men klarade bara av en dag. Mådde inte så vidare bra på kvällen, ont i huvudet o så.
Det blir att försöka lägga om kosten. Mindre portioner och nyttigare.
Det finns en hemsida där man kan följa en kille som nu är inne på sin 20e dag av fasta, inte ätit en matbit. Hans mål är 40 dagar på enbart vatten. Får se hur det går för honom! Alla hans hungerkänslor är borta säger han iaf, men han verkar må toppenbra. Skrivit nyligen att han mår bättre än någonsin! Ska se om jag hittar länken nu bara då..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
länk?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Här är den!
http://www.starvation-diet.com/
Han skriver varje dag om hur han mår och sådär. Han säger att nu 20 dagar utan mat blir han uttorkad fort och måste dricka varje timme. En natt sömns gör honom väldigt uttorkad och han vaknar yr. Ska bli intressant att se hur länge han orkar.

Tack för länken.
Undrar om han lyckas. 40 dagar att fasta är väldigt lång tid.
Men vad mycket han hade gått ner! Och mycket från magen som är ett problemområde. Kanske skulle testa! Den mesta övervikten på mig sitter på magen!
Nu är han inne på den sista dagen av den 3e veckan utan mat, dag 21!
Han skriver ju idga att han kommit in i den andra avgiftningsperioden…. dvs han mår poop.
Men jag gillar den där killen. Han har humor och är ärlig vilket uppskattas. Sen är han ju verkligen inte ute efter att ta livet av sig eller nåt sånt. Han testar och ser om det går :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nej.. jag skulle aldrig testa det här. Dels tror jag det är rent ut sagt farligt. För det andra så kommer han gå upp i vikt igen så fort han börjar äta igen. Han sätter sin kropp på svältläge, vilket betyder att kroppen kommer lagra minsta lilla så fort han börjar äta igen.. Risken är stor att han kommer öka mer i vikt än vad han gått ner.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Så många dagar ska man väl inte fasta som 40dagar och liknande, det kan inte vara hälsosamt.
Däremot kan man ju fasta någon vecka eller så MEN om man inte vill må dåligt måste man sakta ställa om kroppen 1-2v innan, genom att dra ner på kaffe och dyl. äta mer och mer vegetariskt man kan inte bara svänga om från den vanliga maten till att bara dricka ensidiga vätskor då kan man bli riktigt dålig.
Tror den gamla vanliga fastekuren med örtbuljonger, teer och fruktjuicer är minst skadlig. Farsan höll på och fastade en del förut på vårvintern INTE för att han behövde gå ner i vikt men han upplevde att pollenallergin blev mildare under våren ifall han hade fastat under någon vecka på vårvintern innan allt pollen kom igång.
Jag ska fasta snart. Läs i min tråd:
Jag tror faktiskt att jag kommer att testa. Inte lika kraftigt som honom utan buljonger och kanske någon juice. Jag kommer i så fall att göra det för att förbereda kroppen för en hälsosammare livsstil.
Om jag uttrycker mig så här… det finns inget den mest rigorösa fastan kan göra mot mig och min hälsa som jag inte redan har gjort mot mig själv.
Under mina snart 32 år i livet så har jag tryckt i mig så otroligt mycket gifter att jag tror nog att jag består av dom..
Jag vill bli fri från sockerdjävulen.
Jag vill bli fri från alla föreställningar jag har ang. mat och genom det bli av med alla mina triggers.
En total omstart av mig som person är nog bara nyttigt.
Jo visst låter det lindrigare men det är ju egentligen nästan samma sak :D
Jag tänkte ta det i feb. Jag hinner förbereda mig mentalt. Jag hinner fylla år så jag slipper må dåligt över det också. Och sen har jag nog samma regel som honom.
Känner jag hunger efter de första fem dagarna eller levern lägger av så slutar jag :D
Det är ju mindre påfrestande på kroppen än VLCD och det kör ju folk på i månader.
Men ja, hinner levern lägga av så har jag inte varit uppmärksam :D Men det förväntar jag mig inte att den ska göra :)

Fastar man under en längre tid så kan tarmarna förstöras eftersom dom inte får jobba som dom ska. Men vill man ha påse på magen så.
Fastar är ngt jag gör de perioder jag bli ordinerad till det pga ngn röntgen eller om mina tarmar ska få vila, absolut inget jag gör frivilligt, det är hemskt. Och jag känner mig inte "omstartad" efter det utan tömd på enerig och inte ork för att göra ett skit…
Jag kommer givetvis att informera hur det går :) Jag kommer dock inte att ha en hemsida som enbart är dedikerad till detta.
En del finner lugn och själslig ro under fastan. Man ska inte anstränga sig alltför mycket utan det ska vara en paus.
#11: Han säger att han inte kommer lägga på sig vikten igen, att det inte finns backup av forskning som säger kroppen "suger åt sig allt". Såhär skriver han:
One thing I keep hearing over and over and over again is stuff like, "I hope you know you will put all your weight back on and more after you start eating again". Or, "Starvation mode will stack the fat on you faster than you can imagine, your body will convert everything into fat and cling to it as though you are starving to death" etc etc. None of which is backed by any research, just speculation on stuff they once heard in a woman's magazine about yoyo dieting.
It is a well known fact that you can continue losing weight even after you finish fasting and there are literally hundreds of testimonials of people losing weight via fasting and keeping it off. Yes, my metabolism has slowed right down, but so what? All that means is that I require less food input to generate the energy I need so all I have to do is eat a small amount. You can still create a calorie deficit with a slow metabolism. Once I get my strength back and start eating protein, I will do weights, gain muscle which in turn increases metabolism and I can slowly eat more and more. It's not rocket science. Starvation mode is a myth.
hmm… finns det någon rapport som påvisar motsatsen då? :-)