Popcorn?
Så var man där igen… försöka inte äta godis… det gick 4 dagar förra gången =(
Hur är det med popcorn? är det också rent ohälsosamt eller går man upp några hg om man käkar det istället för choklad?
Det beror såklart helt och hållet på vilken diet du kör om det är bra eller inte. Det är ju en del kolhydrater i popcorn. :)
Hempoppade popcorn kan fungera. Absolut inte micropop! Akta dig för dem! En påse icas popcorn innehåller exempelvis mer transfetter än gränsen för dagligt intag.. *ryser*
Poppa i en nyttig olja, inte smör, och salta med måtta. Hemmapoppade innheåller ungefär: 14.5% fett och 186 kcal. (Enligt matplatsen.com)
Vill du ha ännu nyttigare popcorn kan du poppa dom i micron med vatten istället för olja
Häll ½ dl vatten och cirka 2 tsk salt i en ugnsfast glasskål som rymmer ungefär 3dl.
Tillsätt 1 dl majskorn
Lägg på lock eller mikrovågsfilm (det måste vara tätt)
Vid full effekt (900watt) tar det cirka 6minuter.
Saltet som tillsätts i vattnet är för att popcornen ska bli salta. Det går inte att salta i efterhand. Popcornen är för frasiga och torra för att salt ska fästa.
Inte nån speciell diet =) mest för vad som är mer nyttigt…. blandgodis måste vara sämre än micropopp? OJ jag som handlade icas idag =(

Jag älskar ta mig tusan popcorn! FAst jag tycker det är viktigare att man känner sig nyttig, att man kanske börjar där. För tänker man att allt det o det är onyttigt blir det lite svårare… tycker jag iaf…
Micropop kanske inte är det bästa. Viktväktarna har ju egna micropop. Vet inte hur de är dock?
Poppa eget är helt klart bäst. En bra olja som ovanstående nämnt. Salt gör inte mycket för fettet dock. Det binder vatten i kroppen och för mycket salt kan vara skadligt för njurarna.
Poppa lugnt! :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Men bah, jag som iprincip präntat in att jag kunde äta popcorn istället för godis.. Och Micropop är ju så vansinnigt gott! :O ..
.. och smidigt (A) ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

OM jag poppar själv, joo.. Men ska absolut titta efter viktväktarnas! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

även jag älskar poppcorn och jag köper dem färdigpoppade på willys, det är ca 265 cal i en påse så det tycker jag är ok.
hur hitter man vad 100g egenpoppade poppcorn har?
#9 Bra fråga.. Vet att jag hade en sån länk tidigare. Där man kunde kolla upp hur mycket olika saker är. I fett osv. Popcorn är ju majs, och därför rätt kolhydratsrikt (om man väljer att tänka på det), fett är det istället inte alls. Det beror väl helt enkelt på vilken olja du använder och hur mycket. jag brukar använda vanlig rapsolja. Läste någonstans att de två bästa oljorna var just rapsolja och olivolja. Men olivolja har ju en rätt egen smak, så det rekomenderar jag inte.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||