Min dag-Hjälp
Jag skulle vilja gå ner 9 kg men "behöver" gå ner iaf 5 kg.
Såhär ser min jobbdag ut:
Till tidig frukost (06.00)äter jag oftast två mackor, mestadels fullkorn eller annat grovt bröd. På har jag lätta samt två skivor ost. Eller ibland skinka. Till detta dricker jag två glas kiviks lättdryck som är utan konserveringemedel men som innehåller 7% tillsatt socker. 1 dl 30kcal, kolhydrat 7.5g.
Till Frukost kl 09.00 på jobbet åker det ner en skål lätt A fil med 1.5 dl musli, osockrad med frukt och nötter. Dricker te. Ibland blir det en klementin eller en banan.
Vid 12.00 Blir det två grova mackor med ost och paprika eller tomat/gurka samt en mugg te. Även här kan jag äta frukt ibland.
16.00 då jag kör hem blir det oftast en banan.
Middag äts vid 18.00-18.30 Och då äts lagad middag.
Vad jag tycker är svårt är timmarna mellan middag och hemgåendet. Där känner jag mej hungrig vid 15 tiden men vi har ingen rast då. Sen är jag superhungrig tills middagen och då kan det lätt skinka ner saker då man kommer hem. Har börjat skiva stavar av gurka och morötter då. Så man har då man lagar mat… Osen av mat gör en ju ännu hungrigare.
Till middag äter jag inte stora portioner. Äter nog ganska normalt/lagom. Inte jätteförtjust i kött så det brukar bli mer pasta eller ris för mej och mer grönt.
Försöker att inte äta mer sen.
Hur skulle ni lagt upp det? Tiderna är jag beroende av ganska mkt. På morgonen innan jobbet hinns det inte göras mat heller för hästarna ska ha mat och ungarna ska upp till dagis, ni vet ju hur det är…
Tips på mat att äta till lunch på jobbet är tacksamt.
Ska tillägga att jag har ett fysiskt jobb. Rör mej ganska mkt på jobbet.Man blir hungrig av detta… =)
Jag skulle föreslå att du äter en lagad och ordentlig lunch. Då står man sig nog längre. Du kan ju laga maten kvällen innan och sen värma på jobbet? :)
#2 Det lustiga är att jag brukar laga mer mat på kvällen innan för det ska räcka men så är någon extra hungrig och det blir ändå inget över…. =(
#3 Gör såhär istället. När du har lagat middagen och lite extra. Ta bort det som du vill ha med dig till lunch och ställ undan det. Det är så lätt att man blir mer hungrig när man ser att det finns kvar. Är någon fortfarande mer hungrig trots det, så kan ni ju ha lite hårt bröd eller liknande som man kan ta efter maten.
En stadig lunch är viktig tror jag. Du har ingen möjlighet att ta en frukt mellan 12-16 alls?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Tänkte skriva precis som #2 och #4
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Japp riktig lunch behövs + det låter som om du får i dig lite väl lite proteiner.
Proteiner gör så att man håller sig mätt längre och de behövs för att bygga muskler vilket du behöver ifall du har ett fysiskt jobb. Man måste dock inte börja äta en massa kött, fisk och skaldjur ifall man inte gillar det, men man måste då se till att äta vegetariska alternativ till animaliskt protein ex. bönor och linser och dessa bör då ingå i kosten i stort sett varje dag, man kan inte bara plocka bort majorieten av proteinerna i kosten det lär man inte må bra av i längden.

Bara pasta/ ris och grönsaker till middag gör ingen glad. Du behöver proteiner! Bönor, linser etc behövs om du vill äta veg. kolla vegetariskt iFokus. Bara kolhydrater är inte bra om man vill gå ner i vikt. Själv äter jag mycket sallader med vegetariskt protein och massa olja i dressingen.
Böner och linser känns så mjöligt på nåt vis… Har aldrig tillagat det själv dock. Hur funkar det?? Lite skumt kanske men det är inget som funnits i min kost hemma.
Jag är uppväxt på en kydda bid och pantofflor =) (En köttbit och potatis)
Nu har jag gjort en sallad innehållande
- Isbergssallad
- gurka
- tomat
- orange paprika
- ananas
- böngroddar
- röd lök
- grillad kyckling
Jag har inte tagit majs idag för det läste jag att det var minsann inte nyttigt, rätt? Är böngroddar samma som bönor tro? Mkt protein? Det är gott, groddar av alla slag.
Gäller att inte nyssla på med dressing bara, ska ta det försiktigt… och ja, har lagt undan lite tills imorgon lunch =)
Böngroddar innehåller inte så mycket protein ca 2gr för 1hg
Man bör äta runt 1g protein per kilo kroppsvikt/dag ifall man inte är aktiv du som har ett fysiskt krävande arbete kan behöva mer.
Kycklingen innehåller dock protein så du kan äta mer av den, det ska inte bara vara några bitar till dekoration på salladen. 100g kycklingfile innehåller ca 23g protein.
Jag skulle slängt på lite bönor på salladen för att ytterligare öka på proteinmängden + man blir mättare och håller sig mätt längre = minskad risk för sug efter sötsaker.
+Majs är inte dåligt det innehåller en hel del vitaminer men det innehåller ju mer kolhydrater än många andra grönsaker, så äter man kolhydratfattig kost brukar man undvika det, dina bananer i dieten du har innehåller dock mycket mer kolhydrater än majs.
Det som jag inte vet om du tänkt på är att majoriteten av de grönsaker du verkar använda i stort sett inte ger dig speciellt mycket näring. Ex. isbergssallat, tomat,Gurka är ju i stort sett bara vatten och de flesta av dina grönsaker är växthusodlade och importerade, och under vintern får man leta länge och väl innan man hittar någon enstaka förskrämd vitamin i dessa. Man måste äta flera kilo vintertomater för att komma upp i den vitaminmängd 1st svensk hemmaodlad sommartomat har.
Kanske byta ut isbergssallaten till mer näringsrika grönsaker som ex. kål, även bladspenat brukar vara något bättre än isbergssallad. Rotsaker och dyl. innehåller också mera näring och lite kokta betor ex. gulbetor och rödbetor är ju gott att också blanda ner i sallader.
#10 Tack!
Det är ju bara så att man tycker att dessa saker passar i en sallad… Isbergssallad, gurka etc… Jag är inte van vid så mkt… Ska prova bönor i, någon speciell sort eller tillagningsmetod? Tycker bönor på burk är så mjöliga.
Kanske skippa några bananer? För mkt kolhydrater och för lite protein/fett är ju en klassisk fälla kanske?
Här hade jag i en stor fin kyckling… det är jättegott.
Blev inte mätt så jag fick äta några finn crisp skorpor med två tsk keso 4% och lite böngroddar på. Står mej nu tills ikväll tror jag. Kabske blir en frukt i em.
Sojabönor tycker jag brukar vara lite fastare och inte så mjöliga och med en vinägrett på dem så smakar de helt OK eller i en grönsakssoppa eller gryta är de också OK. Annars är nog bönor en sak man måste vänja sig vid (smak, konsistensmässigt, + magen måste sakta få vänja sig man kan bli lite bubblig i magen om man inte är van och sedan börjar äta en massa bönor varje dag), Jag har varit sveriges största bönhatare men bestämde mig sedan för att ge bönor en chans och nu tycker jag det är gott. Fast jag föredrar hemkokade bönor/kikärtor framför köpevarianterna.
Om du köper färdigkokta bönor skölj dem väl då får man bort sånt som ex. burksmak.
En sak som är gott är ju att göra sin egen Hummus på kikärtor som man kan ha som ett nyttigt lite mer proteinrikt pålägg (+ man kan doppa grönsaker i det). Med ett par skivor paprika är det ett riktigt gott smörgåspålägg på en grov macka.
#12 jag kanske kan flytta in till dej i två månader eller så… sen har jag kanske gått ner i vikt utan att behöva tänka på att laga maten själv =)

Lägg en klick keso på din sallad, så vips har du mer proteiner….

Tofu är bra proteinkälla också om man ska dra åt vegetariska hållet. Funkar utmärkt till mycket, har inte sådär jättemycket smak men går bra att marinera och krydda på olika sätt.
Hejsan!
Har själv varit överviktig hela livet, fram till nu. Jag känner mig mkt gladare, piggare och smidigare.
Det finns inga genvägar… Karaktär och självdisiplin är det som gäller.
Så länge man får i sig mer mat än vad man gör av med, så går man upp i vikt. Tråkigt nog. Så de dagar man inte gör så mkt får man helt enkelt dra ner på maten.
Här kommer några tips som hjälpt mig:
- Uteslut allt socker!! ALLT Socker, även i mat.
- Väg din mat, ät på små tallrikar, med små bestick.
- Ta en portion, gör matlådor som du väger.
- Motionera, ta dig i kragen och ta en promenad!
- Väg dig själv och för in det i ett exceldokument, följ din viktkurva.
- Uteslut gluten och laktos.
- Berätta för din omgivning att du behöver hjälp och vill gå ner i vikt.
- Ha alltid skalade och skivade morötter till hands. Är toppen när
suget faller på.
- Fuska inte, ljug inte för dig själv, skriv matdagbok.
- Drick vatten.
- Du kan inte unna dig något bara för att det är fest, kalas eller helg.
Det fungerar inte! Karaktär!
- Försvara inte maten.
Kämpa på! Det är inte lätt i början, inte heller i under tiden, eller när du väl nått din målvikt. Är man matmissbrukare så är man. Det tog lång tid innan jag ville erkänna det för mig själv, men idag så kan jag stå upp och säga det.
Lycka till!
Om du vill bli hjälpt, så kan jag hjälpa dig!
Många kramar från Emma www.LVD.se

En sak till.. varför lättdryck med socker där på morgonen.. ta vanlig juice istället eller kanske lite citronvatten
#16 Tack Emma. Jag har dock inget "äta" problem så… är inte så glad för mat utan tror mest att jag äter fel mat. Kan gå en halv dag innan jag äter och då äter jag heller inte mkt.

Hej Phebe.
Jag är långt ifrån ett proffs men nåt av det jag har i sallad kanske är användbart ändå.
Mozarellaost
solrosfrön
Stora vita bönor, bara några stycken
Blandad småbladsallad, typ spenat
Kikärtor
små tomater (körsbärstomater)
Lite krossat linfrö
alfa-alfa groddar
någon form av lufttorkad skinka
gurka
ett par torkade aprikoser (inte så bra kanske)
oliver
lite keso
lite fullkornsbulgur (Det håller sig 2-3 dagar i kylen när man väl kokt det)
Några valnötter
Några paranötter
Denhär salladen står man sig bra på!
Jag kom på att desto fler ingridienser jag har i salladen, desto mer tycker jag om den.
Lycka till!