Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1197 ggr
marinelady
0

När blir det skadligt?

Om vi bortser från alla dessa normer och värderingar som får oss att känna oss odugliga och värdelösa med ett par extra kilon, när blir det faktiskt farligt att ha övervikt? Jag idag har runt 10kg att bli av med och ramlade in i den funderingen när de möjligen blir farligt? Är de först när det klassas som fetma eller är det vid enbart 5 eller 10 kgs övervikt? Spelar våran kroppskonstitution någon roll? För om jag som väger 10kg för mycket fortfarande är en aktiv person ( promenader, lek och bus med hunden minst 3ggr om dagen, alltså minst 1.5h utomhus aktivitet varje dag när jag är frisk) hur skadlig kan min övervikt vara? Visst det är ju inte bra men vad är det skadliga och när kan man anse sig vara farligt ute med sin vikt?

IaMiaMaria
0

10 kg övervikt med en dålig kost hållning och ett orörligt liv kan vara ganska så farligt.

dina 10 kg är nog inte så skadliga.

Så med andra ord så är inte kilorna lika viktiga som den livsstil man lever, för insidan av din kropp ser ut så som du lever. Du kan endå vara smal på insidan, så fortsätt att leva som du gör nu.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ylva-Li
0

Som IaMiaMaria säger så kan ju även normalviktiga personer ha en urusel livsstil och ha en sämre kropp än en som är lite överviktig.
Men ja, det är intressant fråga du ställer.
Hur många kilon måste man ha i övervikt för att ha en rejält ökad risk för hjärt o kärlsjukdommar, diabetes etc?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||